Tekakor

Tekakor

Det här gillar Husmor Manon att göra! Baka bröd. Älskar mackor och nybakt bröd! Och barnen gillar det med. Ovan är tekakor som mina barn både gillar att göra och äta. Jag ger er receptet:

8 dl havregryn
1 liter mjölk
175 g margarin eller smör
75 g jäst
1 tsk salt
½ dl sirap
ca 2 liter vetemjöl

Jag brukar experimentera med mjölsorterna. Ibalnd hälften vetemjöl/nånting annat eller andra proportioner. Tycker de blir bäst med nåt vetemjöl i!

Havren ska svälla med mjölken nån timme eller två. Går bra över natten/dagen med.

Jag smälter smöret, låter svalna lite, har ner jästen och rör om. Häller i mjölk/havrebladningen. Har i salt, sirap och mjöl och arbetar degen smidig så den släpper kanten. Har en assistent som jag gör allt detta i så det blir smidigt!

Jäser i ca 30 min.

Knådar degen, delar i två och gör två rullar. Varje rulle ger ca 15 bitar vilka jag formar till bollar, plattar till dem och slutligen naggar med gaffel. Så ska det jäsa i ca 30 min till.

225 grader i ugn och kakorna ska i i ca 10 min. De ska kallna under duk så blir de mjuka. Går utmärkt att frysa.

Om morgnarna tinar jag så många jag äter snabbt i micro och det är som att äta nybakat! Vardagslyx för mig som gillar mackor!

Nu ska jag börja sätta i mina i ugnen.

Kände för att vara Hemmafruwannabi så här, sista natten innan yrkeskvinnan tar vid efter semestern....dagis i morgon, blääää...hur många veckor är det till höstlovet?? Fast jag gillar att fixa vardagen som heltidsarbetande mamma med. Jag gillar utmaningen. Jag är 2 motpoler i samma kroppp!!!

//manon


Kommentarer
Postat av: Pernilla (m Sture o Elsa)

Ville bara 'tacka' för receptet! Bakade dina tekakor igår och dom var väldigt goda!
Måste bara få fråga, hur många brukar du får ut av den satsen? Kanske misstolkade hur du gjorde, när jag ser att du har fått plats med 12 st på en plåt...
TACK!
/Pernilla

2007-08-20 @ 10:07:11
Postat av: Manon

Vad kul! Degen brukar räcka för ca 30 stycken. Det glömde jag skriva. Visst är de goda!!! Tycker e är godast egentligen med bara vetemjöl, men de är helt OK även med andra mjölsorter! Bara man har nåt vetemjöl i.

2007-08-21 @ 06:05:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback