Kråkor och tåg

Pernilla och Cissi - Pernilla, jag har svarat dig om tekakor nedan! Och Cissi, jag tar utmaningen så fort jag hinner!
 
I dag börjar min äldsta tjej på mellanstadiet! Vad tiden går! Hon var eld och lågor i går kväll av förväntan över att träffa alla kompisar vilket gladde mig. Tyder på att hon trivs och har det bra.

Annars - jag skulle börja mitt nya liv i dag och gå upp 6.30. Dessvärre var det en kråka som fick problem kl 5 så jag blev väckt ändå...ska till VC och fixa sömntabletter...Anyways, jag gick inte till jobbet ändå utan försökte somna om. Har grus i ögonen just nu...

MEN - jag ser redan många fördelar med detta ändå!

1) Jag får faktiskt 45-60 min med barnen och maken varje morgon. Istället för på kvällen då jag är snortrött.
2) Jag lär bli piggare om kvällarna så jag kan ta hand om mig själv bättre
3) Med mera sömn lär jag bli mindre sur på allt och alla
4) Kommer kunna göra bättre jobb

Talade med kollegan då jag kom på morgonen och vi sa att jag kan faktiskt sluta en timme tidigare på måndagar för jag kan lätt ta igen 1 timme under veckan. Utan att stressa, jäkta, gå upp varje dag kl 5! Hon sa att detta var ett bra beslut av mig att hon själv tänkt att det är vansinnigt att gå upp så tidigt under omständigheterna (tex att mina lägger sig så sent ändå, kring 21).

Talade med henne även om mail (apropå ständigt avbruten). Detta gjorde jag egentligen redan efter semestern, få henne och andra att använda mail mera. Vara mer tydlig med att jag vill ha info/uppgifter od mer på mail. Hon verkar nu faktiskt uppskatta idén nu efter ett par veckor. Hon känner själv att hon får mer kontroll över saker då hon mailar mig för hon får feedback på annat sätt - ett mail tillbaka när det är färdigt od. Bättre koll - hon behöver fråga mindre, hålla mindre i huvudet. Samma för mig. Skönt! Så hon börjar spontant skicka mail nu. Skönt...

Jag börjar känna att jag får näsan över vattenytan allt mera. Trots att jag längtar efter att få sova även i dag! För jag vet att jag kan ändra på det. Jag har hittills på jobbet fått lära mig en massa nytt, jag känner att nu börjar jag landa och hoppas de har fortsatt tålamod med mig så de ser hur jag är mer pigg och med mer rutin. Jag vill inte ner igen i trötthetsträsket som dränerar på kraften och få mig att bli hafsig. Har absolut inte nåt emot att ha mycket att göra - men vill ha bättre förutsättningar.

Gå ner i tid är inte alternativ för mig som sagt av många skäl. Ett är att jag alltid tänker framåt. Jag har pluggat i så många år så jag vill faktiskt inte dränera min pension än mer. Inte så att jag bestämt mitt liv så långt i förväg men...Jag vill inte vara mer beroende ekonomiskt av min man. Redan nu finns det en betydande inkomstskillnad. Jag har inget emot känslomässigt beroende, hjälpas åt od; men ekonomiskt vill jag vara så oberoende som möjligt! För det ger en frihet.

Jag hoppar av tåget tidiga morgnar med gott samvete. Kommer lämna 2 ggr/vecka, hämta en gång/vecka. Maken lämnar 3 och hämtar 2, vi får hjälp 2 ggr/vecka av en jättebra tjej som barnen gillar och som jag litar fullständigt på. Få se om det blir mera eller inte.

Vet att jag tjatar om detta ämne, men det ligger mig varmt om hjärtat. Jag vill bli gladare och piggare!

//manon

Kommentarer
Postat av: Pernilla (m Sture o Elsa)

Tack! Då hade jag förstått dig rätt, 32 tekakor fick jag, det var lättast att dela så!
Låter som en bra lösning med hämtningar o lämningar!
Hoppas att det blir lika bra som det låter!
/Pernilla

2007-08-23 @ 11:02:54
Postat av: Manon

Vad bra Pernilla! Ska baka själv i kväll dessa tekakor. Har slut på bröd och jag gillar faktiskt att baka bröd. Jag gillar mackor! Har ett recept på morotsbröd med om du är intresserad? kAn kanske lägga upp det ändå...?
Hämtningarna och lämningarna funkar kanon nu!

2007-08-23 @ 14:53:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback