Kärnfrisk

Var hos läkaren i dag för att få reda på mina provsvar - kärnfrisk. Jättebra värden tom. Ändå äter jag tex inte frukt varje dag, ibland kan det dröja veckor mellan frukttillfällena. Barnen äter ju varje dag, men jag slarvar. Trots att jag älskade frukt och åt massor som barn. Men nu med barn - det tar slut så fort och de är så många, barnen och frukten tar sanbbt slut. Jag vill inte äta av "deras" frukt liksom. Jag har druckit typ 1 liter Coca-Cola om dagen i 3.5 års tid. Ändå är jag smal och jag har bra värden.

Det är otroligt. En del kämpar som djur med att äta bra och få bra värden och inte gå upp i vikt. Andra kan äta hur dåligt som helst och ha hur bra värden som helst...Jag kan inte säga att jag blir motiverad att avhålla mig från Coca-Cola och skräpmat med dessa föredömliga värden...Orättvis är världen...för mig spelar det tydligen ingen roll vad jag stoppar i mig. Fast - en kollega  - sa att jag visst åt bra, hon tänkte på mina lunchlådor och det är ju sant med. Helt urkasst äter jag inte ändå...Bulgur och kött od. Men jag kan ta mig stora friheter i kosthållningen utan att straffas.

Så, det är stress. Läkaren var faktiskt beredd att sjukskriva mig men det ville inte jag. Så hon skrev nu ut riktiga sömntabletter, insomnings, inte bara lugnande så jag får chans att sova. Vad skulle hon göra. Har sovit bra under en veckas tid, men haft nu två kassa nätter på raken. Att jag är trött har tydligen att göra med att jag gör mycket.

Det har ändå blivit bättre på sista tiden. Jag är optimistisk. Det är faktiskt andra dagen jag inte dricker Coca-Cola alls. Under en veckas tid innan det har jag bara druckit ett stort glas (33 cl) om dagen. Det känns bra ändå. Kändes denna omgång inte jobbigt att sluta. Fast få se hur det håller i sig...

Måste erkänna att jag skulle önskat att det var nåt fysiskt och inte stress. Få ett piller och bli pigg igen. Känna mig kapabel och inte ynklig och trött. Alla andra fixar det ju...

Jag vill inte bli sjukskriven. Jag tycker jag börjar få grepp om tillvaron. Sluta ha Coca-Cola som napp, vara mer alert på jobbet,  vill känna mig mer kapabel. Jag vänder mig mer utåt nu och tar kontakt. Kan nu börja kl 8 om morgnarna och har hämthjälp. Bara det att jag orkar gå till läkare är ett friskhetstecken. Det orkade jag aldrig hösten/vintern för två år sedan. Man måste vara hyfsat frisk för att orka gå till läkaren. Nej, jag vill absolut inte bli sjukskriven. Jag är i en vändpunkt och hoppas så att det håller i sig. Jag börjar få grepp om livet. Det går att ordna livet på annat sätt än att gå ner i tid på jobbet. Bara att jag släppte kravet på att hämta en timme tidigare på dagis och börja jobba 6/7 om morgnarna gjorde mycket. Vinsten var inte stor, hämtade ändå vid 16.30/17 pga restider...gick från jobbet kring 16.

Nej, jag har en försiktig optimism och förhoppning över att det som finns nu fortsätter....och det är skönt att ha sömntabletter som krycka ibland om sömnen blir för dålig.

Jag är fullständig kärnfrisk med föredömliga värden.

Jag vill nu omvandla min musikalitet till språket på riktigt. Få ut toner ur ordtangenterna...få orden att ljuda...sjunga...mitt undermedvetna tänker mer och mer på det jag vil skriva om, jag får "kickar", meningar som fladdrar förbi...jag vill skapa igen...det är viktigt för mig, det där med skapande...

//manon

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården säger

Hoppas du får känna dig än mer pigg och frisk. Ha en skön kväll!

Postat av: Fluff m3

Bra att du mår bättre och börjar få kontroll. Då kan det bara bli bättre!

2007-09-11 @ 18:06:55
Postat av: Ullis

Så härligt att få veta att du är kärnfrisk!!! Stress kan man ju faktiskt göra något åt. Jag tycker det varit värre om du haft en sjukdom som inte går att bota.
Stress tar visserligen lång tid att ändra på, men du är ju på gång verkar det som. Ge det hela lite tid.

2007-09-11 @ 18:32:06
Postat av: Manon

Nina - ha en skön kväll med!
Fluff - det kan det:)!
Ullis - jag ger det tid. Jag vet att det blir bättre:)!

2007-09-12 @ 11:25:35
Postat av: Annaa M

Tack för igår Manon, det var roligt!

2007-09-12 @ 19:34:36
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Tack själv, det var kul!

2007-09-13 @ 08:25:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback