Förlora första förhandlingen

Läste i DN i går att trots att alla är rörande överens om att jämställdhet behövs, unga som gamla, så lever vi inte så. Den största orsaken enligt artikeln var att vi kvinnor väljer män som är några år äldre. Detta ska ha sin grund i att vi känner oss osäkra på arbetsmarknaden och behöver någon vi kan stötta oss mot ekonomiskt den dagen vi skaffar barn för det är då det händer - kvinnorna väljer att ta huvuddelen av föräldraledigheten för maken är mer etablerad på arbetsmarknaden och de förlorar mer ekonomiskt om maken stannar hemma. Kvinnorna förlorar alltså första förhandlingen och så fortsätter det, kvinnorna förlorar därned förhandling 2,3,4 för de halkar hela tiden efter pga de redan har förlorat förhandling 1 och från början tagit på sig et större ansvar än männen.

Så, i jämställdhetens namn ska man se till att unga kvinnor INTE backar i första förhandlingen! Och ser till att välja män som är lika gamla eller yngre också! För då försvinner oftast det ekonomiska incitamentet.

En undersökning visade också att män som är intresserade av karriär väljer kvinnor som makor och mammor till sina barn som INTE är intresserade av karriär just för att få uppbackning hemifrån.

Intressant var det. Inte är vi så romantiska enligt detta...

//manon

Kommentarer
Postat av: Zofy

ha, ha då måste jag var en förebild för maken är flera år äldre än jag OCH etablerad när vi skaffade barn, jag var doktorand.....MEN vi har delat båda föräldraledigheterna rakt av vilket gjort att han tar lika mycket ansvar för kidsen som jag....

fast om vi skulle ha en tredje har jag ju "mutat" honm med att jag skulle vara hemma.....men det är i ren desperation av barnlängtan....

Postat av: Manon

Undantag finns och grattis! Du vann första förhandlingen och skördar frukterna därav!

Jag sa detsamma till min man tat jag kan ta föräldraledigheten själv för trean men han hade inte samvete för den dealen. Han var hemma:). Dte är mysigt med många barn! Riktigt kul med!

2007-01-29 @ 16:27:32
Postat av: Inga M

Skönt att se att Din blogg är tillbaka igen. Det gick inte att se den igår så jag var genast inne hos Annaa och efterlyste Dig.

Här delade vi också föräldraledigheten rakt av och det var precis när lagstiftningen om den rätten kom, i mitten på 70-talet. Det var lite chockartat för omgivningen då kan jag säga, både för släktingar och för arbetsgivare. Någon grät av medlidande med de stackars små liven och trodde inte att de skulle överleva, men det gjorde de.

Jag tror absolut att både barnen och mannen har tjänat på den delningen, inte i pengar men i mycket annat; närhet, engagemang, ansvarsdelning osv. En viss kvinnlig debattör (forskare?) påstår ju att det skulle vara skadligt att låta männen ta ansvar så tidigt, men jag kan inte se något sådant än i alla fall. Och mina "kids" är ju i 30-årsåldern nu!

Jag spekulerar i detta med kvinnligt och manligt ur en annan aspekt på min blogg i kväll. Om Du vill kolla så är Du välkommen!

2007-01-29 @ 19:10:58
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Manon

Jag vet! Den var konstig i går!!

Den där forskaren tror jag är ute på hal is...det var bra gjort av er att dela! Förstår inte HUR det skulle skada!!

Bra att ni delade trots alla reaktioner!

2007-01-29 @ 19:38:32
Postat av: Minks

Jag tog det säkra före det osäkra och valde en yngre man *asg*
arbete och hus o allt det där hade vi såklart innan barnen kom ;)
//M

2007-01-29 @ 23:06:51
URL: http://minks.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback