Rötter - flyktiga faderssidan

De senaste dagarna har jag tänkt på hur viktiga rötter är. Jag känner mig utslängd i världen, utan föräldrar, jag har ingen som rättat mig in i ledet generation efter generation. Vem är jag? Vilka lärdomar för jag vidare?

Efter resan så har jag insett att jag är mer påverkad av rötterna än vad jag hittills förstått. Det jag har problem med är vilken betydelse jag ska tillmäta dem…

Det här kommer bli rörigt och ofta onyanserat men ett försök att samla tankarna och försöka styra det åt nåt håll. Jag kommer skriva saker här jag ALDRIG säger IRL av rädsla för att det ska missuppfattas och för att det ju egentligen inte spelar roll längre…Men jag måste reda ut lite tankar som uppstod i mötet med min farmor och det gamla.

-   Att jag känner mig som egen och som individualist som gör egna val – hur pass påverkat är det av tidigare generationer? Mycket, tror jag egentligen. Min farfar har varit gift 3 gånger och med kvinnor av tre olika nationaliteter. Min farfar har bott i tre länder och ingen av de länderna har hans föräldrar anknytning till. Elsass-Lothringen (som i dag ligger i Frankrike) härstammar jag från om jag följer faderslinjen. Därifrån utvandrade min farfars föräldrar – ett föräldrapar av två olika nationaliteter. Eftersom Elsass-Lothringen alltid varit en träta mellan Tyskland/Frankrike så kan jag inte säga att jag härstammar från Frankrike eller Tyskland ursprungligen eftersom jag har båda nationaliteterna i mig. Helt enkelt – ursprung fadersnamn Elsass-Lothringen! Men en släkting var livvakt för den sista kejsaren…Så övervägande tysk ändå? Näää….Jag googlat på mitt namn och sett det på nätet i rätt världsdel och rätt period och rätt yrkeskategori men jag vet inte om det är släkt. Det jag vet är att mitt tyska namn är inte helt vanlig så chansen/risken finns att det är släkt…tyvärr är det på tyska så det tar tid och svårt att läsa för mig. Har bara läst tyska i tre år…
Min familj på faderssidan finns i USA, Slovakien, Sverige och troligtvis även kvar i Tyskland och Frankrike.

Att jag skriver om denna del av min bakgrund är för att som jag förstår så har medlemmarna i denna familj ett starkt individualistiskt drag? Gått efter eget huvud, följt sitt hjärta och sökt lycka? Det är slutsatserna jag kan dra av deras ytliga liv. Vad de tänkt vet jag inte – det jag vet eftersom jag känt min farfar är att han var en njutningsmänniska. Och att han även kunde köra efter sina egna regler – en del rent egoistiska andra altruistiska.

//manon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback