Registrerad!

Åkte till Universitet på lånad månadskort. Upprop, info och det här var den smidigaste registreringen jag varit på nånsin! Eftersom jag redan läst vid Stockholms Universitet (läste företagsekonomi, inskriven nationalekonomi där, humanioran tog jag i Uppsala) så behövde jag inte skicka med nåt betyg alls. Bara anmäla mig via hemsidan och klart! Jag börjar misstänka att jag fortfarande är inskriven vid nationalekonomin, jag borde ta och kolla upp det och eventuellt fullfölja det. Ta upp trådarna som jag lät falla då mitt första barn föddes och det inte längre var möjligt att plugga och jobba på heltid parallellt.

En del har förändrats på 10 år, de använder sig av webben för info, för tom föreläsningsanteckningar, tänk så slött! Så jag behöver inte ens bekymra mig om att jag inte har några anteckningar då jag missar föreläsningar. De lägger ut artiklar på hemsidan med som man får plocka upp. I år är sista året de kommer att ha de gamla betygen VG, G och U, från nästa år används en mer differentierad skala, A, B,C,D,E, Fx, F.

Om jag hade varit smart hade jag bytt hämtningsdag med maken för den första föreläsningen var samma dag. Lite pyrt, för det hade varit roligt!

************

Vad tror ni om detta betygssystem egentligen?? A, B motsvarar VG i olika skalor, C,D,E motsvarar G och Fx samt F motsvarar U.

//manon

Kommentarer
Postat av: Idun

Vad kul att registreringen gick så bra och att du nu är på gång med din utbildning!! :)
Jag är positiv till ett mer differentierat (stavas det så??) betygssystem. Idag är G så brett och jag tror att det är bra att ha några fler steg att kämpa för. Idag syns det ju inte om man har ett starkt eller svagt G - vissa kan nog lägga på ett extra kol om man känner att man kan nå en liten bit till på skalan.

Postat av: Lotten

Jag jobbar ju med det betygssystemet (vi börjar med det om tre veckor) och jag är ganska positiv. Det finns en risk att många lärare får pröva sig fram i början. I och med att vi samtidigt ska lägga om en hel del annat i tänket, med lärandemål och sånt, så blir det en stor omställning i hela högskolevärlden. Regeringen vill ju ha det här i skolan också. Jag skulle kunna skriva myyyycket om det här eftersom jag jobbar med sånt *ler*.
Kul att du kommit in igen och att du är på g!

2007-06-05 @ 11:48:38
Postat av: Manon

Det är bara en 5-poångs kurs men enbart för mitt höga nöjes skull! Kul är det! Gör bara nåt för mig.
Antar att det är bättre med mer differentierat betyg, det måste vara det! G blir ju så mycket. Hörde om lärandemålen i går. Nytt!

2007-06-05 @ 20:15:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback