Stressa av med babyspa

Maken är borta i kväll och jag passar på att för första gången kolla in "Babyboom" på TV4plus. Maken är allergisk mot dylika program så jag passar verkligen på.

I kväll skulle en käck och hurtig och ivrigt leende höggravid Pernilla Wahlgren ta upp ämnet "Barn och stress".

Jag försöker låta bli att fnissa nu. (hörs det genom nätet, mina kvävda fniss?).

Jorå. Superkanontips. Babyspa var ett tips för att stressa ner i tillvaron. Ta och klä på din bebis som sussar gott i sin spjälsäng, alternativt slit klossarna ur händerna på det, klä på mössa, overall, vantar, you name it, och ta ut den nu vilt skrikande och protesterande babyn i -20 graders kyla för att gå på ett "mammababyspa" där du klär av bebisen helt och badar med det och ger det massage. Inte du alltså. Utan personalen. Detta skulle stressa av både mamma och barn. Sedan ska du klä på hela konkarongen igen och traska hem igen lugn och avstressad. OK. vad har hänt med badkaret hemma? Klagade grannen under på översvämning!? Man kanske renoverar? Inte hittade badskum i affären? Vad hände med alldeles "plain" vanlig närhet? Nåt måste ha hänt eftersom hon måste i väg hemifrån för att bada i badkar i alla fall..stackarn...

Det där med att spänna av verkar vara ett rent projekt...ett heltidsjobb alltså...Jag kan se mig framför mig med mina tvillingar, 6 månader gamla och Storebrorsan då 2 år knacka på dörren till babyspat....för att stressa av lite...

Apropå heltidsjobb. En annan familj valde att inte jobba heltid längre för deras två barn bara skrek om morgnarna. Nu var kidsen små änglar. Gäsp. Så klassiskt. Ska det vara nåt nytt? Nyare är då en kändispappa som i stället väljer att svara på mail i pyamas och låtsas vara på möte när han egentligen leker med dottern på 3 år och dansar balett i tyllkjol. Ja, dottern ja. Fullständigt beundrad och fullständigt sysselsatt av den (välförtjänt) stolte fadern. Uppmärksamhet total! Enda jag undrar över är, vad händer vid syskons ankomst? När prinsessan blir detroniserad? Är det så nyttigt med en sådan fullkomlig uppmärksamhet? Visst ska barn känna sig sedda av föräldrar men...jag har frågetecken...fast då går man väl på spa då! Förlåt, glömde det.

Jo, just det ja, den käcka och alltjämt hurtiga och leende höggravida Pernilla Wahlgren intervjuade en barnpsykolog med om detta med barn och stress. Konceptet är uråldrigt - jobba mindre, bry er inte om den senaste plattTV-n  - flytta ut i en stuga på landet och odla egna grönsaker om barnet så kräver det för att nå nirvana och harmoni. Halleluja. Bland de få sakerna hon sa som faktiskt var bra för att minska stressen var att plocka fram allt dagen före. Som 4-barnsfamilj är det precis vad vi gör och det funkar, det håller jag med om! Hon ondgjorde sig då också över att barn inte fick göra saker färdigt, måla, pyssla, leka färdigt alltså, utan att föräldern var ständigt där och stressade "kom nu då". Alltså, måste allt vara så tillrättalagt, inga frustrationer, fokus helt på den lilla prinsen och/eller prinsessan där hemma? Visst kan jag hålla med om detta också men nu storknade jag verkligen av programmet. Tänk om, jag kunde göra nåt utan avbrott....tänk om nån kunde göra det...

Jag blev SUPERSTRESSAD av detta! Hur ska jag kunna stressa av nu? Hur ska jag hinna stressa av? När ska jag hinna gå på spa med alla barnen, jobba deltid och gå till jobbet i pyamas (eller hur det nu var) med 4 st  barn i tyllkjol runtomkring mig dansande till Nötknäpparen. Ja, barn behöver ju intellektuell stimulans med och klassisk musik ska ju vara jättebra!  Hjälp, jag räcker inte till....

Nåja. Visst kan jag räcka till allt! Inte ger jag upp än inte! Jag är ju starkare än somliga tror, det har jag minsann skrivit om så det stänker om det på bloggen. Jag kan ju stressa av med att tillverka en egen mätstång (eller fyra st)till exempel. Det är bara att klippa och klistra, måla dödskallar på den, klippa ut bilder på barnet vid vissa åldrar tillsammans med favoritleksaken vid mättillfället och klistra fast detta på mätstången vid rätt centimeter. Kronan på verket är bilder på släkten på toppen som beundrande ler ner på detta barn som växer. kan jag stressa av! Efter spat förstås. Som jag behöver för att fånga alla fyra och få dem stilla så jag kan mäta och ta kort med favoritleksaken för tillfället. Fast, efter det behöver jag antagligen en hel helg hos Karmelitsystrarna. Bara de inte gick upp så fasligt tidigt om morgnarna....

OK. Är man gravid eller sitter med en liten bebis och tittar, ja då är väl programmet helt fantastiskt. Då kan man drömma och se sig själv slappna av i badkaret medan bebben får massage intill en. Mysigt och käckt program. Lite som Joe Labero - illusioner.

Är man luttrad har man nu bara så ont i magen av skratt nu...

Nu ska jag stressa av med en enkel macka och mysa till en bok jag lånat av chefen. "När människan skapade världen" av Johan Norberg. Läste de första kapitlen på väg hem i dag och mot bakgrund av de kapitlen om hur folk hade det förr så verkar dagens stress ganska - ostressig. Så nu brer jag mackan, tar pålägg från kylen (slipper den smälta isen att torka upp, kylen är en ny uppfinning) och värmer lite te på min elspis och har det gott i mitt varma odragiga hem, oroar mig inte för missväxten, och tycker bara absolut inte synd om mig. Beam me up, Scotty! Det var inte bättre förr...

//manon



 


Kommentarer
Postat av: carulmare

Tack för några kvällsskratt! Jag kan se det framför mig, hur du går till deltidsjobbet i pyjamas, med de fyra tyllkjolsklädda barnen omkring dig, dansande till Nötknäpparen...! Då är ni nog nästan i Nirvana - eller kanske i en Peter Pan-film?

Postat av: Annaa M

Skrattar också gott. Men lite fastnar det i halsen. Jag har ju faktiskt en kompis som inte riktigt fixat alltihop. Som stressar som fan för att hinna till feng shuikursen, kör bil ensam 30 mil, för att hon verkligen behöver stressa av! Lägger massor av pengar hos diverse kroppsklämmare av samma anledning. Som måste ha varje helg exakt inplanerad för att komma åt all kvalitetstid. Som inte kan komma hit och umgås när hon är i stan utan föreslår projekt. Jisses, vi har klarat oss från något!Vi ska vara glada för det!

2007-04-17 @ 02:22:53
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: flasknosen

Hehe, sällar mig till fnisskören! Även om jag "bara" har en så låter det otroooligt avkopplande att stressa så för att just koppla av.

Det finns så mycket underligheter, och Annaa har rätt i att vi kan vara glada över att ha klarat oss från alla dessa vansinniga krav.

2007-04-17 @ 07:31:55
URL: http://flasknosen.blogg.se
Postat av: Ullis

Jag är nog som din man tror jag, för jag verkligen avskyr sådana där program. *urk* För kritiskt tänkande; vad tillför dem egentligen??
Babyspa? Mycket dumt ska man höra innan öronen trillar av. Det är som du skriver, vad är det för fel på badkaret i vår hyperpresterande värld? Eller en stund hemma i lugn och ro utan att göra en massa?? Att bara VARA är oerhört avkopplande. Fast problemet är att många inte klarar det idag - att bara vara, för då blir de rastlösa och stressiga och uppsöker därför spa som ska lugna deras stackars nerver. Sådan ironi!!

2007-04-17 @ 07:51:24
Postat av: Manon

Till alla - jag hade ju Norbergs bok på näthinnan med då jag såg programmet och mot den boken blev det än mer absurt det som sas!
MEN - visst vi går mot mer individualism och faktiskt har vi det egentligen jäkligt bra. Jämfört med tidigare generationer har vi oändligt mycket tid att lägga på oss själva bara för nöjes skull. Många kan välja hur de kan arbeta, inte alla men...Ändå klagar vi och är stressade...vi är vansinnigt högt upp på Maslows behovstrappa här i väst. Tror vi har sprängt den. Jag undrar om vi i dag har svårt för att bara "vara"...vi har så höga krav på livet att allt ska vara så "perfekt" och "utvecklande" att vi därför kanske inte tror på vår egen förmåga att stressa av? Utan tar till hjälp av andra? Går på spa, yoga etc. Vi är upplevelsefixerade för vi har råd både ekonomiskt och tidsmässigt.
Jag har i sig inget emot dylika arrangemang, det jag har emot är obalansen i det. Att vi inte tror oss att kunan stressa av utan hjälp, att tom det ska vara nån typ av upplevelse...Jag tror att vi ännu inte vant oss vid alla tid vi har och all imaginär osårbarhet vi känner. Vi överlever sjukdomar i dag och ser dem som banala, sådant som flk dog av förr...
Det ska bli spännande att se hur våra barn hanterar detta!
Vi har så höga krav på tillvaron i dag, vi kan inte nöja oss med bara OK...vi problematiserar vardagliga saker, vill utrota sorg och tristess???
Slänger bara ut dessa tankar lite snabbt!!!!!!! Ej genomtänkta, men det känns som nåt på spåren...

2007-04-17 @ 08:06:49
Postat av: Grannen mitt emot

Tänk att man skall behöva anstränga sig för att koppla av dvs att det skall behöva bli ett projekt!

Därför ser inte jag sådana där program och läser tidningar som Mama för de speglar en värld där alla är så avstända och lyckliga och spenderar "kvalitetstid" med sina barn samtidigt som de har stans toppjobb! Det går kanske om man är frilans, skådespelerska eller liknande MEN inte som man sitter på ett kontor där man förväntas vara åtminstone mellan 9 och 15 fullt sysselsatt och helst INTE skall jobba hemifrån!

Man får hitta sin egen lycka och det man själv tror på!

Ha det!

/T

2007-04-17 @ 08:24:37
Postat av: Manon

Håller med Grannen här! Det är så man ska göra, dessa program/tidningar riktar sig inte till gemene man - eller den riktar sig snarare till nån verklighetsflykt för gemene man - ungefär som man i bions barndom och under kriget producerade/tittade på så mycket gullefilmer!

Man får hitta sin egen balans som sagt! Lär inte se programmet igen:)!

2007-04-17 @ 08:32:10
Postat av: Gisan

Fantastiskt inlägg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har inte sett programmet, men det behövdes inte. Jag såg det framför mig när jag läste. Ja ibland är hela den här jakten på avslappning otroligt stressande. Min favoritavslappning med sonen är stunden innan sömnen. Först läser jag Sune och sen sjunger. Då blir det först skratt och sen vyssjande och hela tiden avstressande närhet för oss båda. Kramar...

2007-04-17 @ 08:53:43
URL: http://gisan.blogg.se
Postat av: loppispoppis

Hej Manon, det kan bara inte vara sant... Jag kommer aldrig leva upp till ens hälften av de "förväntningar" som finns idag om jag blir mamma. Jag kommer göra allt tvärtemot. Jag kommer göra precis som jag tror är bäst, men jag kommer aldrig gå på babyspa... kram

2007-04-17 @ 09:42:38
URL: http://loppispoppis.blogspot.com
Postat av: Idun

Du har så rätt! Varför stressa runt för en massa måsten... man får under vissa årtionden göra sina punktinsatser för att livet ska kunna flyta på någotsånär harmoniskt. Strunta i om svärmor eller ens egna mamma tycker det är fullständigt absurt med samma gardiner år ut och år in... eller att dammråttorna emellanåt anfaller när man kommer hem... eller att man faktiskt kanske måste skippa spa-historier, men kanske kunna se fram emot så'nt när tiden räcker bättre till - kanske när barnen flyttat hemifrån !!

Jag har också en väninna som fullständigt jagar olika sätt att få koppla av på - men vardagens bestyr kommer än mer ikapp då... har man inte tiden så har man inte... bättre att koncentrera sig på nuet och njuta av de små stunderna, för att sen kunna njuta på en annan nivå när man faktiskt har den tiden att disponera för sig själv. :)

2007-04-17 @ 14:13:07
URL: http://idun.webblogg.se
Postat av: Fluff m. 3 grabbar

Hej! ja, du ibland undrar man vilka sådana program riktar sig till. Skulle nog ha fnissat också om jag sett det. Tror vi skapar den mesta av vår stress själva genom att ställa för höga krav på oss själva. Min mamma brukar säga: att det var så skönt på min tid. Då fanns varken begreppet egentid eller partid. Det verkar så jobbigt nuförtiden när man ska hinna sånt också..Ibland är jag benägen att hålla med. Hoppas allt är väl med familjen!

2007-04-17 @ 20:14:08
Postat av: Linda & Grabbarna

Hejsan!

Otroligt bra inlägg, Manon!

Jag själv har inte sett Babyboom särskilt många gånger, förmodligen för att det inte känns verklighetsförankrat. Jag tycker nästan att det är lite synd, de som väntar första barnet kan ju få en ganska skev verklighetsuppfattning. Jag hoppas dock att de flesta är så pass trygga i sig själv att de vågar gå sin egen väg.

Jag har en kompis som är en "modern mamma". Fullspäckad agenda, babysim, babymassage, babyspa, babybio etc. Helt snurrigt! Men för henne är det så självklart, hon har själv sagt att "om jag bara vore hemma med bebisen så visste jag inte vad jag skulle göra med honom". Just INGENTING tycker jag låter alldeles förträffligt!

Oliver, 4,5 år har fortfarande inga speciella aktiviteter, han har aldrig varit på ovanstående nämnda ting - på sin höjd har han varit med i en föräldragrupp när han var ny på jorden. Och det känns alldeles utmärkt för oss.

//Linda

2007-04-17 @ 21:16:04
URL: http://bloggen.blogsome.com/
Postat av: Manon

Loppispoppis - välkommen hit! och du har så rät, gå efter eget huvud, det är bäst!

Välkommen hit du med Fluff! Jag förstår vad din mamma säger. Vi har allt högre krav på tillvaron. Ju bättre nivå på lägsta levnadsstandard - desto högre krav på livskvalitet, liksom!

Till er alla! Ja man får försöka manövrera sig och det går att hitta avstressande stunder, som att läsa för barnen som nån var inne på eller vadsomhelst!! En del gillar att skapa med händerna (sy eller nåt) och att få tid till det är ju avstressande då. Måste då vara jättekul att sticka coh sy till barnen då!

Prioriteringar gör man och visst, (för att vara personlig) inte är jag stolt över röran hemma, men vad gör man! Barnen är små bara en gång. Antar att om bara 1-2 år kan jag ta mig städdagar och ha det bättre plockat och de accepterar det till fullo. Än så länge avbryter de med olika saker. Alltid nåt som händer! Men som sagt, det gäller att gilla läget - bara det är ju avstressande i sig! Inte bekymra sig över det man inte kan göra nåt åt.

Jag var faktiskt på babysim med min äldsta (jag gillar att bada) men det var ingen hit för henne - hon var envis redan då och vägrade göra som bebisar "ska" göra på babysim - körde sitt eget race och det har hon gjort sen dess!! Så jag gick och badade själv med henne sedan - hon tyckte det var roligare (även som koltis) och det blev billigare...Med fler barn fanns ju inte tiden till detta, med babysim od alltså!

Är det inte så att gilla läget är det bästa? Eller bra....för avstressning.

Jag tycker (personligen för egen del) att det tom kan kännas avstressande att få städa i lugn och ro! Eller få laga mat i lugn och ro. Men det kommer! I takt med stigande ålder:).

Men som sagt! Alla har sina egna vägar till avstressning!

2007-04-18 @ 04:56:34
Postat av: Inga M

Det var en festlig beskrivning av läget! Jag skrattar gott åt den! Hur vi människor är egentligen! Vi bara lever på utan att reflektera, gör som alla andra utan att tänka efter vad vi håller på med. Och vi går på det hela tiden om o om igen.

2007-04-18 @ 06:39:58
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Idun

Ja, avstressning från småbarn kan vara bara det att få sitta i lugn och ro på toaletten eller att få åka buss alldeles själv.... mer behöver det inte vara. ;)

2007-04-18 @ 09:28:41
URL: http://idun.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback