Rötter - familjens betydelse i modern tid

Alltså – hur mycket är man sig själv? Hur mycket är påverkan av hur tidigare generationer har levt? För familjen på faderssidan spelar inte de fysiska rötterna så stor roll. Eller det var min farfars föräldrar som började med det. Ett egentligen modernt sätt att leva. Det är ju detta vi strävar efter i dag? Är det inte det? Alla som flyttar då de får att bra erbjudande tex. Tanken med EU?

Men – i längden…hur är det med en sådan familj där alla är individualister? Ingen sammanhållning, utspridda…Alla skapar sig själva om och om igen på nytt på nytt ställe…Personligen börjar jag tröttna på det. Jag vill skapa rötter, jag vill finnas till för barnen. Jag vill att de fyra syskonen ska hjälpa varandra och träffas och hålla ihop. Se efter varandra i livet. I dag är det nämligen sådan tyngd på social kompetens = ytliga kontakter. Det är mer förmågan att skapa kontakter än kunskaper som efterfrågas. Jag tror att det är en bidragande orsak till trenden av idag att vilja ha ett tredje barn – som balans till ytligheten, familjen med varaktiga kontakter i en föränderlig och ytlig värld! Det ger även ett nytt kontaktnät – styvsyskon och styvfamiljer som hjälper varandra. Nya kontaktnät och nya allianser. Jag tror att familjen blir viktigare – inte på ett KD-sätt, inte på ett retrosätt utan på ett nytt modernt. Som sagt, som en livboj i en föränderlig värld, människor som hjälper varandra enbart pga släktskap. Nåt som skapar sammanhang i en värld där yta och verbal förmåga hellre än kunskap är viktiga. Ett samhälle där de som har kunskapen faller i social status medan de som inte har kunskapen men kan prata får hög social status. Kunskapssamhället? Nä, pladdersamhälle…Ett tag i alla fall, sedan ändras det…

//manon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback