Det här med umgänge igen

En länk igen från DN i samma serie jag beskrivit nedan:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=676110

Det är så sant! Och ett vet jag att vänlighet finns även här. Att man kan få det även här. Man måste bara visa det själv så kommer vänligheten och generositeten. Överbrygga rädslan.

En god illustration är en kollega som började jobba i dag efter semestern. Vid busshållplatsen i morse började hon prata med en annan som väntade om den alldeles klara blå himlen. Att typiskt att nu när semestern är slut så är himlen helt molnfri och ville tala om orättvisan. Han bara grymtade till svar och hon bara ryckte axlarna åt det - tokiga gubbe som inte ville prata om så viktiga saker! Hon har humor, har lätt att prata och en enorm självkänsla. Hon klagar med bravur dessutom.

Så ska man göra. Vara så orädd. Bilden är orättvis av Sverige som grubblande och introvert. Allt det man saknar finns även här. Om man ger får man oftast. Oftare positivt än negativt gensvar. Alla vill bli bemötta med vänlighet och höra till. Men jag tror många är rädda? Att man väntar på nån annan att börja av rädsla för att det ska bli pinsamt?

Välkomnande! Välkommen.

//manon

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Ville kommentera Lotta Schyllerkvists artikel men hann aldrig ? inte lätt att hålla jämna steg med dig Manon...Tur för mig att du gjort full cirkel!
Jag kände igen mig så otroligt i hennes beskrivning. Har kommit till Sverige varje sommar nu i 10 år (utom i sommar). Trots att jag har lärt mig att skicka mejl i förväg med exakta datum till familj och vänner så är det samma visa varje år. Man ringer: jag ska bara kolla-- på onsdag nästa vecka kanske, mellan två och fyra? Jag menar bara - jag har också tre barn och visst får livet en viss struktur, en viss rutin, men kompisarna i Sverige påminner mig om hur JAG var när storebror var nyfödd, typ packa full resväska för att gå och fika. Till och med min storasyrra var länge samma stuk, ända tills vi övertygade henne om att vi skiter i hur det ser ut hemma och om det finns fikabröd till kaffet. Vi vill bara umgås. Kanske är för att hon aldrig har varit hemma hos mig. Här är ju inte direkt kalasfint till vardags, ehum.
Visst planerar vi också grejer, och när vi bjuder hem folk är det ofta tre gånger så mycket mat som står på bordet en vanlig svensk middag, för de flesta Israeler bjuds det för snålt vid svenska bord. Det tror jag mer är en fråga om personlighet och inställning. För oss gör det livet lättare, även om jag ibland saknar riktigt fina 'tillställningar', se maken i kostym och slips!

2007-08-01 @ 20:48:42
Postat av: Manon

Det är precis vad jag menar! Bjudningarna är för snåla med ungerska mått mätt med, faktiskt.
Jag håller helt med dig. Man anstränger sig så mycket här när man ska bjuda hem folk. Det enda som behövs är glatt humör och mat, inte städa och feja och middag. Det är lite perfektionism?
När jag åker till Budapest så är det inte kolla kalendrar heller. Folk tar sig tid på annat sätt och det handlar inte om att man är släkt. Man kan dessutom bara komma förbi, utan att ringa och boka. Man måste inte annonsera sin ankomst i förväg/boka in med kalendrar. Det blir därför inte samma press på en med städning od.
Hos oss sover 9-åringar över och/eller är här till sent. Och det gör inget för är de här, jag byter om till nattlinne ändå när det är sent så det känns avslappnat. Man bara är. Spelar roll hur man ser ut. Och barnen sköter sig själva med besöket. Det är lite den där mentaliteten som finns mera utav annanstans? Fat även vuxna emellan.
Du fattade vad jag talade om! Svårt att sätta fingret på det. Jag vet, jag är snabb nu, vet inte varför. Ska lugna mig närmsta veckan i alla fall...:)).

2007-08-02 @ 05:47:32
Postat av: Manon

PS - även om det är snabbt så kan ni kommentera inlägg längre bak!

2007-08-02 @ 07:52:04
Postat av: Nina på Johangården

Önskar dig en bra dag och en trevlig helg!

Postat av: Björn

Visst är det så! Oftast får man igen som man "bjuder in".

2007-08-04 @ 16:12:18
URL: http://www.klix.se/wordpress
Postat av: Manon

Tack Nina och du med forstatt bra semester!
Björn - absolut!

2007-08-06 @ 16:59:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback