Askungen

Helt totalt lyxproblem men jag har inget att ta på mig!!! Eller, jo, det har jag. Sitter nu och trivs i jeans och höga stövlar men annars...är less på mina kläder...

Och vad har man till svart? Ser det helt trist ut med helsvart?

Jag är med kläder som med mat - periodare. Kan ha en sak massor med gånger och sedan tröttna. Ha kjol veckor i sträck och sedan lessna. Byxor i veckor och lessna.

Jodå, jag har saker att ta på mig. Har bara svårt att hitta min stil...speciellt till kjolar, vad har man till dem nu när det är kallt?

Detta är verkligen ett lyxproblem. Menjag tycker det är grymt svårt att hitta nåt bland alla dessa A-linjer och grymt svårt att hitta snygga toppar som är mer skjortor och inte tantiga. Det svåraste är alltså upptill. Speciellt till kjol under den kalla årstiden.

Innan barnen hade jag koll på vad jag trivdes i, nu är jag mera lost. Försöker hitta till en egen stil. Tycker alla ser så likadana ut så även om jag tyckte nåt var snyggt från början - ser 100 till likadan ut så lessnar jag. Nu på hösten drar alla på sig höstuniformen. Tycker folk ser än mer lika ut. Ingen variation. Inte ens jag.

Japp, mina lyxproblem!

//manon

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Håller med dig, jag tycker det är jättesvårt just nu. Jag passar inte i de där tunikorna som iofs är snygga men som har samma grundprincip; snålt skurna upptill med skärningar mitt i bystlinjen, liten ringning vid halsen och korta ärmar och A-linjen. Det där med korta ärmar är knepigt pga årstiden och inomhusklimat. Inget är snyggt utanpå en utpräglad A-linje! Till exempel inte någon av de hundratals snålt skurna koftor som finns i höst. Och man blir ju som sagt inte varmare om armarna av en trekvartslång ärm.
Och kjolar finns ju inte. När 15 flickor i Mellans designklass skulle göra kjolar i höst gjorde 13 pennkjolar med hög midja. De andra två valde också standardmodeller.
Ser jag tillbaka 20 år så har jag haft perioder med korta trikåkjolar, långa singoallakjolar, jeanskjolar i alla längder och utföranden, raka knälånga chiffongkjolar. Svarta släta kjolar av någon sort har alltid funnits med, utom just pennkjolen eller den riktigt korta snäva, först var det svår tantvarning på den sen precis tvärtom. Men i höst duger inget av det som finns i garderoben. Inget!
Nu känns det plötsligt som man inte alls ska ha stövlar till de snäva jeansen heller utan låga boots eller joddisar.

Postat av: Ullis

Kjolfrågor kan jag inte svara på, för jag gillar inte kjol. Jag ser inte riktigt klok ut med kjol.
:-/
Angående helsvart; en del är jättesnygga i helsvart faktiskt. En del kanske inte skulle bära enbart svart, för de "drunknar" i färgen. Fast är inte du rätt så färgstark och inte färgstark enbart till personligheten?

2007-09-20 @ 13:21:20
Postat av: Annaa M

Manon; visst kan man ha helsvart, men det är som Ullis säger lätt att drunkna i svart. Det fanns ett rätt kul stilreportage i Tara i somras. Beskrev olika stilar och för och nackdelar med dem. Kul just för att de beskrev även nackdelar. T ex att svart vem det än bärs av kan bli tråkigt.
Jag glömde eller förträngde för resten att när jag på 90-talet höll på med mycket utbildningar och föreläsningar då hade jag en period av Sjödéns baskjolar i trikå! Flera färger med matchande överdelar. Det du! Hemskt! Skulle aldrig drömma om att ta på mig en sån kjol nu.

2007-09-20 @ 14:38:04
Postat av: Manon

Annaa - nej, inget funkar ovanpå A-linjen!! Verkligen inte. Har en del tunikor. Det ÄR jättesvårt!! För min del som alltid älskat stövlar så tänker jag ha det ändå. Jag tycker skor är svåra. Är så själaglad över stövelmodet som varit en tid. Dum fråga, chiffong, är det som är lite skirt?? Nej, Gudrun Sjödén på dig kan jag inte föreställa mig!! Jag tror jag kör med en del kjolar, höga stövlar, jeans och stövlar och kavajjacka (elller hur man nu ska uttrycka det, ingen högtidlig kavaj alltså) till...Svart kan bli tråkigt, klädde mig helt i svart i morse men bytte sedan om...
Ullis - så du passar inte kjol? Tror nog att jag kan vara helsvart om kläderna är de rätta....men i morse kändes det bara så trist...ja, suck, svårt är det här:)). Det är mycket det att alla ser LIKADANA ut som gör att jag lessnar på alla kläder med...tycker det blir extra mer LIKADANA kläder på hösten/vintern, lustigt nog...

2007-09-20 @ 15:58:01
Postat av: Manon

Jag igen! Tänkte mer på det och det som gör mig less med är att det själlösa trendiga blir så mycket mer tydlig på hösten/vintern...Sällan man ser nån med egen stil (har INTE jag heller!!). Det finns inget att välja bland...om man inte ska sy...svårt att hitta egen stil när allt ser likadant ut!!
Så jag kör med det "gamla" jeans och kortare kjolar, och kjolar som lämnar knäna synliga...och stövlar...fast trist känns det...:)). Samma gamla som alltid...och hösten/vintern är så låååång...kommer tröttna på alla vinterjackor...

2007-09-20 @ 16:38:24
Postat av: Ullis

Nej, det finns inte många riktiga orginal, längre. Det tycker jag är synd. Jag var själv in till stan igår och var då tvungen att kolla andras kläder, eftersom jag nyss hade kommenterat kläder härinne! ;-D
Visst finns variation, men då är det mest variation av det som affärerna har i skyltfönstret. Kanske är det rädsla för att våga sticka ut som gör att så många inte har egen stil?
Jag skulle nog passa i kjol om jag kunde fritt välja skor. Min variation går inom kategorin "fotriktiga", eftersom jag har en trafikskada, som gör att jag inte kan gå i så många av de skor som faller under "modeenliga".Tänk dig kjol tillsammans med något av de fotriktiga skor som erbjuds....nej,urk det är inte snyggt. :-(
Jag går omkring mest med jeans, top och någon typ av sportsko. Inte särskilt varierat, men jag kan inte göra så mycket åt det. * det är trist*

2007-09-21 @ 08:25:48
Postat av: Manon

Så du var ute med Ullis! Jag köpte en brun kavaj jag kan ha till mina bruna höga stövlar. Saknade det sååå förra året och förbannade att jag köpt BRUNA stövlar som inte går att kombinera istället för vanliga, trista men enkla svarta!
Har du en trafikskada? Håller med om skor och kjol, tycker det är snyggast med stövlar. Svårt med skor. Har också fotriktiga (men ingen skada) kan bara inte gå i högklackat!!!
Och ja, variationen ligger inom skyltfönstret - önskar jag hade TID att sy de kjolar jag ville ha tex!!
Själv har jag mer min studentikosa stil. Trivs med den ändå...

2007-09-21 @ 09:09:21
Postat av: Lotten

Jag har snöat in på tunikor när jag ska köpa nytt, fast det ska vara sådana som sitter åt upptill, inte ren A-linje. Jag var ute förra veckan och nästan allt är ju kortärmat! Här har vi några ynka plusgrader så jag fryser som en tok om jag inte har långärmat och varm tröja.
Jag kör mycket med svarta jeans, färgad topp och kavaj eller kofta (ofta svart det också). Fast på fötterna har jag mest ursköna gympaskor...
När jag har kjol så kör jag dräktkjol eller kort svart utställd eller en som jag köpte i London som är fotlång och hur mycket tyg som helst i. Jag har fotriktiga skor till långa kjolar också.

2007-09-21 @ 11:35:33
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Ullis

Manon, jag har skaffat blogg!! *sensation* Eftersom jag inte är bekväm med det egentligen så bloggar jag anonymt. Jag önskar att du skulle vilja komma in och hälsa på mig någon gång, så jag undrar om inte du har en mailadress som jag kunde skicka adressen till? Jag vill inte skriva ut den här..

2007-09-21 @ 12:48:06
Postat av: Manon

Lotten! Är också smått insöad på tunikor! Vill heller inte ha ren A-linje. Visst är det mycket kortärmat?? Gillar det inte heller...skulle nu vilja ha lite mer klassiska kläder "alltid omodernt":)).
Ullis - vad spännande och kul! Klart jag kommer testa: [email protected]

2007-09-21 @ 13:28:09
Postat av: Ullis

Hoppas du fått adressen nu! =)

2007-09-21 @ 16:09:58
Postat av: Manon

Nej inte än, kollade!! Hoppas snart...du skrev utan n på slutet? [email protected] (mano betyder f.ö. troll på ungerska, tycker det är ett gulligt ord för troll med, uttalas manåå)

2007-09-21 @ 16:14:41
Postat av: Ullis

Konstigt! Jo, jag skrev utan N på slutet, fast jag trodde det var fel först! ;-D
Jag får gå och kolla att allt stämmer på mitt håll.

2007-09-21 @ 18:49:10
Postat av: Ullis

Allt ska vara ok med adress. Jag skickade mailet före kl. 14!! Jag får komma in i morgon igen och kolla om du verkligen inte fått något.

2007-09-21 @ 18:56:53
Postat av: Manon

Fortfarande inget, Ullis! Konstigt. Ska vara små bokstäver hela bunten...

2007-09-21 @ 19:13:15
Postat av: Manon

Vet du, skicka igen, gör ett nytt försök!! mailet kan ha varit överfullt...

2007-09-21 @ 19:20:49
Postat av: Ullis

Skickat igen! =)
Hoppas det går nu då?

2007-09-22 @ 08:05:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback