Morgonen

Nu börjar även jag landa i vardagen. Hade en urmysig morgon. Eftersom jag var så trött i går somnade jag vid 22, vaknade vid 06.40. Var utsövd! På en vardag!

Och tänka sig - allt funkade! Eftersom jag var pigg behövde jag inte den startsräckan ensam på morgonen som tidigare vardagsmorganr. Jag åt, duschade och allt med barnen vakna. Tog mig tid. Vi gick till dagis och mellansonen visade mig en annan, längre, väg dit och vi gick och pratade. Kramades och pussades vid lämningen. Hur avstressande som helst - det funkade!!

Cyklade från dagis 08.45, kom fram till jobbet 09.15 och alla fikade som vanligt då. Suveränt.

Vad fasiken har jag gått upp så tidigt förut?? Varför fick jag för mig att jag måste gå upp kl 5?? Att cykla ger mig enorm frihet och gratismotion (2,6 mil om dagen är inte att förakta, tycker jag). Jag tänker cykla tills det snöar. Så länge det går.

Hann prata med stora med. Det finns en tjej i klassen som bestämmer och ska styra och ställa bland kompisarna. Speciellt en i gänget verkar inte kunna säga så mycket nej till henne. Den tjejen verkar ha dålig självkänsla till max efter vad jag hör. Min stora tycker det är jättejobbigt. Enligt min stora säger tjejen att hon ska bli "mobbare" nu när de börjat fyran. Läskigt, om det är så. Det är friktioner i gänget. Jag vet från skolan då vi pratat om tjejgänget att denna tjej verkar vilja bestämma väldigt mycket vilket blir jobbigt. Få se hur det utvecklar sig. Hur många hon får med sig, hur allt blir...nu har de inte fritids längre som håller ett öga på dem...den tjejen är av den uteslutande typen...Jag märker på min Stora att hon inte gillar det, men även att hon är stark och självständig. Hon verkar inte gå med på vadsomhelst för att ha en kompis. Hon tog hem en kompis i går som blev sviken av denna tjej. De skulle ha lekt hemma hos tjejen, bestämt sedan dagen innan, men tjejen ändrade sig. Så min Stora  tog henne hem till oss istället för att leka och berättade att "alla" tyckte det var taskigt gjort av den tjejen att svika så. Jag börjar skönja svagare och starkare individer. Den tjejen valde att vara med i går ändå, klarar inte av att säga emot...Jag tror min klarar sig faktsikt. Och jag vet sedan tidigare att hon faller inte för grupptryck så lätt. Visst gör även min Stora dumheter då och då, hon är ett barn som andra, men just detta, vet jag, att hon funkar så....

//manon

Kommentarer
Postat av: Zofy

vad härligt det låter! en timme extras sovning på morgonen gör mycket.
Du det där med exkluderande kompisar känner jag igen och är det något jag faktiskt är STOLT över är att H inte är så , utan istället, liksom din, vill att alla ska vara med och ställer upp på den som blir utanför. Hon fick faktiskt beröm på förskolan för att vara "så empatisk" och se till att alla fick vara med....så nu fick jag skryta lite också,,,men mycket bra gjort av din tjej att ta hem kompisen som blev sviken, det var starkt gjort!

Postat av: Annaa M

Usch, det är på mellanstadiet allt det där härjar med problem mellan tjejerna. Starka ledare som får andra med sig, grupperingar, intriger, utstötningar. Det är nästan alltid de "tidiga" tjejerna som blir ledargestalter. Det blir ett brett spann mellan de där tjejerna som plötsligt ser ut som tonåringar, målar sig, springer med killar och de som inte hunnit så långt. De där tjejerna får en särskilt makt eftersom de blir sedda hos killarna på ett nytt sätt.
Mellanstadiet är ju också den värsta tiden av likriktning i kläder, tycke, smak ALLT. Den som sticker ut bara lite kan bli hårt utsatt. Ledartjejerna är ofta väldigt supertjejiga, tidiga "fjårtisar" vilket gör kravet på likriktning ännu större.
Usch så mycket energi det tog, allt tjejtjafset i båda mina flickors klasser. Och vad illa jag tyckte om de där morsorna som inte ville se vad som hände utan alltid stöttade sina döttrar i vad de än höll på med.

2007-08-22 @ 14:38:41
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Herr Manon

Fast tjejen det är frågan om här är småväxt med ganska barnsligt utseende, varken smink eller tuffa kläder, ingen proto-fjårtis alltså. Man kunde tro att hon försöker kompensera sin storlek men vi lutar nog mera åt att det är någon brist i självkänslan som hon försöker dölja.
Mina föräldrar som var lärare menade att i stort sett ALLA föräldrar har svårt att se vad deras barn kan göra. "VÅR pojke/flicka skulle ALDRIG..."

2007-08-22 @ 14:59:28
Postat av: Manon

Zofy - håller med!! Jag är glad över att hon gjorde så...
Annaa och Herr Manon - båda har rätt. Men tjejen har proppat sin väska full med smink nu inför skolstarten. Hon och min skulle nämligen packa sina skolväskor tillsammans inför första dagen. Tjejen är väldigt medveten om mode och talar om inne/ute. Så det finns också...Kanske en kombination av låg självkänsla - vara tidig
- det går inte så super för henne i skolan heller och hon behöver hävda sig på nåt sätt. Det finns många höpresterande tjejer i Storas klass...Kan inte vara lätt för henne...men hon tar igen det på annat sätt...? Vänskapen är upp och ner mellan min och tjejen. Verkar funka då de är två och två, men så fort nån tredje kommer till så utesluter den där tjejen nån av de två andra...är ett av problemen...I skolan har det framkommit (enligt samtal med fritids/lärare) att den här tjejen vill gärna utesluta och gruppera folk, gängbildningar etc. Just det där bestämmandet är tydligen väldigt besvärligt...

2007-08-22 @ 15:19:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback