Vad är lagad mat egentligen?

Hade en sådan diskussion IRL nyligen.

Vad räknas som lagad mat? Gröt? Omelett? Ett kokt ägg? Var går gränsen för att kunna räknas till lagad mat?

Vad menar BVC med 2 lagade mål mat om dagen? Hela kittet med kött, sås och potatis?

Är fiskbullar med makaroner egentligen bättre än en omellett eller skinka, sallad och kokta ägg mm fast inte ihoprört i en sallad. Är pastasallad lagad mat? Med bara kokt pasta och så kallskuret i?

Är att steka falukorv bättre än ägg? Falafel OK? Blodpudding?

Det är inte så lätt att svara på som man tror!

Taor ni att det är en garanti att barn får vad de behöver om man ger de två kompletta lagade måltider om dagen? Om en av dem är blodpudding/potatisbullar (räknas det som lagat?), är det då så mycket bättre än att dra fram skinka, ägg, sallad, paprika, majs och bröd bara för att det förra varit i stekpannan?

Måste säga att jag är INTE uppväxt med två lagade mål mat om dagen. Aldrig nånsin fått det. Inte ens potatisbullar om kvällarna. Om kvällarna var det kallskuret, vi kunde ibland rosta kastanjer, äta nötter också till. Och hur jag mår? Normallång och extremt frisk. Nästan aldrig sjuk!

Vad är rätt och vad är fel i detta? Behöver man två lagade mål mat med proteiner i i form av kött? Varför räcker inte bara en?

Upplys mig!

//manon

Kommentarer
Postat av: Christina

Där ni är nu kanske det inte "behövs" ... det måste ju bli efter vad familjen kan leva med och tycka om. Däremot när de börjar skolan så behövs (anser jag i alla fall ...) ett lagat kvällsmål. Apselut. För säg vad du vill om skolmaten. Den är lika poppis som den var (generellt) när vi gick i skolan och tjejerna kommer ofta hem och har ätit "kanske något, jag kommer inte ihåg ..". Så det blir alltid en lagad middag. Då vet jag att de får i sig det de behöver OCH jag har koll ...

Postat av: Carina

Jag har inte lagt mig i dina senaste matfunderingar eftersom jag helt enkelt inte minns procentsatser osv från mitt år på dietistprogrammet. Det som står klart i minnet är dock att jag blev så häpen över hur svårt det var att få i sig den näring som behövs utan två lagade mål mat. (Protein, fett, kolhydrater i rätt proportioner)Och hur lika häpen jag blev över att min enda kexchoklad om dagen faktiskt inte gick att få in i min behovsbaserade matsedel utan att det blev för mycket.

Jag ska absolut inte påstå att det är omöjligt att få ihop en bra måltid som baseras på smörgåsar eller annat, men det blir helt klart svårare. Det blir lätt för lite fibrer, för mycket fett. Men hur man gör hemma beror ju också på så många fler variabler än procentsatser hit och dit.

För det första om man överhuvudtaget köper livsmedelsverkets beräkningar av dagsbehovet av energi, näringsämnen, protein, fett och kolhydrater. Det är ju inte alla som gör det (tex GI-metoder och annat.)Om man helst vill erbjuda en bra måltid även om barnen då inte äter av allt eller om man hellre vill ge dem något de äter även om sammansättningen kanske inte är optimal, som en smörgåsmiddag. Hur man tror att de äter i skolan spelar väl också in. Om jag ser till mig själv så åt jag väldigt dåligt där beroende på flera saker, jag ville inte säga att jag gillade fiskbullar om ingen annan gjorde det och potatisen var oätlig på vår skola. Om man tycker att middag är någon vana som är värd att föra vidare osv.

Jag tänker inte döma ut något sätt, man gör nog så gott man kan utifrån de faktorer som spelar in i ens vardag och inga barn lär ju svälta ihjäl i Sverige! Man kommer nog en ganska lång bit genom att följa tallriksmodellen oavsett om man kör smörgåsar eller lagad mat. Då får man lite koll på att det tex inte blir för många mackor i förhållande till sallad osv. Jag skulle tro att livemedelsverket har exempel på hur tallriksmodellen skan se ut för barn, antar att det är lite mer protein på deras variant.

2007-01-03 @ 19:59:47
URL: http://www.tradgardsliv.blogg.se
Postat av: Manon

Christina - jag förstår ditt resonemang - min stora är oftast hungrigare! De får sämre mellis på skolan tex än på dagis.

Carina - bra svar. Ja, mycket beror på vilken metod man trivs bra med och ingen lär svälta i hjäl här heller! Och jag tror ärligt att det är YTTESRT få som får i sig PRECIS allt det man behöver i riktiga proportioner. Ändå överlever vi.

Nu ska jag erkänna nåt - jag bakar mitt bröd själv och jag bakar på dinkelmjöl. Nu sist har jag bakat ett bröd på dinkelrågmjöl, morötter och solrosfrön.

Omelett med sallad och så är väl inte så tokigt heller?

Och nej, jag tycker inte det är omöjligt att få ihop en bra måltid med smörgåsar/plockmat! Det tror inte jag.

Sedan undrar jag hur många som ställer sig vid spisen då de är hemma om dagarna och lagar mat 2 ggr med allt det innebär! Jag tror att det ena blir lätt potatisbullar eller gröt eller nåt enklare och så satsar man mer på den andra måltiden. Och dessutom ha kött på bägge måltiderna? Kött är ju dyrt! För att få i sig tillräckligt med protein så får man se sig om efter alternativ. Behöver man egentligen just kött som enda proteinkällan VARJE dag?

Jag vet att där jag växte upp var det ännu dyrare med kött så det fick man inte varje dag. När jag säger att här i Sverige så SKA barn äta två lagade mål mat så häpnar de! Inte ens i Danmark eller Norge är det tvånget så stort som här. Köttvånget med!

Jag vet inte vad jag ska tro...

2007-01-03 @ 20:18:37
Postat av: Inga M

Kroppen behöver sina näringsämnen för att må bra. En kropp som är fysiskt aktiv och har mycket rörelse förbrukar mycket energi (kalorier). En människa som har kroppsarbete måste helt enkelt äta mycket mat för att energin ska räcka till. Då är det lätt att få i sig tillräcklig mängd av allt som behövs. Man behöver inte tänka så mycket på matens innehåll.

Däremot blir det ett dilemma med människor som sitter still mycket. Då behöver kroppen inte så mycket energi = mat och då blir det lite mer kitsligt med att det som äts innehåller bra grejer och inte en massa tomma kalorier.

Därför finns alltid en risk att jämförelser förr och nu haltar. Både barn o vuxna sitter mycket mer still idag än de gjorde när jag var liten. Så matbehoven är helt annorlunda. Oavsett lagad mat eller inte, kött eller inte, så krävs nog eftertanke i vad vi stoppar i oss själva o våra barn med vårt nuvarande levnadssätt.

2007-01-04 @ 09:45:36
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Lisa

Jag tror att de på BVC mest vill förhindra att det blir förmycket mackor och fil. Om dina barn är som de flesta barn så blir det ju ganska lite grönsaker på mackorna...

Om man lagar mat så kommer man ju automatiskt förbi "fällan" med tomat-gurka-sallad...som egentligen inte är mer än för smakensskull. Jag menar ur näringssynpunkt kan det inte jämföras med olika sorters kål eller rotfrukter etc.

Ja, ja....jag ville egentligen ge dig ett litet tips...när det gäller stressiga dagar....gör en snabbwok. Skiva morötter, kål, lök och andra grönsaker du har hemma. Servera till kvällsmackan så vet du att de har fått i sig en hel del grönsaker, och de kommer inte att bara äta sig mätta på mackor dessutom tar det inte långtid att göra. Soppa tycker jag också är god kvällsmat där man kan få in mycket grönsaker.

Dock håller jag helt med dig. 2 "lagade" mål mat är inte helt növändigt varje dag. Man bör akta sig lite för att vänja barnen vid att det alltid blir lagad mat hemma. Om de inte kan förlita sig på det så äter de mer i skolan. (Eftersom jag jobbar i skolan kan jag viska en hemlighet :-) Visst barnen klagar på maten men de allra flesta äter den hjärtligt. Det är lika många klagomål på att maten inte räcker eller tar slut för snabbt som att den inte är god...en ekvation som inte riktigt går i hop :-)

/Lisa

2007-01-04 @ 10:11:49
URL: http://jam.blogg.se
Postat av: Manon

Inga - ja, jag vet! Det jag främst tänker på när jag jämför är att de nog inte åt så helöt näringsriktigt - heller - men ändå fanns/fins det många kloka:)! Visst lever man lugnare i dag och behöver tänka på vad man stoppar i sig. Jag kör med råris därför med då jag lagar mat.

Lisa - *ler* jo, jag mistänker det med. De klagar när de får för lite mellis med här hemma:)! det hör till att klaga liksom på maten!

Jo, jag gör sådana snabbwok med och slänger i kinoa ibland. det är inte så att de gnagar på torra mackor! Men jag ska ta ditt tips med med den sammansättningen!

2007-01-04 @ 10:48:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback