Vård Av Hem

Sovit bra i natt och länge. Dagen kännetecknades av jäkt, inte stress, utan jäkt. Stress är ett ord som ofta missbrukas - man menar jäkt men säger stress. Satt inte ner en enda gång. Fick egentid med äldsta dottern under förmiddagen men vi jäktade ändå. Hon vill ha mera av mig. Tur att jag sov i natt. Och i natt kommer jag inte sova för jag sov i natt - jag sover varannan dag.

Jag har inte ens tagit det lugnt med de tre små i dag.

När det är jäktigt hör jag vad folk säger men uppfattar det inte förrän senare. Jag tänker på att jag borde ha varit mjukare i dag. Fokuserad var jag definitivt, effektiv, ja men inte följsam och intresserad mot nån i dag. Bara djupt inne i mitt och allt som ska fixas. Blä vad trist!! Äckligt självcentrerad. För fokuserad för att visa mig följsam och intresserad mot nån. Nu kan jag tänka på allt som sagts under dagen. På natten i lugnet. Och tänka på allt jag borde sagt eller inte sagt.

Städat i dag nej, bara lite, men gjort en hel del annat. Handlat, pga taskig planering 3-4 ggr i dag dessutom! Men - jag har kollat upp några nya recept igen. Hade en liten lista i alla fall, inte för hela veckan, men ändå. Tvättat hos grannen (visst är det rent förfärligt snällt!) för vår tvättmaskin är sönder igen. Vår nya. Nu har jag lagt all dagens tvätt som barnen haft på sig i blöt och vaskat om för hand. Får väl ligga där tills i morgon och, ja, hur 17 tvättar man för hand? Hur mycket skrubbar man? En kunskap jag missat... Tanken är att om jag gör det varje kväll så blir det ingen tvätthög tills reparatören kommer, och det blir inte så jobbigt att tvätta heller, inga mängder för hand...och jag hoppas vi slipper köpa ny maskin igen...All tvätt ligger nu i vår källare och jag ville bara inte sortera in det när barnen somnat. Tänker på förr då man inte hade tvättmaskin utan fick skrubba jämt...en bra uppfinning det där! vad det underlättar!

Tänkt en massa på städ. Gör man det ofta borde det inte vara så jobbigt. Så jag vaskade runt och städade toaletterna med i dag trots att jag gjort det nyligen. Städa ofta är inte besvärligt - det besvärliga är att välja det framför nåt mycket roligare...trots att jag gillar att ha det vackert omkring mig egentligen...å andra sidan  - hur vackert kan det bli ett hem som renoveras!? Kanske borde ta time-out från städn ingen i stället och gilla läget och inte försöka komma på smarta lösningar.

Ovanligt med sådan helg! Har vant mig vid slappa helger. Borde skippa resten av måstena och städningen i morgon och bara varva ner. Inte rusa genom dagen. Gillar inte det om helgerna. Jag är tillräckligt pigg för att ignorera röran. Det är den långa veckans fel. Att det varit en hel vanlig vecka med 5 dagar i. Nu koncentreras allt på helgen, man kan inte sprida ut det. Åh, så lätt man blir van vid korta veckor!

Jag skulle önska att jag skulle kunna ta ledigt 1-2 dagar och gå igenom alla surdegar hemma och städa riktigt ordentligt, eller plocka i ordning papper och skorummet åtminstone!! Så bara städ var kvar...men det kanske är helt omoraliskt att ha barnen på dagis medan man gör detta hemma? Men jag undrar...kunde jag vara hemma från jobbet nu, nja, visst skulle jag kunna tänka mig det...tänk att få i ordning på flera plan! Men det kanske är att utnyttja dagis men ack så lockande...ta VAH - Vård Av Hem.

Jag kanske kan ta nåt lätt varje dag? Men hur ska man göra med allt papper...suck...Längtar efter städat hem ändå...

//manon

Kommentarer
Postat av: loppispoppis

Hej! Hoppas du fått sova lite mer i helgen än i veckan. Ibland orkar man inte städa lite varje dag, som du nämner. Man måste få ha sådana perioder också.

Postat av: Anonym

Absolut! Och jag hade en bra dag i dag! Jättebra. Tog det lugnt och flöt med.
Med 4 barn kan man inte göra allt och definitivt inte snabbt.

2007-05-27 @ 22:01:51
Postat av: Annaa M

Så vitt jag förstår är det en av de grövsta synder man kan göra som förälder, att vara ledig medan barnen är på dagis. Ett par timmar eller en dag, det kvittar nästan lika. Min syster skulle en gång berätta något riktigt hemskt om en mamma som jag kände. Jag trodde det handlade om misshandel eller incest eller så men det var värre; hon hade bedragit personalen genom att inte tala om att hon varannan onsdag en hel termin slutade två timmar tidigare! Satt personalen och väntade med hennes son som sista barn till framåt halv sju? Närå, hon hämtade klockan 16:00 som vanligt men BORDE ha hämtat 14:00. Det blev föremål för ett syskongräl när jag inte riktigt förstod graden av synd. Men jag tror det där är värre i småstäder, har aldrig varit med om att personal kollat så noga! Jag skulle absolut ta ledigt med gott samvete om jag var du!

2007-05-28 @ 01:19:22
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Jo, har förstått att det där är stor synd. Men vad gör man ibland? Bara det kan funka med jobb så...tror inte det går närmsta framtiden men absolut att jag kan tänka mig det!
Skönt att du har en sådan avslappnad inställning till det.

2007-05-28 @ 06:34:52
Postat av: Zofy

ta ledigt! (svarat dig om detta du vet var)

2007-05-28 @ 09:10:01
URL: http://zofy.blogg.se
Postat av: Ullis

AnnaaM tar upp en intressant sak i sitt inlägg och det är hur ofta vi människor ägnar oss åt perspektivförskjutning. Det är mycket som vi säger är sååå hemskt och när man verkligen tittar på det "hemska" och jämför med det som verkligen ÄR hemskt, så handlar det inte om att det är hemskt. Det handlar bara om vad den _andre_ uppfattar som moral. Frågan är varför saker och ting får så onormalt stora proportioner när det egentligen är en bagatell?
Manon, om du behöver städa och därmed vara ledig medan dina barn är på dagis, så var det om du vill det. Dina barn skulle ju ändå gått den tiden på dagis i normala fall, så vad är problemet? Jag vet att du skriver inte detta ovan för att det är ditt problem, egentligen. Uppenbarligen har du stött på någon av våra moralkodex.
En del kan betrakta det som synd och då får det i så fall stå för dem själva. För min del kan en städdag hemma, när barnen är på dagis, aldrig betraktas som varken synd eller något hemskt. Har man ett sådant betraktelsesätt så skulle jag tro att den personen är väldigt skonad från upplevelser som verkligen ÄR hemska.

2007-05-28 @ 11:32:11
Postat av: Manon

Nä, det är inte mitt problem egentligen! Vill bara veta hur folk ser på det. Visst finns det hemskare saker än detta!

2007-05-28 @ 12:53:23
Postat av: Hannele

Om mannen inte vill städa, så kan han väl ta en semesterdag med ungarna?

2007-05-29 @ 13:57:46
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback