Farligt

Läste i DN i dag, en liten notis, om nån som varit på lekparker i Stockholm och åhört hur föräldrar inte låter sin barn våga. Tex att inte klättra upp på leksakshus tak. Det kan alla mina tre. Hur föräldrar av i dag i all välmening inte peppar sina barn att tex våga klättra pga föräldrars egen rädsla för att barnen ska slå sig. Ligger mycket i det...artikelförfattaren (Hanne Kjöler) drog ut det tilln sin spets - hur blir det för alla dessa beskyddade barn när de blir vuxna och de inte som barn lärt sig att lita på sin egen förmåga...Att spänna bågen...

I går natt var jag vaken och sorterade rentvätt, tog bort för små kläder ura barnens farderob. Gjorde rent hos katten och slängde sopor. Tog två timmar. I natt tog jag därför sömntablett för första gången och sov gott. Tänker nu inte ta varje natt men efter en sådan natt kände jag att jag behövde garantier för att sova.

Jag har frågat några stycken om nån av dem vill följa med på utflykt nån gång, bio tex. Vi har ju renoveringen så den som går på utflykt med barnen är mest jag själv och att alltid vara själv...barnen är supertrevliga att gå på utflykt med, det är mysigt, men ibland kan jag känna att det blir lite ensamt som vuxen och att det skulle vara trevligare och lättare med sällskap då och då med nån annan trevlig vuxen. Än bättre då barnen känner varandra då blir allt så mycket enklare för alla inblandade. Nu börjar jag känna att jag orkar ta kontakt lite då och då och barnen har tagit kontakt. Inte som då de gick på förra dagiset, det funkade inte alls. Just nu är jag annars jättedålig på det där med att sköta det sociala. Få se om nån/några vill hänga med då och då. Som kanske känner likadant. Tänker fortfarande gå på utflykt själv med barnen, det lär oftast bli så, jag tycker om att vara med dem och de är aldrig så snälla som när man gör nåt utom hemmet, då är de riktiga demobarn, men ibland vore det faktiskt trevligare och enklare med sällskap. Jag pendlar mellan tycka det är pinsamt att fråga och mellan att tro att det måste finnas fler som faktiskt känner likadant och bara blir glad över att man frågar! Man måste våga. En verkade i alla fall intresserad. Så få se.

*************

Mer om helgen. De är urmysiga! Jag tog det lugnt denna helg, bara var...tvillingsyster busig eller gladtrotsig som vanligt men annars lunkar det på. Satt och läste jättelänge för dem i går, ett tag även för en grannflicka som var över. Många som är förkylda men våra verkar (peppar peppar) inte bli värre än vad de är. Glömde ringa VC för att ta bort tvillingbrors stygn i fredags, skulle bokat tid till måndagen. Nu får vi se. Får vi en bra tid kanske jag kan ta alla 4 dit i morgon, går det så skulle det vara bättre att ta bort det på tisdagen så vi kan planera dagen. Men jag vet inte, stygnen skulle tas bort efter 5 dagar, undrar hur mycket en dag till gör...Kom inte för mig att göra nåt denna helg...kollat skor och Mellansonen kan ha sina goretexskor från förra året. Tre behöver nya sådana. Vi har fått lite begagnade skor men storleken är tyvärr mittemellan tvillingbrors och mellanbrors, därför fick vi köpa höstskor till alla...utom två fodrade som är strl 28 som mellanbror kan ha. Han tycker dock att de är för hårda, men vi får se...om han tycker lika längre fram...

//manon

Kommentarer
Postat av: Ullis

Klart det finns fler som du!! Jag skulle bli störtglad om det dök upp någon mysig person som du och som dessutom frågade om jag ville följa med på utflykt!! :-D
Det svåra skulle inte att vara att våga följa med dig, det svåra (för mig alltså) skulle vara att få ihop min planering med dig!
Jag tycker aldrig att en sådan fråga skulle vara jobbig att få. Jag skulle nog känna mig hedrad att du ville dela din tid med mig en stund...
*kram*

2007-09-02 @ 11:14:13
Postat av: Manon

Nu blir jag genererad, Ullis:), så fantastisk är jag inte, helt normal! Planeringen? Det är nog det i så fall, vi planerar ju inte så mycket så vi kan alltid klämma in nåt nånstans. Är väldigt fexibla. Men jag förstår att många planerar mycket mer än vi...så det är svårt för dem att klämma in. Få se vad de svarar...inte fått svar än mer än från en familj som verkar intresserad. Så då får vi planera då:).

2007-09-02 @ 11:21:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback