Säga nej

Jag skrev ett inlägg här förut i affekt men tog bort det. Nu ska jag skriva mer sansat. Jag har svårt att säga nej. Jag börjar inse att jag nog är en av de "duktiga tjejerna" som kämpar på tills de stupar. Hur feministisk oh allt jag kan låta - har jag nog väldigt kvinnliga drag. Att vända frustration och jobbigheter inåt tex.

Jag grät på verifikationerna i dag och gick hem sen. Vi har ett avtal med ett annat företag om att jag ska sköta deras redovisning. Men jag tycker inte samarbetet fungerar. När jag har påpekat saker säger VD-n att "andra har inte klagat förut" samtidigt som det krupit fram att han haft tre olika redovisningskonsulter de sista 5 åren inkl mig. Rätt mycket för så jobbigt är det inte att man måste byta så ofta. Jag ser inte rimligheten i det.

Jag har försökt att få in honom på andra rutiner som förenklar för mig, men han är ovillig. Jag försöker stämma av bankkontot nu och det känns hopplöst. Jag saknar tex taxikvitton och vissa fakturor etc etc för rätt långt back. Han lämnar inte kvitton på utlägg förrän två månader efter utläggen i fråga. Kan dröja 6 månader med att det ligger hos honom. Att stämma av blir därför tidskrävande och besvärligt. Detektivarbete.

Jag trodde att jag måste klara det för jag har givit mitt godkännande till att åta mig det.. Sanningen är att detta tar oproportionerligt mycket tid från det andra jag ska göra. Kände mig helt förlamad i dag på tanken att även hans om hans bokföring ska hinnas med nu. Han vill inte ändra sina rutiner för att det ska bli enklare för mig. Han vill ha det som är enklast för honom och säger att det är därför han betalar för det.

Jag ska tala om för mina chefer nu att jag inte vill ta hand om hans bokföring. Det funkar inte. Jag har inte tiden för det.

Känner mig lättad och rädd för att jag nu sätter en gräns för mig själv yrkesmässigt för hittills har jag velat visa mig kompetent och på hugget- men det är fel väg att tiga och lida. Jag tror absolut innerst inne att jag skulle fixa det - men priset i tid och möda är för högt.

Redan nu har jag ett jobb därjag faktiskt inte kan vara sjuk vissa tider i månaden - för ingen annan än jag kan ge oss lön tex. Då går det bara inte att stanna hemma oavsett om jag är magsjuk eller har 41 graders feber. Nån måtta får det vara.

Jag känner mig nu oerhört lättad i natten för detta har gett upphov till mycket stress och sömnlöshet av oro. Håll tummarna för mig att det funkar för mig i morgon, då jag ska säga till! VD-n för företaget är hal och slipad, jag vet att han kommer skylla på mig om nåt går snett. Jag måste dra mig ur. Jag litar inte på honom och han är inte hjälpsam och ovillig att förändra nåt för att det ska bli enklare för mig.

Trots allt negativt jag skriver sista tiden så måste jag säga att det händer mycket positivt i mitt liv. Ett annat synsätt på mitt eget värde. Jag vågar delta med och tydligen ställa krav och säga nej. Privat möter jag allt fler jag tycker om och nu kommer jag ta de första stegen yrkesmässigt att visa mitt värde. Sluta tiga och lida och kämpa - när det inte behövs. Sluta känna mig som en rookie. Jag har kommit en bit på väg, jag har klarat en massa saker och lärt mig alldeles själv de sista två åren.

Ni anar inte hur jag beundrar de som kan sätta gränser för sig själva! Som kan ställa krav!

//manon

Kommentarer
Postat av: Inga M

Uppenbarligen betalar han inte för det Du måste göra utan för något som kräver mycket mindre tid. Logiskt sett kan han naturligtvis kräva att någon ska göra det här tidskrävande detektivarbetet åt honom men då måste man kunna skriva upp den tiden och ta ut extra betalning av honom för det. Om det tar 3 timmar extra pga ett sent kvitto så borde han debiteras för det med lika många tusenlappar eller vad Ni nu tar ut per timme av kund.

Asch jag kan inget om branschen, säger bara det som verkar logiskt.

Postat av: Manon

Inga - du har fattat rätt. Det är bara det att han är snål och ifrågasätter rimligheten i antal timmar jag fakturerar. Det kan bli stora diskussioner på företagsledarnivå om min faktura till honom som kan bli rätt otrevliga om jag fakturerar ut den faktiska tiden. Den som var före mig skippade han för att hon tog allt mer betalt. Hursom, det tar för mycket tid från det andra jag ska göra.

2007-10-12 @ 07:43:11
URL: http://manon.blogg.se
Postat av: Ullis

Om du beundrar de som kan sätta gränser och kan ställa krav så är det dags du börjar titta på dig själv i spegeln. Du gör ju det också.
Genom att se _vad_ du önskar så har du också medvetandegjort något som du kanske önskar _mera_ av.
Du har börjat ställa krav och sätta gränser, men din önskan är kanske att du vill ha ännu mer tydligare gränser utåt? Du har redan satt igång processen så nu sker det rörelser åt det håll du önskar. Lite tålamod och kraft så kommer din önskan och dina gränser ligga på samma harmoni-nivå. I små steg når man slutligen fram dit man vill.
KRAM

2007-10-12 @ 09:02:34
Postat av: carulmare

Tummarna, absolut! :)

2007-10-12 @ 09:50:51
URL: http://carulmare.blogspot.com/
Postat av: Annaa M

Sitter här med ett föreningskonto på några tiotusenlappar och muckar gräl utan att det är min avsikt genom att be att få in verifikationer, be att någon betalar in pengar som föreningen ligger ut med. Förstår precis vad du menar! Bra att du säger ifrån.

2007-10-12 @ 10:40:47
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Återkommer med inlägg som svar till alla senare!

2007-10-12 @ 16:46:20
URL: http://manon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback