Missunsam?

Nu har jag varit tråkig och besvärlig förälder mot skolan. Det gäller roliga timmen. Barnen bestämmer dagen innan vad de ska hitta på och sista tiden har det inneburit nåt gott att äta. Dvs de kommer på torsdag kväll och ber mamma att baka eller som sist köpa godis till roliga timmen dagen efter.

Det betyder att man som förälder sitter i en rävsax torsdag kväll. Ungen har lovat och att säga nej och låta barnet förklara dagen efter att roliga timmen inte blev så rolig – det har få hjärta till. Vi åkte på fruktsallad för 25 pers dagen innan. Kostade oss nästan 400 kr. Nu sist nån annan med godis. Hon gillade det inte men lät dem köpa en klubba var.

Frågan är – killarna i klassen – tar de med bullar och kakor eller är det bara tjejernas mammor som nförväntas baka?

Frågan är – är det rimligt att man ska snaska i skolan regelbundet på roliga timmen? På min tid så fick vi göra nån sketch, eller nåt annat. Inte snaskade vi!

Frågan är – ska man inte lära dem att man kan ha roligt UTAN sött? Måste allt roligt innebära att stoppa nåt i munnen?

Jag ringde i alla fall den stackars läraren (eller vikarien deras ordinarie är sjuk) och sa att vi var några som inte gillade detta. Kände mig trist och besvärlig, som en glädjedödare, präktig, men…ja, vad gör man? Jag gillar inte detta!

Har jag gjort rätt tycker ni? Vad tycker ni om detta?

//manon

Kommentarer
Postat av: Sofie

Hej!

jag tänker såhär...jag tykcer inte det är fel att eleverna får ordna roliga timmen liksom vi fick på vår tid MEN det ska vara famförhållning....kan man inte dela ut en lapp vid terminens början - det barnet har den fredagen på termin, för det kan ju inte röra sig om en gång per termin (om de inte går ihop två och två) jag skulle också bli skitsur om H kom hem på torsdagen och kakor skulle bakas till fredagen. Sedan kan ju läraren poängtera att roliga timmen behöver inte betyda att man äter sött...det kan vara feågesprort, charader, lekar e t c. Det jag minns från min egen skoltid var frågesport, "negerbollar" och sockerkaka....fast negerbollarna gjorde man själv, inte föräldrarna.

sen är just jag lite så "thank god its friday" och bryr mig inte så mycket om sockerhalten just den dagen....men visst blir det mycket sött även annars kankse man ska tänka på det (hos H har de ju utflykt varje tisdag och jag lovar det är inte ostsmörgåsar de vill ha i matsäcken....)

så, framförhållning och epka på andra alternativ till roliga timmen aktiviteter

Postat av: Manon

Vet inte hur uppdelningen går till men inte får man reda på det som förälder förrän dagen efter.

Vet att jag här låter puritansk men ärligt, JAG är inte uppväxt med att snaska så mycket! Tom mina barn får mer än jag med fredagsmys och lördagsgodis.

Eftersom jag har ett barn som skulle leva på socker om han ville så känner jag mig restriktiv (men de finns inga trubbel på dagis på¨den fronten). HAn äter ingen annan mat m han får sött. Bara det lördagsgodis han får ställer till det som så att han bara äter det heöa dagen och äfgrar annat. Han får numera pyttelite men det tar ändå bort aptiten.

Men det handlar just om att de bestämmer i klassen dagen före vad man ska baka så det kommer som en överraskning för föräldrarna "va, ska DU fixa, till I MORGON?"

2006-11-22 @ 20:03:23
Postat av: Carina m3

Nej, inte har du gjort något fel eller ens varit besvärlig. Man ska ta kontakt med skolan om det är något man inte är nöjd med. Jag är väl mer förvånad över att skolan inte har riktlinjer om snask och roliga timmen för det lär ju vara rätt vanligt att barnen passar på att vilja ha något gottis då. Men jag tror kasnke inte jag hajar riktigt, är roliga timmen=bara gott? Inte gott+något underhålllande som eleverna står för som teater, sketcher eller likande? Om elevernas timme bara reduceras till att äta så tycker jag det är helkasst av läraren att inte uppmärksamma det.

2006-11-22 @ 20:41:51
Postat av: lalandakid

Ska inte roliga timmen vara något kreativt?

Jag tycker inte heller du gör något fel.
Vad är det för kreativt med att snaska?

2006-11-22 @ 21:18:43
URL: http://www.lalandakid.webblogg.se
Postat av: Havsfrun

Jag skulle tycka det var helkonstigt om mina barn fick godis på roliga timmen. Och kakor tycker jag det räcker att de bakar själva ibland på fritids. Inget föräldrarna ska behöva göra dagen innan roliga timmen.
Tycker inte alls du är missunsam.

2006-11-22 @ 21:45:03
URL: http://www.havsfrun.blogspot.com
Postat av: Annaa M

Nej du gjorde förstås rätt. I Äldstas klass på mellanstadiet var det en av våra favoritfröknar Sara som till slut slog näven i bordet själv när kakhögarna växte för att barnen triggade varandra i att ha mer sig mer, fler och större. "Nu får det vara slut! Inte en jävla kakbit till!" Majoriteten av oss föräldrar jublade.

2006-11-23 @ 01:08:50
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Minks

Jag instämmer helt! Roliga timmen har väl inget med äta att göra. Det ska vara en kreativ och rolig avslutning på fredagen med sketcher, pjäser, sånger eller lekar!

Jag märker dock även på min 8 åring att mys=äta.
Suck
//M

2006-11-23 @ 08:46:36
URL: http://minks.blogg.se
Postat av: Manon

Skönt. Verkar inte ha gjort bort mig alldeles!

2006-11-23 @ 09:47:46
Postat av: Ullis

Du har inte alls gjort bort dig!! Jag tycker inte heller att bara för att man har roliga timmen så ska man just ÄTA? Det fattar jag inte. Någonstans måste man komma från det där med att alltid kombinera roligt med att äta....eller så fort man ska mysa så ska det ätas...:-(

2006-11-23 @ 18:06:53
Postat av: Kristina Johansson

Hej

Intresserad av att veta vad missuna beyder. Man kan vara missunnsam och missunna någon något. Är una något dialektord?

Att äta tillsammans skapar band och samhörighet. Att missbruka och bli hög på socker är något annat.

Vad stoppar ni själva i er när ni ska koppla av? Plockgodis, plockmat, tapas, dip, chips, jordnötter, choklad? Fort ska det gå och belöningen ska komma direkt. NU!

Goda matvanor lär vi barnen genom att sitta ner i lugn och ro och dela måltid och lyssna på varandra. Snacka mindre och lyssna mer. Det ger tillit och respekt för andra åsikter och dämpar ungarnas press.

Det är synen på belöningar som skevar. Mat som belöning ger fel signal. Inget beröm till den som äter duktigt. Och du äter väl aldrig själv som tröst, eller?

2007-12-29 @ 16:38:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback