"Konst ska vara snyggt"

En riktigt kul person gick omkring med en knapp där det stod ”Konst ska vara snyggt” får många år sedan. Undrar om sådana knappar finns kvar?

Jag vill även ha ”Mat ska vara gott”. Är så trött på alla renlevnadsprogram. Nu sist i Stockholm City en artikel om att ”Aldrig mer trött i höstmörkret”. Alltså, om du börjar äta knäckebröd (du går ner 5 kg på ett år), skippar smör på mackan, äter frukt, slutar hålla in magen, slösar med gurkmeja, kanel och ingefära, köper öronproppar, dricker vatten till maten, tuggar tuggummi medan du lagar mat för att undvika att smaka etc etc så går du ner i vikt och blir PIGG! Aldrig mera trött i höstmörkret!

Tillåt mig småle – om man redan gör allt det då, nåja slösar inte med gurkmeja & Co och tuggar tuggummi vid matlagning, har smör på mackan, men ÄNDÅ är trött i höstmörkret!? OK, det kanske beror på allt detta jag INTE gör då? Och vad har viktminskningsråd att göra med ”Sluta vara trött i höstmörkret”? Så om jag har den minsta övervikt så är jag trött…? Sundhetshysteri och övetro. Fatta. Det är mörkt stor del av dagen, man sitter inne och jobbar. Man lever inte efter nån ”naturlig klocka” för vi har elektricitet så vi förlänger de aktiva timmarna. F-n tro att vi är TRÖTTA i höstmörkret! Konstigt vore annat.

Jag ska alltså skaffa mig en knapp ”Mat ska vara gott”. Och så en knapp där det står ”Mitt hem är snyggt” eller nåt liknande. När jag ändå är igång kan jag spy galla åt dagens ”designhysteri”. De flesta är inte det minsta intressereda av design utan av TRENDIGHET! Det ska vara det senaste hela tiden och man ska ha koll. Eller en intressant ”rätt” blandning av gammalt och nytt. Trend alltså, INTE design. Konst ska vara snyggt passar bra här med.

Herregud, vi har för mycket pengar i denna del av världen…slit och släng i ny modern tappning = ”designintresse”.

//manon

Kommentarer
Postat av: Trollmamma

Du är så klok och du berör mig alltid med varenda ord du skriver. Ibland är det nästan obehagligt att någon kan tycka/tänka så lika som jag.
Mitt knapp-önskemål: "Låt livet vara enkelt att leva!" eller "Lev ditt eget liv!" eller "Var ärlig mot dig själv"!

Ditt design-resonemang är så rätt. Jag och mannen i mitt liv upphör aldrig att förvånas över att de flesta av våra vänners hus, till det inre, nästan är identiska ! Alla har samma grejer! Vad har hänt med indivudalism och egen smak? Varför vågar ingen stå för sig och sitt? Fick en gång en kommentar från en vän att hårt hem var så hemtrevligt! Jag blev så glad!! Tror att det beror på att vi väljer de saker vi tycker om, och på så sätt speglar det oss, och inte det som är senaste trenden. Jag säger inte att trendigt är fel, men när det inte är genomtänkt utan bara införskaffat för att man SKA ha det, då blir det inte ärligt!!!

Inte heller konstigt att många människor idag mår dåligt. Dom rusar runt i alldeles för högt tempo med en strävan att alltid vara "rätt", inte sticka ut och vara annorlunda! Stanna upp och var ärliga mot er själva istället så mår ni bättre imorgon, nästa vecka och nästa år!

Manon, om ingen sagt det till dig idag så gör jag det! -Du är bra!!

2006-10-23 @ 11:48:52
Postat av: Nina på Johangården

Du kan göra helt egna knappar på knapp.nu - det har jag gjort. Inte dyrt och mycket enkelt. Texten bestämmer du... så du kan ha vad som helst på knappen.

Postat av: frktjatlund

Hem ska vara hemtrevliga
Mat ska vara mättande
Kläder ska vara klädsamma
Knappar ska vara knäppa

2006-10-23 @ 19:23:42
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Carina m3

Visste du inte att din personlighet sitter i soffan ;^) Många som tokrenoverar och "gillar design" hävdar i alla fall att de vill att hemmet ska "spegla deras personlighet". Öööh...? Konstigt att alla har samma personlighet dårå: vitt, ek, sjuanstolar, laminofåtölj och ph-lampa. Ytan gäller, som vanligt. Bäst att hålla maxfart, arbeta, konsumera sig till en personlighet eller livvstil som det så populärt heter. Vem är du? Ja inte den där losern med hörnskinnsoffa och fläskigt ungkarlsvitrinskåp i svart spånskiva i alla fall! Yta framför innehåll. Bäst att inte stanna upp och fundera över vem man egentligen är, utan den där Aaltovasen, för då finns alltid risken att det kommer upp en massa jobbiga saker till ytan.

Är jag bättre själv? nej, alla ovan nämnda möbler står på min önskelista och jag prenumurera på flera inredningstidningar. Jag har faktiskt funderat på varför och jag tror att jag är så sugen på de där grejorna för att de liksom symboliserar medelklassens uppfattning om "god smak". Jag som är en rymling från en hemmiljö med arbetarförtecken känner mig ofta vilse i pannkakan i mitt nya sammanhang och de där möblerna blir nog i min tanke ett sätt att förankra mig här. Att känna att jag kan koderna och hör hemma. Så beiget naturligtvis, det är klart att man inte är sin soffa men det undermedvetna är inte så rationellt alltid.

2006-10-23 @ 20:16:20
Postat av: Lisa

Tror inte att det är renoveringen i sig som gör dig piggare, eller knäckemackan heller.

Men jag tror absolut på att om man fyller sin dag och sinne med aktivitet, att samla intryck och berusa sig på livet i stället för att hamna framför tvn varje kväll och titta på när andra lever sina liv i stället för att leva sitt så blir man tröttare.

Själv tränar jag 3 kvällar i veckan, har gjort i många år och jag vill hävda att man blir piggare av det i längden. men jag tror att gå ut och gå en långpromenad med hund eller barn har liknande effekt. Jag tror att man ska fortsätta vara ute och vara aktiv på kvällarna, som man gjorde på sommarkvällarna så att man inte avslutar dagen reda n vid 5 - 6. Det finns mycket att göra både för barn och vuxna även om det blir mörkt.

Själv är jag ingen höstmänniska, älskar vår och sommar, men jag försöker att inte låta mörkret förkorta min dag allt förmycket!

Ha det bra i höstrusket!

2006-10-24 @ 07:49:07
URL: http://www.jam.blogg.se
Postat av: Manon

Trollmamma - vad kul att fler ser det på samma sätt. Känner mig ofta lite ensam i det här. Visst kan jag också hemfalla åt diverse tänkande emn jag försöker låta bli. Jag köper det JAG tycker är snyggt (eller ska den dagen renoveringen har kommit längre). SOm du säger, personlighet, men alla har lika - tidens ängslighet? Tänker ofta på A de Tocqueville och hans analys av Amerika för 200 år sedan där yta och förställning redan då var viktigare än innehåll. Om du har tid så googla på honom! Det han säger kan appliceras på dagens moderna samhälle. Amerika var embryo til den modernitet för 200 år sedan.

Nina - vad kul! Vill ha en "mat ska vara gott".

frk tjatis - haha, den är faktiskt bra!

Carina - ja all gör vi så till mans och det är egentligen inte bara vår tids gissel. Men, jag tycker att dte är mera nu? Eller det går snabbare. Som att tex även kök är konsumtionsvara och man ska byta ideligen bara för att det är omodernt (eller snarare otrendigt) och det kostar typ 100000 kr ju! Visst renoverar vi kök med, men det är ingen lyxrenovering. Vår gamla faller i hop bokstavligen! Och vi har soliga tapeter och trasiga plastmattor etc etc.

Det jag har emot det är just det Trollmamma är inne på - alla ska vara individuella på samma sätt och just den här TRENDkänsligheten. Inget ska vara beständigt.

Lisa - ja, alla har vi våra sätt att möta höstmörkret. Jag blir hemskt sömnig! Är igång också från 5 på morgon til 21 på kvällen med jobb och matlagning, barnskötsel, läxläsning, nattning etc. Så vid 21 har jag inte ett dugg dåligt samvete över om jag parkerar mig framför TV-n, faktiskt...Jag springer ca 6 ggr i veckan. Tycker också att jag blir piggare av det.

Visst ska man hålla igång som du säger, inte är det kul om dagen slutar vid 17/18 och man går i ide...fast om man varot igpång hela dagen så kanske man kan gröa så? Var det då folk förr berättade sagor och anekdoter och hemska historier framför brasans sken (för att romantisera?). Lat som jag är anser jag inte att man måste vara igång jämt.

2006-10-24 @ 09:56:32
Postat av: En liten tant

En hel del människor blir trötta av mörkret oavsett hur aktiva de försöker vara. Aktiviteten, promenaden eller träna på gym, ger bättre motståndskraft mot förkylningar och annat men tröttheten som många upplever beror på ljusbrist. En lunchpromenad i det lilla dagsljus som finns kan hjälpa en del.

Alla de här "ryck-upp-dig"- programmen och artiklarna skapar en människofientlig attityd. Bara man äter rätt, tränar rätt, klär sig rätt, reser, rätt, inreder rätt så är livet lätt och lekande. Har man bekymmer eller är nedslagen är man en sämre människa. Visst spelar mat, motion, sömn, egen attityd stor roll men livet innehåller även delar som inte kan bemästras så enkelt.

Jag vill ha samma knappar som du!

2006-10-26 @ 08:46:28
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Annaa M

Ibland när jag sitter och läser en lång rad kommentarer så märker jag en särskild ton som går ut på att "men trots allt så läser vi ju alla både inredningstidningar och måbra-tidningar och sitter framför tv:n hela kvällen och vill allt gärna ha den där designlampan".

Då känner jag mig, med några få undantag, rätt ensam ute i kylan när jag säger; NÄ. Precis som på det där eviga föräldramötet när alla ska baka en paj och ha med sig till brännbollen som börjar klockan 17:00 sharp. NÄ. Jag gör ju inte det.

Jag behöver ingen knapp. Det står skrivet i pannan ändå. NÄ.

2006-10-27 @ 00:02:38
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Tantis - precis vad jag var ute efter...

AnnaaM - samma här! Läser faktiskt inte några dylika tidningar, inredning och må bra ditos (populär arkeologi läser jag faktiskt). Förr läste jag auktionstidningar men det var medan jag var inom konst/auktionsvärlden och det var ett sätt att hålla koll. Men även där finns det trender och "rätt" och "fel" stil bara antik liksom...har väl lessnat:).

2006-10-27 @ 08:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback