Lek

Här vi bor, skolan etc verkar det vara vanligt att 9/10-åringar leker med varandra typ varje dag och till sent. De är ute till 20/21. För mig känns det för mycket.

Jag är kluven, vill inte förstöra för Storasyster och jag vill inte ha det så heller. Jag stramar in. Men svårt är det ibland.

Samtidigt är jag bara så förvånad - personligen tycker inte jag att 9/10-åringar är så stora. Jag tycker att de har behov av stillsamt och tråkigt familjeliv fortfarande. Dessutom vill jag umgås med henne och jag tycker att med 4 barn så behövs mer tid med henne under vardagar för att riktigt kunna se med henne. För att inte tala om skolarbetet. Denna vecka verkar specials, ingen läxa, andra saker...

...sedan, nåt jag skäms för att berätta men som har grund i min bakgrund är att jag tycker på nåt sätt inte att barn ska "ränna ute" så där, att då är inte föräldrarna riktigt måna om dem. Jag tror detta är en kulturell och social bakgrund och jag tampas med det. Jag är fullständigt kluven. Och förvånad över att det ska lekas så sent och helst varje dag om man inte sätter stopp. Det är som om samhällsklimatet är omättlig på stimulans och "här och nu". Jag tycker faktiskt det finns ett v´ärde i att ha tråkigt och att vara med familjen.

En annan sak är fredag/lördag. Då är det inte skola dagen efter.

//manon

Kommentarer
Postat av: Zofy

jag tycker som du. för sent, det måste finnas tid för familjen, som förälder vill man också umgås med barnen. Sedan vet jag inte din är ju äldre, men H är trött på kvällen. Läxas måste göras typ vid sjutiden sedan orkar hon inte utan det blir gråt och gnäll...de måste liksom få varva ner.

fick du inte ngt bra tips på föräldrakanalen om att begränsa senkvällarn till två dar i veckan, en helt utan lek et c - men att göra det tillsammans med henne.

kommer du in på Föräldrakanalen BTW - har inte kommit in sen igår fm.!

Postat av: Manon

Vad skönt att du tycker som jag:). Trött är hon, behöver lite spark för att göra läxan med dessutom!! Lite styrsel. Det har varit liiite för mycket nu!

Åh, fick jag? Nej, jag har inte heller kommit in där sen i går fm men ska läsa så fort jag kommer åt!

2007-10-10 @ 08:54:27
URL: http://manon.blogg.se
Postat av: Telefonissan

Om din flicka är ute med klasskompisar kan det här vara en grej: I vårt område träffas klassens flick- respektive pojkföräldrarna hemma hos någon då o då just när barnen går i 3an - 4an.
Det kanske verkar lite dumt med könsuppdelningen men det bli ett rimligt antal personer att ha hemma o det är nog ofta lite olika problematik för dem redan i denna åldern.
Man lär känna varandra lite grann (bättre än på skolans föräldramöten) o vet vem man talar med om man skulle ringa hem till familjen. Man kan ta upp saker som t ex vad för kläder man tycker är rimligt att flickor har, utetider mm.
Naturligtvis finns ingen chans att komma överens om dessa saker o der är inte heller meningen. Huvudsaken är att man vet lite vad de andra tänker. -Och de föräldrar som inte reflekterar så mycket alls kanske börjar göra det.

2007-10-10 @ 11:28:46
Postat av: Telefonissan

Oj, vill bara förtydliga att man kan prata pojkkläder också naturligtvis. Hade en gammal string-diskussion i tanken så därför blev det en konstig formulering. Lycka till! Jag håller helt med dig om tiderna. Jo det kan vara en social grej men varför skämmas för sin ev. medelklassiga präktighet.

2007-10-10 @ 11:38:25
Postat av: Susanne m Edith

Tycker också det låter sent för att vara vardagskvällar - dessutom är det ju MÖRKT ute och jag vill inte att mina ungar ska vara ute och ränna i mörkret. Bilar o moppar kör alldeles för fort!
Folke, fast han är 12½, ska vara hemma senast kl 20 för att orka läsa läxor men även för att hinna umgås med oss i familjen. Men här har det starka kompisbehovet kommit först NU i åk. 6 och det är skönt. Innan var han hemma mycket mera.
Men det är svårt det där - Edith hakar ju gärna på brorsan och vill leka med kompisar även hon efter dagis. Och gärna läääänge. Igår var hon hos granntjejen till kl 19.30 och det är lite sent.

2007-10-10 @ 11:48:33
URL: http://dusisus.blogspot.com/
Postat av: Annaa M

Minns att det var lite tvärtom, mina barn var ofta hemma på helgerna men träffade kompisar på vrdagskvällarna. När du säger "ute" menar du just ute då? Jag vet att några av Mellans kompisar började "hänga ute" just i fyran och det tyckte jag var för tidigt. Skillnad om de var inne hos varandra. Men vi bodde ju i stadsbebyggelse, det är kanske lite skillnad.

Så mycket umgås i familjen minns jag inte från vardagskvällarna från trean och uppåt. Det var mest ett flängande för att få allt att gå ihop... Ibland hämta någon hos kompis vid 20 - 21, jo det hände nog regelbundet. Hämtade nog hos kompisar långt upp i mellanstadet.

2007-10-10 @ 18:22:08
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Annaa M

Har just pratat med syskonbarbarnet Sofia som är exakt lika gammal som din N. "Nio är för sent på vardagar!" sa hon mycket bestämt. Sju-åtta är den vanligaste tiden även med kompisen som bor mycket nära.

2007-10-10 @ 18:30:39
Postat av: Inga M

Barnen har nog behov av att träffa kompisar mer när de blir äldre. Jag tror att de flesta föräldrar rationaliserar och kräver läxgöring först innan barnen får ränna iväg. Det är lättare att få läxor gjorda då per automatik. Jag tänker lite på att Din äldsta säger sig ha kompisproblem och då kan den här kontakten vara extra viktig just nu. Jag menar att hon får gott om tillfällen att ändå vara med någon på fritiden. Kanske man kan låta kraven på familjeliv
vardagskvällar stå tillbaka lite då. Det är säkert så att sju-åtta är vettigare tider att komma hem på men om hon nu känner sig utanför
i klassen så kan de här stunderna med andra barn på fritiden vara guld. Sen är det som Annaa antyder också av betydelse förstås vad de gör när de leker. Om de är hemma hos någon där det finns vuxentillsyn måste vara vettigare än att ränna omkring ute här och där. Det är ju inte farligt att pröva och se om det går. Kanske använda lite senare tider som en morot. Livet är fullt av mutor och morötter och det är ju det vi använder hela tiden. Det kan ju också kallas belöning för visat ansvarstagande: "Om Du visar oss genast alla läxor och de blir gjorda direkt så kan Du vara ute till klockan X". Hon verkar behöva positiv feedback på bra saker och kanske också negativ på feedback när hon medvetet gör dåliga saker som exempelvis ljuger om läxor och slingrar sig undan. Hon verkar leta gränser.

2007-10-11 @ 11:05:07
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Manon

Telefonissan - superbra idé!! Det ska jag tänka på när mina yngre är i skolåldern för då har vi kontinutiteten från dagis. Tyvärr känner jag inte de andra skolföräldrarna. Alla verkar ha fullt upp med sitt. Men superbra som ni har det!! Ska verkligen ha det i tanken inför kommande!

Susanne - ja kompisbehov kan vara så olika, när var hur, och när det accelerar. Det låter bra som ni har det, jag tänker lika!

Annaa - olika kan det vara! Skönt att det funkade för er. Hon är inne hos en kompis eller ute i deras trädgård, eller utanför huset. Hon springer dit om helgerna med!

Inga - du anar inte hur mycket jag tänkt på det du skriver!!! Nu sa jag nej i går för det varit så mycket och hon skulle vara borta dagen efter med. Men du anar inte, det är därför jag har varit "slapp" med det där med grannT. För jag misstänker att det har dylika orsaker som du beskriver...låter vettigt det du skriver som är applicerbart på vår situation.

2007-10-11 @ 11:17:23
URL: http://manon.blogg.se
Postat av: Telefonissan

Det är något jag inte fattar. Hur får ni ihop det med kvällsmat OCH kompislek på vardagar? Jag tycker vardagskvällarna är så korta.

Min världsbild är från pre-fritis. Jag inser det. Vi gick hem till varandra ett par timmar efter skolan och sedan hem till matdags. Känner mig som en Astrid Lindgren-figur...

2007-10-11 @ 11:26:24
Postat av: Manon

Telefonissan - T bor granne, Storasyster kommer hem till maten. De små leker inte med andra vardagar. Undantag var i går och då var det 16-17.30. Och det var FÖRSTA gången vi tog hem från dagis!! Annars, det är inte ens varannan månad de leker med nån efter dagis. Mer om helger, men inte så mycket nu när vardagslivet är fullt i gång.

2007-10-11 @ 11:31:13
URL: http://manon.blogg.se
Postat av: Telefonissan

Söta du; vi skrev om varandra. Jag menade verkligen inte att vara moraliserande. Det var bara ren självreflektion att jag inte förstår mig på nutidens vardag. Tycker personligen att vardag är svårt att hantera öht.

2007-10-11 @ 11:47:28
Postat av: Manon

Jag förstår det, Telefonissan:). Och håller med. Vardagslivet är hektiskt. Småbarnen tar det lugnt. Storasyster är 9,5 år (fyller 10 i dec) och vill själv och denne bor granne.

2007-10-11 @ 11:52:25
URL: http://manon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback