Instant Life

Är det inte vad vi önskar just nu av livet? Allt ska ske här och nu och snabbt. Våra behov ska tillfredsställas och vi ska kontrollera allt från början till slut. Samtidigt ska inget planeras.

Hur gjorde man förr utan mobil? Då man skulle träffas? Om nån inte hittade eller kom försent? Det var väl bara att traska hem igen?

Tänkte på det i dag när jag glömt min mobil hemma hur mobilen har förändrat vårt sätt att umgås och planera. Eller snarare tagit bort den planeringen. Man bestämmer här och nu vad man känner för att göra, vilka man känner för att träffa och var. Allt efter sina egna lustar.

Allt ska ske nu. Instant Coffee. Instant hunger - mikromat. Instant gratification. Instant shopping. Instant baby då tiden är kommen och mogen och kontrollerad.

Var och när sker begrundan? Reflektioner? Är det viktigt? Eller är det bara hör och nu på en gång som räknas om man ska räknas?

Jag vill ta dagen som det kommer. Inte planera. Jag vill hoppa av X2000 Instant life. Tänk om världen kunde komma till min trädgård och snusa som rådjuren och fåglarna. Tänk att längta och drömma. Utan det tror jag att man blir blasé. Det är en drivkraft att få längta. Tänk att få ta fram gamla tjocka kartböcker och följa strömmar och berg i tanken...

Undrar om Linné skulle ha upptäckt alla sina växter utan tiden och utan den möda det behövdes för att förflytta sig. Undrar om han skulle ha upptäckt alla små stjärnor längs med vägkanten från en bil som körde 120 km/timme...

//manon

Kommentarer
Postat av: Sara

bra skrivet =D

Postat av: Nina på Johangården

Håller med ovanstående talare!

2006-10-18 @ 21:56:20
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Minks

Så kloka ord!!!
//M

2006-10-18 @ 22:54:20
URL: http://minks.blogg.se
Postat av: Quid Vis

Här får du några rader om längtan skrivna av Björn Barlach.

Längtan den föds ur det sjätte av sinnen
och kräver en viss fantasi

Längtan är framtidens finaste minnen
man minns hur det än gång ska bli

2006-10-18 @ 23:29:57
URL: http://quidvis.blogg.se
Postat av: Quid Vis

Här får du några rader om längtan skrivna av Björn Barlach.

Längtan den föds ur det sjätte av sinnen
och kräver en viss fantasi

Längtan är framtidens finaste minnen
man minns hur det än gång ska bli

2006-10-18 @ 23:30:22
URL: http://quidvis.blogg.se
Postat av: Christina

Så är det! Och våra barn kommer (är redan där?) att i ännu större utsträckning kräva "instant". De växer upp med allt det här. Vänjs och ser det som självklart. När jag berättade om att jag INTE hade mobiltelefon när min äldsta föddes förstod hon inte hur jag kunde klaaaaara mig. Att då berätta om telefonkiosker som man kunde stoppa pengar i ... mossigt.

2006-10-19 @ 07:39:33
URL: http://solusfemina.squarespace.com
Postat av: Quid Vis

Jag ser att det blev dubbla kommentarer. Bloggen uppträdde konstigt i gårkväll. Den var väl kvällstrött.

2006-10-19 @ 09:13:29
Postat av: Havsfrun

Jag är en sådan där udda person som knappt använder mobiltelefon. Men så blev jag också inputtad i pensionärssegmentet när en kollega pratade marknadssegmentering. En annan kollega klassade mig som Ferdinand under sin korkek.
Inte konstigt jag fick godkänt mitt friår:)

2006-10-19 @ 11:27:06
URL: http://www.havsfrun.blogspot.com
Postat av: Annaa M

Hm, några av mina sorgligaste minnen är faktiskt när jag missat mötesplatser eller blivit frånåkt pga missförstånd. Hade mobilen funnits då hade jag sluppit de där besvikelserna. Ödet? Tja, det har så många andra tillfällen att slå till så det kunde gått låtit mig slippa de där gångerna! För att inte tala om alla gånger jag satt och väntade på Mannen som var lika hopplös på att passa tider som att höra av sig. Kanske skulle inte minnet av honom förmörkats så mycket av alla de där gångerna man fick vänta om han varit försedd med en mobil.

Jojo, jag förstår precis vad du menar, men mobilen spar så mycket tid och ångest.

2006-10-19 @ 16:12:56
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: bless

Tiden finns lika mycket nu som den fanns för Linné:)

2006-10-19 @ 23:31:58
URL: http://blessathome.blogspot.com
Postat av: Manon

Måste erkänna att även jag gillar mobilen! Och micron och allt!

Bless har rätt, tiden finns här nu också...gäller bara att fånga den...

2006-10-20 @ 07:58:40
Postat av: frktjatlund

Jag tror att mobiler gör människor mentalt lata. Man behöver inte komma ihåg något, det är bara att slå en pingel. Och telefonnumret ligger i "kontakter". Men så blir det kris när mobilen kraschar eller försvinner.

2006-10-21 @ 14:58:17
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Tjatis; som Mannen och hans kalender menar du? Han skrev in saker i den men öppnade den aldrig för att se vad det stod. En mobilkalender skulle hjälpt honom. Mobilen kunde jag laddat och lagt i hans ficka. Men fan vad det skulle kostat, det skulle ha legat borttappade mobiler i hans fotspår kors och tvärs över Sverige och Europa.

2006-10-21 @ 19:12:28
URL: http://annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback