Dagboksanteckningar och Handling

Jag har på sista tiden känt att jag mer vill skriva dagboksanteckningar också, så jag skapade en sådan kategori. Bloggen förändras...

Jag vill skriva några rader om gårdagen först. Detta var min första vecka då jag bestämt att jag inte ska gå upp kl 5 varje morgon. Jag har istället vaknat kl 5/6 på morgonen av mig själv men vägrat åka till jobbet ändå. Jag försökte ha en sådan avstressad attityd jag nånsin kunde. Det funkade. Jag var icke-stressad men trött. Även i morse vaknade jag tidigt, 05.20. På jobbet pratade jag med en kollega på närliggande företag. Vi delar kostnader mellan oss. Jag kände mig - sådär...hon frågade en massa men berättade inte mycket själv. Verkade vilja höra nyheter/skvaller från mitt företag. Nu är jag en sådan person som inte så ofta talar om andra, som är dålig på att ge information. Eller, jag ger information knappordigt. Broderar inte ut det. Jag märkte på hennes ögon hur hon, var, hur ska jag säga det - det märktes tydligt hur hon gillade höra om mitt företag det lilla jag gav henne, som var rena rama fakta som alla vet ändå. Inget om vad jag tycker om andra eller åt det hållet. Berättade att jag slutat börja jobba så tidigt och annat och det var hon intresserad av för egen del hur jag löser vardagen. Som sagt, jag märkte hennes nyfikenhet. Jag märkte nu av min egen sk "integritet" jag pratar inte alltid på...jag vet inte...jag ville inte skvallra eller berätta mer än vad jag gjorde...Jag tycker inte hon behöver insideruppgifter så mycket...och det kändes på nåt sätt, fel att ge av sig själv för mycket...vet inte varför...om det var situationen eller min egen vaksamhet....

Jag var nöjd med gårdagen jobbmässigt. Jag börjar känna att jag kommer ut ur tunneln. Pratade med min kollega om det (inte henne ovan utan min riktiga) och hon sa att det var bra. Att nån annan tjej förut hade tydligen gjort som jag, kommit tidigare och tidigare och till slut gick hon rakt in  väggen...Jodå, man är tröttare, känner sig behöva mer tid, kommer tidigare men inte f-an är man effektiv! Tvärtom! Så jag slutar med det. Så jag hoppas min arbetsplats märker detta och ser hur jag kämpar på och bättrar mig...att de har tålamod med mig....Det var en rushig dag, väldigt rushig.

På hemvägen fick jag sällskap en bit av en annan typ kollega och han tyckte jag hade köpt bra cykel. Med riktig växel som han uttryckte det. Tyckte det var kul att jag inte köpt en tantcykel som andra tjejer på företaget hade gjort.

På dagis möttes jag av 3 trötta och smutsiga barn. De var gråa från topp till tå! Så de har lekt och haft kul med andra ord! Hade inte bråttom i väg, de ville visa saker. Jag kör på min avstressade attityd och inte själv ha bråttom hem utan se kvaliteten i detta. Pratade med nån annan förälder som också jobbar heltid och jag tror jag börjar känna det som på vårt förra dagis där vi bodde förut. Börjar känna igen folk, allt är mindre anonymt. Fast på slutet blev jag stressad för mellansonen som är j-gt envis skulle prompt leta upp sin mugg på dagis som han brukar dricka ur. Han sa att det fanns på andra avdelningen, vi letade, hittade inte nånstans. Jag blev otålig för jag vet hur noga han är, han vill ha koll...men då började jag känna att jag ville hem...och inte leta mugg i 5 timmar till när han kan dricka hemma...

Senare på kvällen fick vi en nattgäst helt apropå. En klass/grannkompis till min stora vars föräldrar skulle åka bort över natten och då kunde hon lika gärna stanna hos oss eftersom tjejerna ville det. Lite nervigt var det för min blev sur på tjejen under kvällen och då hade vi redan lovat ta hand om den andre! Men det löste sig. Min stora fick en lapp i brevlådan om ett övernattningskalas på få personer som skulle hållas hemligt just för att det var få. Hon vill inte gå. Hon tycker inte om att sova över när det blir fler än en..sa att vi kunde hämta henne sent på kvällen. Vi får fundera. Synd att hon skulle missa det för just den detaljens skull! Annars hade ju hon velat gå....

I dag har vi handlat och jag blev chockad över beloppet. Aldrig varit så mycket! Visst, det var grejer till kalaset i morgon med men, håll i er, 1642 kr!!!

Här är listan vad vi handlade:
godis
Vetemjöl
6 st bärkassar
2 st starkgrädde
4 st krossade tomater
1 burk kidneybönor och en burk stora vita bönor
En hink
potatis
2 pkt frysta hallon (fanns bara krav)
florsocker
1 st mango juicedryck (makens last)
2 st passionsjuice (makens last)
milda 1,5 kg (ska baka både bröd och kaka och paj, jag vet jag överdrev nog men...)
2 l GB-glass
saft (Bob)
havregryn
Coca-Cola 1,5 l (min last)
tvål, shampo, balsam
högrev 1,8 kg (jag kokar, fryser in, inte dyrt i sig)
salladshuvud
rödspättafileer (kidsen gillar det)
lök
penne rigate
hel bulgur
hackad fryst spenat
pastellballonger
modellballonger
blandfärs 2 kg (till moussaka ikväll + till paj + köttfärssås i veckan) därför så mycket)
tomatpuré
10-pack ägg
pajformar (jag ska frysa in förgräddad pajdeg)
2 paket marängbottnar
kalcvfonf
viltfond
6 l mjölk (och det kommer inte räcka hela veckan)
2 st aubergine
1 pkt snabbmarsan
1 l mild vaniljyoghurt
4 st snackpaprika
laxportioner
riven kokos
köttbuljong
ruccola
mache
avocado
fetaost 200gr
jäst
smör
bananer
tomater
2 st turkisk yoghurt (kidsen gillar det till mat om det tex är för starkt eller varmt)
rädisor 8min stora älskar sådana)
gurka
lingonsylt
nektariner
plommon

puh....OK, det var visst mycket...

Alltså, detta var den värsta nånsin!! Vi är sex personer, alla gilar olika saker...men vi kan inte handla för så här mycket alltså. Nåt måste göras!!! Denna lönemånad så har jag tänkt spara varje kvitto och se exakt vad vi handlar och för hur mycket egentligen under en månad. Jag menar, kidsen kommer ju bara äta mer och mer ju äldre de blir...Men jag misstänker att nästa vecka blir inte räkningen lika hög, för nu har vi en del i frysen...vi måste göra nåt alltså!! Under veckan kommer frukt att tillkomma för det äter de massor utav...och mjölk...

Vi kan inte handla för så här mycket!!! Inte varje vecka. Nåt måste göras...i ärlighetens namn så brukar det inte bli så här mycket ändå, det här var extremt...och jag som tänkte snålt, bah!! Det blev ju tvärtom!! När jag tänkte på att frysa in och allt och storkok....

Misslyckande alltså:).

//manon

Kommentarer
Postat av: Lotten

Tycker du det är mycket för sex personer, även om det är fyra barn? Alltså, nu läste jag inte din lista så noga men jag tycker lätt det skenar iväg. Jag handlar alltid mycket frukt och grönt, vi gör av med enormt mycket sånt (jag o dottern främst), och ofta undrar jag om det är värt priset. Naturligtvis är det viktigt att man håller sig inom den budget man satt för mat så ur den aspekten förstår jag dig, men generellt undrar jag om det är mycket för en sexpersoners familj?
Förresten - vad skönt att du kommit in ett lugnare stråk. Var så härligt att läsa om din lugna morgon häromdagen!

Postat av: Ullis

Visst var det en del pengar, men som Lotten så riktigt påpekar: ni är ju 6 personer! Då drar det lätt iväg. Kollade listan och det är ju absolut ingeting konstigt eller märkvärdigt som ni handlat. Kalasdetaljer javisst, men inte några dyra sådana. Jag kan ju inte se hur mycket ni köpt av allt, men laxen kostar väl en 60 :- för bara 4 st? Å ni är ju 6 st...mat är dyrt. Fast samtidigt har ni mat för många dagar framöver och då kostar det ju. Du har köpt storpack köttfärs och högrev bl a, vilket ger bra valuta för pengarna.

2007-08-25 @ 18:18:21
Postat av: Annaa M

Håller med ovanstående, det är inte mycket för 6 personer! Vi storhandlar ju inte eftersom vi har affären nära och jag vet av erfarenhet att ju mer vi handlar desto mer svinn blir det. Men den där listan ser ju inte ut att behöva vålla så mycket svinn. Högrev är sånt som jag aldrig skulle palla... Nä vill man hålla ungefär den matstandard ni vill så blir det nog ungefär så. Det skulle kunna ha varit mycket värre! T ex har ni inte en massa smörgåspålägg, skinka och sånt. Här är det ingen som äter sånt längre men det kan lätt gå upp till hundralappar i veckan bara det.

2007-08-25 @ 21:16:49
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Lotten - kul att du fått en blogg!Jag räkande ut att detta är 273 kr/person och vecka. Vi har ingen budget så, bara en känsla av att maten kostar mycket, ska alltså bli spänannde att se var vi landar om en månad! Jo, det ÄR skönt med lugnare. Jag stressar mycket mindre. Har lite sömnproblem än, men ett lugnare sinne...
Ullis - köttfärsen var inte storpack utan 4x500! Och det var väl 69 för fyra laxportionsbitar! Men allt är inte färdighandlat än...det kommer till mera mjölk, flingor, frukt etc under veckan...Jag vill gärna dra ner kostnaden! Nu är barnen så små att de äter ju inte - kopiöst....Jag tyckte inte heller det var så märkvärdiga ting vi handlade! Sedan kommer mera mjölk, och flingor när det tar slut...Kan man handla billigare?? Försöker tänka säsongens råvaror, billigt kött...
Annaa - jodå! Vi äter skinka och ost och smörgåspålägg! Jag äter alltid mackor, resten flingor. Tvillingpojken älskar mackor med leverpastej. Så vi lär handla mera under veckan. Det är bara att vi hade det hemma nu, smörgåspålägg alltså...jag vill hålla kostanden nere. Jodå, jag var anti högrev med, men när jag såg priset:))! Då ändrade jag mig! Försöker baka bröd dels för det är det ENDA jag gillar att göra i köket och för att det blir billigare! Och jag gillar mackor:)).

2007-08-25 @ 21:55:03
Postat av: Ullis

Handla ännu billigare än det ni redan gör? Jag personligen tror inte ni kan det. Frukt och grönsaker kostar mycket pengar i vårt land. Er matlista innehöll rätt mycket grönskaker och en del frukt och det tycker jag inte man ska tulla på även om det kostar mer att ha en sådan kosthållning. Grönsaker är inte bara bra, det är dyrt också. Alltså i förhållande till en stackars ko som fått sätta livet till. Skulle vara att dryga ut maten med ännu större andel linser och bönor än vad ni gör idag? Ok, nu spekulerar jag bara, Manon!! Ni kanske gör det redan.
Fast om du tar bort allt som inte är mat på er lista så sjunker kostnaden ännu mer och du ser vad ni verkligen äter upp per vecka.
Ja, förbrukningsvaror som mjölk, grönsaker, frukt, fil mm måste fyllas på även i vårt hushåll oftare än en gång i veckan. :)
Att baka sitt eget bröd har många fördelar. Det är gott och sedan vet du vad du sätter i också. Tyvärr är jag rätt lat och det blir inte många egenhändigt bakade bröd hemma hos oss. Lite synd, men jag får säga som du: det är inte sämre än att jag kan bättra mig! Fast det får jag göra en annan dag! Idag är jag för trött! ;-D
Ps. Jag HAR köpt hem jäst utifall jag skulle ändra mig!! :) Ds.

2007-08-26 @ 10:12:07
Postat av: Lotten

Jodå - visst är det jag;-)
Vi försöker hålla oss strikt till en veckohandling, men så får vi ju (med nöd o näppe nu när jag syltat o saftat) plats med allt i vårt kylskåp. Sen blir det ju annat än mat när man handlar (toapapper, tvättmedel etc) så jag har inte räknat ut ett per person pris. Vi har legat lite högt tror jag pga sonens allergier (en del specialmat). Men vi har prioriterat bort en del andra saker för att kunna lägga mer på mat.

2007-08-26 @ 10:26:30
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Carina m3

Hej! med tanke på att ni är 6 i familjen så tycker jag inte det låter som så mycket alls! Jag handlade får 1100 i måndags och blev helt förvånad över att det blev så billigt! För oss brukar en veckas mat gå lös på ca 1500 men nu äter ju alla lunch på dagis/skola/jobb så då kanske det kan bli lite billigare, det vore ju inte fel!

2007-08-26 @ 10:39:47
Postat av: Susanne

Jag kan lätt känna samma sak - att matkostnade skenar iväg och jag vet inte hur jag ska få stopp på det hela. Om vi veckohandlar så köper vi iallafall till en massa saker så det blir (eller känns inte) som om det blir så mycket billigare ändå. Det är jäkligt svårt det där med att skära ner matkostnaderna! Jag o maken pratar om det varendaste månad och har fortfarande inte kommit fram till något vettigt. Så vi fortsätter att handla för MYCKET varje månad. Men vill bara säga att jag förstår din panik - för jag har likadant :-)

2007-08-26 @ 15:00:57
URL: http://dusisus.blogspot.com/
Postat av: Fluff m3

Låter inte så mycket. Fick just saldot för juli-augusti på ICA. Vi har handlat för 13 000:-! Då ingår hygien och lite annat också men det känns horribelt! Skulle tro att vi snittar 6000-7000 på mat varje månad på fem personer. Utöver det kommer makens luncher. Vi tänker oss inte för alls (nu skäms jag) utan handlar det vi gillar och vill ha.

2007-08-26 @ 16:25:41
Postat av: Nina på Johangården säger

Du är utmanad i min blogg...
http://ninajohangarden.blogg.se/1188160832_utmanad.html

2007-08-26 @ 23:16:48
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Manon

Susanne - välkommen hit!
Till alla - åh, då fick jag perspektiv. Jag lutar åt att vår matkostnad/mån är ca 7-8000 inkl kemtek, tvål, toappper od. Vi får se när jag räknat i hop om en månad. Spar alla kvitton! Jag ahr nämligen gått i föreställningen att det "bör" vara ca 1000 kr/månad *s* uppe i det blå då:)! Blev ju 4-barnsfamilj rätt snabb iom tvillingarna. Hade svårt att räkna även medan de låg i magen 2+2=3:))). Då ligger vi inte fasansfullt högt! Ganska genomsnittligt? Men ändå, jag är lite av den snåla typen:))å jag får se vad som händer. Utan attt vi ska äta blodpudding varje dag:)).
Det ÄR jättesvårt att skära ner på matkostnaderna! Normalt handlar vi en helg för ca 800 (bara så vi har nån bas, vi har inte toknära till affär där vi bor) men då kompletterar vi rätt friskt med 200 där och 200 här under veckan...

2007-08-27 @ 05:45:22
Postat av: Manon

Nina - OK!

2007-08-27 @ 08:19:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback