Vinter - aktiviteter

Nu är det vinter förresten! Sitter med rasande ont i halsen (ovanligt) och har ingen lust att gå ut. Burr, kallt...och gör fåniga bekännelser...Ingen av barnen verkar vilja gå ut heller, snoret rinner och det är skönt att få sitta hemma och göra ingenting! Tänker på aktivitetshysterin och att lära barnen att röra på sig...tycker att de gör det så bra ändå och tillvaron är så inrytad ändå så en vecka inomhus krassliga med att bara mysa, läsa, spela dataspel och titta på TV är SKÖNT! Men det kanske också är kontroversiellt i dag? Jag vet ärligt inte...Men man måste inte göra nåt hela tiden. De hittar på rätt bra ändå, leker med lera, ritar, jagar runt varandra och allt. Jag kan ta det lugnt och skönt för det mesta. Riktigt härligt....Det känns så SKÖNT att ha en vecka med INGA måsten!!! Väl tillbaka på dagis lär de vara ute i snön och allt. Men nu, visst, de har klätt på sig och velat gå ut men kommit in lika snabbt för det är kallt och den första kylan, innan man vant sig, är värst. Jag är väl inte pushande heller för höst och vinter är inte mina årstider, gillar inga vintersporter eller att vara ute och frysa. Ska ta in vår rutchkana och täcka över gungan över vintern...

********************

Uppdatering: Nu är Dottern ute i trädgården med twinsen. Söta i sina stora overaller! Skönt, de kom ut ändå, för det är snö och solen skiner. Vacker dag egentligen. Vad har de under overallen? Pyjamasar! För visst är det bra att vara ute en stund. A (4 år) vägrar. Nu sa Dottern att Flicktvillingen tar av sig overallen ute så nu ligger hon på hallgolvet och vill gå ut men inte med overall. Det går inte...snoret ringer, hon kan inte vara ute med bara jacka....Ok, hon gick ut i overall till slut men med kompromissen "inga vantar". Efter en stund kommer Dottern in och fryser om fötterna - just det, inga goretexskor utan snygga stövlar som inte går att leka i. Hon vill ha!

Vinter är verkligen inte min grej men visst känner jag krav att man måste göra nåt annars blir barnen slöa...men de gör saker ändå ju! Om än inte ute hela tiden...Svårt att vara aktiv på vintern. Visst, sting av dåligt samvete för man borde göra mera men...lite mänskligt får det väl vara?

//manon

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Åh vad hemskt det var med den där hetsen att gå ut! Trots att barnen under veckorna travade iväg i ur och skur, tvingades ut på den där dagisgården i snöstorm och drivis...ja ja jag vet nyttan av utomhusvistelser men vad man ofta glömmer bort i allt tjat om rörelse och utomhus så är det att det finns barn som inte körs i bil hela tiden.

Postat av: Sofie

ha, ha det är ju det som är så bra med dagis och skola (läs lägre årskurser)...de är ju ute så mycket där så de får sin dos gånger tusen....då slipper vi......

skämt åsido, jag fick lite ångest idag när jag så ngra mammor på gatan som redan släpat ut pulkorna och snowracern fast snömängden här är ganska begränsad....själv har jag inte ens börjat tänka i banorna vinterlek....gillar inte heller kyla och faktum är att mina barn inte tycker det är så himla kul att vara ute i snön heller...ett tag är ok att åka pulka et c - men sedan vill de hem....undrar om det är ärftligt eller bristfällig uppfostran....bidrar iallafall till att lätta på mitt dåliga samvete....fast faktum är att vi faktiskt var till fjälls förra året (slalom gillar jag faktiskt) och det gick bra...

naj, jag tycker absolut inte du behöver ha dåligt samvete...gör det hela famijlen mår bra av!

2006-11-02 @ 22:51:14
URL: http://zofy.blogg.se
Postat av: Manon

Det är som ni säger! De tvingas i allt väder av skola och dagis. Faktiskt skönt! Då vet man att allt inte beror på en själv.

Här har inga dragit ut pulkorna. Ala utom de föräldralediga är på dagis. Skulle inte komma på tanken än och blir det så mycket snö lär de fråga själva. Det sköna med många barn är att man själv slipper komma på idéer:)))! Allt sådant där flyter på. Måste bara leta upp pulkorna då de frågar....

2006-11-03 @ 06:53:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback