05.00

I dag skulle jag gå upp tidigt och jobba igen sådant jag inte hunnit med, jobba in tid som gått...kom inte ur sängen förrän 05.30 och sedan var jag så yrvaken så jag kom iväg vid 7. Vinsten var ynka 40 min...kunde ha skippat föresatserna...eller gått upp 06.30 och haft snabbfrukost. Istället för att sitta här och gäspa och gäspa....

Tänker mycket på dottern och hur man ska förebygga dåligt beteende hos de tre andra näst på tur...Storasyster är ingen förebild vad gäller läxor!

I natt ville mellansonen sova i samma säng som jag pga spöken han var rädd för. Han ville höra en spökhistoria innan han somnade med men han hann somna innan den. Det var mysigt att sova intill, hålla den lilla handen och lyssna på musik i hörlurarna till mobilen samtidigt. Tog en stund att somna.

Efter tupperwarepartyt är jag 149 kr fattigare och en spagettiburk rikare. Men det var mer för det sociala jag gick. Jag undrar om säljaren blev besviken på hur lite vi handlade? Vilka sinnrika saker folk har kommit på, alla burkar, lökhackare i plast, shakers etc. Men just nu är vi mellan kök så jag vet inte ens vad vi behöver. Jo, jag vet. Ett nytt kök. Men det hade inte säljaren och hade hon skulle det bara vara i plast. Förmodligen i sinnrik silicon som kan stoppas i ugnen. Jag är inte främmande för plast i ugnen. Vi måste alltid checka ugnen i vårt icke-barnsäkrade fallfärdiga kök innan vi sätter på den. Det är mycket man kan stoppa i ugnen, nallar, dockbebisar och kastruller och brorsans favoritleksak om man är sur på honom. Längtar tills åtminstone nedervåningen är färdigrenoverad. Men det var trevligt. Tyckte alltså synd om säljaren lite som fick så lite sålt...är glad över att gick dock, det var som sagt trevligt!

När jag kom hem var det läxkris. Storasysters engelskläxspel var borta. Puts väck. Letade som dårar. Till slut hittade vi den. Lillasyster hade gjort ett paket av den, paketerat in ekollon i den hon skulle ge till sin kompis på dagis. Riktigt samvetsgrannt med mycket tejp. Hon blev ledsen då vi tog upp paketet igen. Men fick nytt papper utan läxor på att slå in ekollon i.

//manon

Kommentarer
Postat av: Ullis

Jovisst verkar säljaren på ett party alltid lite besviken över att folk inte handlar så mycket, fast va sjutton, sådant får de ju ta! :-)
En del av homepartyn är den sociala biten.
Jag handlar aldrig för speciellt mycket, oftast ingenting.
Jag tycker inte att er dotters icke läsande av läxor är ett dåligt _beteende_. Jag tycker snarare icke läsningen står för ett uttryck. En protest. En protest mot något som i dagsläget inte fått en lösning. Jag tror snarare att hon använder sitt icke läsande som ett medel, en metod, för att lösa sitt ursprungliga problem som just nu är okänt. Dottern känner inte till något annat sätt än att strunta i läxorna. Nu får hon den uppmärksamhet hon faktiskt behöver för att kunna lösa orsaken till allt.
Nu vill jag vara tydlig med att jag INTE värderar något. Jag värderar inte hennes metod som varken bra eller dålig, utan rätt och slätt ser hennes uttryck som ett rop på hjälp. Hon behöver hjälp att lösa roten till sitt "problem".
Om hjälpen tillslut visar sig endast vara att byta skola, så är det det ni ska göra. Fast innan man kommit så långt så måste man utesluta att all annan tänkbar hjälp inte fungerar. Huvudsaken är nu att ingen slumrar in utan att alla aktivt försöker hjälpa henne. (Manon, jag tänker mest på skolan nu och deras resurser och vilja att hjälpa)

2007-09-28 @ 09:30:03
Postat av: Manon

Jo du har rätt! Jag vet egentligen inte om hon var besviken eller om det var mitt dåliga samvete som spökade:). Och det handlar om den sociala biten...Jag förstår vad du säger om dottern och det tror jag med, att det är nåt annat det handlar om. Vi håller oss vaksamma och även skolan med...detta lär ta tid:). Känner mig sannerligen som en förälder nu, nu ska man verkligen inte svika, en prövning...det är nu vår kärlek behövs som mest...nej, inte ger vi nånsin upp på henne!

Postat av: Annaa M

Jag som hade hoppats att du skulle komma hem med en sån där märklig matautomat till katten för 499:90.
Om det inte hade varit för att man ska vara rädd om resurser så skulle jag ha föredragit engångskök. Vik ihop i de streckade linjerna, placera i avsedd behållare på återvinningsplatsen. Veckla med några enkla handgrepp ut det nya och sätt på plats. Av de använda köken tillverkas praktiska shoppingsväskor eller liknande.

2007-09-28 @ 11:18:36
Postat av: Manon

Du hade det va´:))! Nä, men försökte skrämma maken om att jag handlat för några tusen:)). Engångskök tycker jag är ett bra affärskoncept!

2007-09-28 @ 14:10:27
URL: http://manon.blogg.se
Postat av: Annaa M

Läxor är för resten ett otyg. Som tur är blir det förhoppningsvis mindre och mindre av det där regelbundna tragglandet. På högstadiet övergår det mer i redovisningar och det som blir "läxor" är mest sånt som försummats under lektionerna. Så har för övrigt Pojken haft den ända sedan fyran - utom i språk då - och det tycker jag är alldeles utmärkt.

2007-09-28 @ 14:40:38
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Håller med Annaa - det är en styggelse. Bra gjort av lilltjejen att använda läxpappret som omslagspapper!!!

2007-09-28 @ 18:32:57
URL: http://manon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback