Inte för att det är en tävling....

....men HUR GÖR FOLK???

Nu har vi fixat så att vi får 4 veckors sammanhängande semester, maken och jag som vi ska göra nåt utav. Jag skriver i det på skolan och - N (8 år, går i tvåan) hon går ändå MEST på fritids av alla i ettan/tvåan/trean!!

Alltså HUR GÖR FOLK? Går i omlott? Släkt??? Jag blir bara nedslagen, gör mitt bästa och ALLA ANDRA KAN SÅ MYCKET MER!!! Är det jul är det lika...

Blir ledsen av att tänka hur ensam hon blir de veckorna (sex st på sommarfritids, tre ömse sidor om vår semester). Suck. Nåja, en vecka ska hon gå på ridläger om vi hittar nån...Altså jag menar det, 9 av 10 är lediga HELA sommaren!!

Jag kan inte låta bli att känna mig nedslagen...

Från det ena till det andra - tänkte semestra på Öland med vår stora familj, charter känns jobbigt med alla saker som ska med, skönt att kunna åka bil med alla packning - nån som har tips om var det är bäst och barnvänligast och allt??? Stugor att hyra?

//manon

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja du, det vete sjutton hur andra gör och gjorde... mina ungar hade som dina. De fick fyra veckor semester och sen var det dagis och fritids som gällde.

Och det var de år jag hade ledigt på sommaren... inte alla år.

2006-04-24 @ 21:10:34
Postat av: Manon

Hej du anonyme:). Har tänkt på det och vi gör så gott vi kan och det måste duga! Kan ju inget annat...

2006-04-24 @ 21:33:01
Postat av: A-K

Man sparar föräldradagar. Har kompisar som tagit ut föräldradagar sommartid tills dess barnen fyllt 8 år. Å andra sidan var de ytterst snåla med att ta ut dagar fram till dess barnen fyllt ett. Men nästa problem är ju hur man kan försvara inför arbetsgivaren varför man ska vara långledig varje sommar. Våra barn kommer att vara lediga 7 veckor i år - men det är tack vare att jag pluggar just nu, och kan ta ut föräldradagar under sommaren.

2006-04-24 @ 21:46:23
Postat av: Manon

A-K - det förstås...har också sparade dagar men de får jag spara till jul och ev andra ledigheter under terminerna...

Det är just det, hur försvara inför arbetsgivaren! Skulle väl gå på ett stort företag, men jag jobbar på ett litet så det går liksom inte att vara borta så..Däremot funderar jag på att fråga om jag kan ta ut 1-2 dagar/vecka under sommaren...Men hela sommaren kan jag inte vara borta, det går inte...Blev bara paff över att jag kände mig duktig så har alla andra varit supermycket duktigare...jag vill ju också vara med dem...

2006-04-24 @ 21:50:59
Postat av: bless

Mina barn är periodvis mycket på dagis och fritis. Ett tag var de först på plats och sist hem. Och flest lovdagar på fritis. Det var för djävligt. Faktiskt är det så där jag bor att det rasslar in farmödrar och mormödrar och ibland mor eller farfäder och hämtar de andra ungarna, medans mina inte lika släktförsedda barn får tas omhand av de komunalt avlönad personal, som påpekar vilka långa dagar barnen har och frågar om de verkligen inte ska vara lediga mer över sommaren. Som om jag inte hellre hade varit med barnen, än något annat. Det driver mig till vansinne.

2006-04-24 @ 21:52:07
Postat av: Manon

Bless - Nu när vi inte nån av oss är föräldralediga längre, första sommaren på länge (3 år) så tar vi ut en lång semester - innan har det tom bara varit 3 veckor!

Har heller inga släktförsedda barn...inga far/morföräldrar som kan rassla in här heller..lyckades i alla fall se till att N slapp vara på en annna skola under sommaren (tog ledigt de 4 veckorna hon slulle varit det).

Inte är det lätt! Mycket krav! Men vi alla som inte har kidsen hemma 7-9 veckor, inte är vi sämre för det...för dte var så JAG kände när papperet med alla ledigheter för alla barn var framför mi typ "shit, jag som trodde jag gjorde det bra! Eller normalt" Åh, nej...var sämst....

2006-04-24 @ 22:02:11
Postat av: Sofie m Hanna o Emmy

Hej!

föräldradagar var det ja, sådan kan man ju ta ut om man har ekonomi till det, garantidagrn ger ju inte mycket till inkomst...

Vi har levt lyxliv de senaste somrarna med åtta veckors sammanhängande ledighet men det har berott på att vi kunna spara massa föräldradagar på grund av i botten olyckliga omständighter. Maken var arbetslös en period när Hanna var liten och fick ersättning från sitt gamla företag och jag var sjukskriven en längre period när Emmy var liten och "sparade" på så sätt...

Men nu börjar den krassa verkligheten närma sig...sex veckor ska vi ha i sommar men det blir nog sista sommaren...

Arbetsgivarens inställning - ja, det är nog stora skillnader. Maken jobbar på ett storföretag, jag på ett forskningssinstitut....här ligger liksom allt nere under sommaren så att ta ledigt är inget stort problem.....

Det där med att gå omlott har jag aldrig fattat....semster ska man väl ha tillsammans hela familjen....

tycker inte du ska ha dåligt samvete! Vad tycker N? Ofta är det ju vi föräldrar som gör problem av sådant som kankse inte är så problematiskt för barnen (fast å andra sidan vet jag ju själv Hanna gnäller över att hon är för mycket på dagis och hon är bara 5,5)

SAen tycker jag du kan försöka "utnyttja" Ns kompisar, de som är hemma. Kan hon inte gå hem till dem för att inte få så långa dgr. Följa med och bada Kankse följa med till ngn stuga, vad vet jag....vi är ju i den situationen átt Hannas kompisars föräldrar (läs mammor) har mer tid än vi och Hanna därför följer med kompisar hem oftare än tvärtom....jag hade dåligt samvete för det men har slutat....som flera av dem har sagt....det är bara kul och "underlättar" även för dem eftersom de är så stora att de leker själva nu....sen har jag kunna "ge tillbaka" på somrarna när vi varit långlediga. Då har vi hämtat bästa kompisen vid lunch på dagis och tagit med henne till plaskis och dylikt....

hoppas det löser sig...

2006-04-24 @ 22:21:36
Postat av: petra

hm - är du säker på att de har det så dj'kla trist på dagis/fritis då????

2006-04-25 @ 01:56:21
Postat av: Manon

Sofie - Ja. det är nog därför det känns, för de sista 3 somrarna har hon varit hemma hela somrarna pga någon av oss varit föräldralediga! Sedan är jag för feg som nyanställd att ställa krav på lång sommarledighet, vi är bara 5 st varav 2 anställda! Den andra anställda har så mycket komp så hon kommer vara ledig 6 veckor och det tyar ju bort utrymmet för oss - kanskenästa år? Men jag SKA fråga om jag i alla fall kan ta ut 1-2 f-lediga dagar i veckan under sommaren!!

Och utnyttja hemmavarande föeäldrar:))). Det är bara det att vi ännu är nyinflyttade så jag känner inte lika många föräldrar...

Petra - Jo, det är nog kul på sommarfritids MEN hon kommer vara ensam från sin klass. Och N, hon säger själv att hon vill vara hemma. Jag vet inte, alla våra barn verkar vilja vara hemma...Vi ska i alla fall leta rätt på ridläger så vi yar bort ytterligare en vecka!

Apropå sommarn! Vi är sena med att leta boende och allt MEN vi hittade en bondgård i Skåne i går kväll där de har djur som barnen an vara med och sköta lite OCH hästar! De sa att N (som är hästtokig) kan sköta hästarna varje dag även om det inte blir ridning varje dag:)! + badmöjligheter i närheten! Det blir skönt att kunna åka bil till ett stlla med alla...

2006-04-25 @ 05:47:08
Postat av: Havsfrun

Jaa,du, vi har också undrat hur folk kan vara så mycket lediga. Men för mina barn är det olika i olika klasser. I den enes klass har alla varit jättemycket lediga. I den andres klass är det många fler som går på fritids vid ledigheter.
Vet inte om det smittar av sig. Ingen vill att deras barn ska bli ensamt kvar.

Ju äldre jag har blivit desto mer har jag ansökt om ledighet på jobbet. Utnyttjat garantidagar. Sen är det upp till arbetsgivaren att säga att det inte går.

I år har jag förstås friår och då får barnen ett helt sommarlov för första gången! Känns härligt. Fast jag kanske uppskattar det mer än dom?

Postat av: Nova

Hej svejs :)

Tittar in lite snabbt, men här har du en länk:
http://www.grallsta.se/Lager/Lager.asp?Kategori=3

N kan få vara med mig och pojkarna någon/några dagar i sommar om hon vill ;) (förutsatt att jag fortfarande är utan arbete vill säga:))

2006-04-25 @ 13:53:09
URL: http://cherinne.blogg.se/
Postat av: Grannen

Och det roliga är att när man pratar med folk så säger alla och hur kan folk ta ut så mycket semester! Och det undrar jag med!

Man får saxa! Och ta ut föräldradagar MEN det gäller ju att man jobbar med saker som man kan vara borta ifrån. Själv skall jag ha tre veckors semester barnen och maken skall vara ledig i 5 veckor men mer än så har vi i dagsläget svårt att ta ut i sträck!

Ha det!

2006-04-25 @ 16:39:16
Postat av: Manon

Havsfrun - Så kan det vara också, man börjar känna av pressen att vara ledig då "alla andra" är det! Jag antar att man även vågar ställa mer krav med åldern och det är som du säger - det är bara att önska och se om det går igenom...

Nova - tack för länken och titten! Och vad gulligt av dig!

Grannen - visst är det så, alla undrar vilka det är som kan vara lediga sååå mycket! Jag vet att alla i N-s klass INTE har småsyskon och inte längre får ta ut f-dagar , så jag antar att de saxar...det är ju ett val som vi inte gör (än i alla fall) vi ses ju inget under vardagarna så att dessutom inte ens ses under sommaren...Själv har jag ett jobb så att jag kan vara borta max 4 veckor. Ekonomer kan inte ta långledigt och nu när jag är borta måste jag först backa för en del saker som deklarationen som ska in varje månad...

Med äldre barn kan man försöka låta dem åka på läger för att förlänga men det är dyrt! N är md på att åka på ridläger en vecka OCH sova där en vecka (fast hon får ju ringa OM det krisar och hon inte vill sova där) - så nu får hon 5 veckors ledighet...

Sedan ska vi ju skola in de tre små på nytt dagis i augusti och då lär hon inte gå heller på fritids...De tre små ha ingen uppfattningän men de älskar att vara hemma och jag vill vara hemma med dem...Får försöka roffa åt mig nästa år...

2006-04-25 @ 19:18:30
Postat av: Annaa M

Åh vad jag hatade somrarna i Göteborg där vi bodde mitt bland den välordnade medelklassen som fyllde sina barns sommarlov från skolavslutningen (då naturligtvis även dagisbarnen slutade) in till höststarten. Råkade man möta någon på gatan i juli så hade de tusen besvärjelser om att de verkligen bara var i stan och gjorde ärenden. Ibland undrade jag om verkligen barnen gillade det där, att fara som skållade råttor mellan olika släktingar och aktiviteter hela sommaren.

Här i Stockholm träffar jag ju aldrig några föräldrar och slipper höra alla uppräkningar om vad alla ska göra och desperationen över att vi gör för lite blir därmed inte lika stark. Obs att det alltid är jag som gripits av den pga grupptrycket, inte barnen. I alla fall inte de två yngre. Sista somrarna i gbg hände det att de sa; "kan vi få slippa göra någonting på några dagar nu, kan vi få lov att bara vara hemma?"
Att bara vara hemma är inte så dumt...

2006-04-26 @ 01:42:37
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Annaa - nej, det är skönt att bara vara hemma! Speciellt med så många små barn! Vi reser bort en vecka, annars är vi hemma faktiskt. Och aktiviteter för aktiviteters skull vill jag INTE ha. N åker på ridläger en vecka i augusti för hon ÄLSKAR rida! Det du beskriver låter överdrivet...usch, att orka med sådan, är för lat för det...

Men jag undrar ändå hur alla kan vara hemma hela somrarna - är de hemmaföräldrar? Är det så många jobb som kan släppa dem hela somrarna? Finns det verkligen en uppsjö av mor/farföräldrar som tar hand om sina barnbarn över somrarna??

Fast, när jag tänker nyktert på det så är man ju inte sämre för att man inte kan låta barnen vara hemma alla lov - för så är det! De är knappt där på loven heller - sä NÄR jobbar folk? Att JAG tar åt mig är för att jag själv skulle sååå gärna vilja vara med dem mer!

2006-04-26 @ 06:12:08
Postat av: Farsan Baloo

Sadla om och bli lärare. Mindre lön men inga semesterbekymmer.

Vi brukar åka till södra öland. Mycket lugnare. Underbar Allvarsnatur. Billigare och lättare att få tag i boende.

2006-04-27 @ 13:10:29
URL: http://delameddig.blogspot.com
Postat av: Manon

Farsan Baloo - du kan tro att tanken har slagit mig!!! Min stora vill det:) just av den orsaken. Nåja, var och strök en vecka till pga hennes ridläger och såg att nu kom det i alla fall flera till som är kvar mera på fritids.

2006-04-27 @ 19:21:35
Postat av: Marie

Du, vet att du har varit inne på det förut och du har tålamod ;-) (märker att det är stort när jag läser i din blogg). Lärare kanske inte vore så dumt för dig... Det är stressigt men med din jobbsituation som du har nu så är du ju van.

dtftravel.com - har bra hotellpaket lite var som helst. Man får köra dit själv men sen så betalar man för t.ex. frukost och middagar väldigt bra priser. Vi bodde i Skanderborg (Danmark) ifjol. Rekommenderas...

KRAM!

2006-04-28 @ 17:16:45
URL: http://marieas.blogg.se
Postat av: Manon

Marie - Jag erkänner att jag är frestad! Men jag får ta det lite lätt. Don´t quit your dayjob:). Få se...jag trivs med mitt nuvarande jobb också så jag har inte planer så...livet är långt!

2006-04-28 @ 17:49:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback