En till dagboksanteckning 30 aug

Var hos läkaren i dag. Fick sömntablett utskrivet men hon frågade även om jag hade struma för hon tyckte jag var svullen i halsen. Jag ska ta fasteprover på sköldkörtel, socker och blodstatus. Kändes lite fånigt att sitta där och säga "jag är så trött och kan inte sova".

Läst nu på om sköldkörtel lite. Tydligen kommer besvären smygande och man tror att det är stress. Oro, rastlöshet, nervositet, sömnproblem , trötthet etc...och många fler då, men dessa har jag...Nu ska jag inte bli hypokondrisk men en del av mig skulle önska att det vore nåt fysiskt fel som gick att behandla...jag vill inte vara sjuk alltså, men...då skulle jag bli kvitt all denna trötthet och sömnproblem!

Få se. Ska ta prover på måndag och får reda på under nästa vecka om det är stress eller nåt fysiskt. Är det stress så har jag mina sömntabletter och mitt "nya" liv jag sjösatt med mer vardagshjälp och barn som bara blir äldre. Men 3-åringar är härliga. Och 5-åringar. Och mellanstadiebarn som verkar ha det så tufft....

//manon

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Bra med en observant läkare! Har bekanta som gått med symptom länge innan någon kom på den pigga idén att ta sköldkörtelprov. Håller tummarna för att allt går bra.

Postat av: Manon

Ja, jag blev förvånad! Hon frågade om hjärtklappning med (också ett symptom på skäldkörtel) och då sa jag att ja ibland. Ibland slår hjärtat lite tyngre, snabbare, inte så mycket men så jag märker av det. Just nu är det så, men inte under undersökningen...Känns skönt med grundlig genomgång. Kanske är det nåt fysiskt.

2007-08-30 @ 13:37:08
Postat av: carulmare

Det är så mycket lättare med fysiska plågor, är det inte?
Ingen ifrågasätter, inte man själv heller. Ingen säger till sig själv:
Nja, jag tror det är ett benbrott, men jag är inte säker. Visserligen kan jag inte stöda på benet, men det är kanske bara som jag inbillar mig...
Eller kanske är det bara en annan slags svårighet...?

2007-08-30 @ 20:24:40
URL: http://carulmare.blogspot.com/
Postat av: Nina på Johangården säger

Gomorron!
Bra att läkaren kom på att ta sköldkörtelprover. Inte alla tänker på detta.
Ha en bra dag och trevlig helg!

2007-08-31 @ 07:55:10
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Manon

Carulmare - jag har tänkt samma sak, tänk vad skönt om det vore nåt fysiskt och man fick ett piller - visst är det konstigt att det ska vara så lättare att acceptera att det är nåt med kroppen än med själen? Ändå är stress rätt accepterat. Så, jag tror väl inte att nåt av proven ska ge utslag utan att det är stress men bra att de görs. Kvinnlig läkaare var det, kanske är det därför hon var så grundlig...med en annan kvinna?
Nina - jag tänkte på dig sedan hos läkaren och utbrändhet att det är väl så det kan börjar, man söker för diffusa besvär...

2007-08-31 @ 08:23:32
Postat av: Zofy

bra att du fått hjälp - oavsett vad nu stressen beror på. hoppas du får sova nu!

2007-08-31 @ 08:48:29
URL: http://zofy.blogg.se
Postat av: Manon

Zofy - det går bättre och bättre! Nu är dett andra dagen jag vaknar av mig själv 06.25 och det känns bra! Men jag vaknar flera gånger om natten men lyckas somna om...ska hämta ut sömntabletterna, kan vara bra att ha...

2007-08-31 @ 09:11:02
Postat av: Inga M

Vilken tur att träffa en läkare som bryr sig om hur Du mår och somförsöker tänka ett steg längre än bara till Dina symtom. Det är inte så ofta det händer. De flesta verkar ha fullt upp och inte tid att grubbla över vilka vidare undersökningar som kan göras utan skriver ut lite piller.

2007-09-01 @ 05:57:17
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Manon

Absolut Inga! Hon verkar vara bra. Hoppas det går att lösa nu.

2007-09-02 @ 10:16:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback