Tvillingar

I dag fick jag se det dagis sa på utvecklingssamtalet. Det där om hur flickan är försiktigare än pojken. Att hon är mer beroende av honom än tvärtom. Jag tänkte i dag då på en annan tvillingmammas ord, hon har också pojke/flick-tvilling (och 3 barn till) mellan 9 och 23 år. Hon sa att det lätt blir en utrikesminister och inrikesminister av tvillingar som hon uttryckte det.

Flickan är inrikesministern - hon är tuff och hårdför hemma, testar sina egna gränser för hur fri hon kan vara från oss föräldrar. Är gärna taskig mot sin tvillingbror ibland. Precis som mot sin älskade nalle som hon släpar på jämt. Kan lägga nallen i ugnen ibland. Stängde in sin tvillingbror i ett mörkt skåp och höll för en annan gång fnissande...Jag tror att det är för att hon känner att hon behöver dem så mycket att hon bara måste manifestera ett ickeberoende ibland  - "haha - tror du att jag behöver dig!?" Men är vi borta eller kommer nån hit, eller är hon på dagis, då är hon helt annan. Avvaktande, tittar, vill ha världens kontroll innan hon kastar sig in i nån lek. Såg det i dag, men tänkte, hon är bara 3 år, ingen fara på taket, jag låter henne vara. När man är tre år leker man ändå oftast mer bredvid än med. Men jag ser hur hon tittar, vilken koll hon har på andra barn här på området. Hur medveten hon är. Hon är den som frågar efter andra men håller sig på sin kant. Står bredvid och tittar. Hon har bra ordförråd men talar otydligt (gäller bägge) så hon får växa till sig. Jag tror hon än så länge är rätt OK med att bara titta på. Fortsätter det så nästa år får vi nog hjälpa henne på traven.

Pojken är vår utrikesminister - hemma är han vår Cry Baby. Söker vårt skydd, verkar mycket svagare än flickan. Tar för sig mindre. Visst kan hornen växa ut på honom med och han snor saker från andra - men tar de tillbaka eller ger tillbaka på hans bus blir han helt förstörd. Kan leka själv bättre än flickan. Eller snarare mer självständig, inte den beroende av henne ett dugg faktiskt, tror jag! Kan pinna av åt nåt håll, eller sitta och spela Anki och Pytte länge. Med andra, då är det han som kastar sig in i leken oavsett om han är välkommen eller inte. Han är bara tre år så han leker mest bredvid, hänger på och gör samma saker. Tar för givet att han får vara med. Han som tar kontakt och initiativ.

Våra tvillingar är tighta, det säger de på dagis med. Men de är hemskt olika. Jag vet inte om tight är rätt ord, de är otroligt samspelta och känner varandra utan och innan. De tar varandra för självklara på ett helt annat sätt än syskon som är täta. Det går inte att jämföra täta syskon med tvillingar. Det är inget magiskt - det handlar om att de känner varandra utan och innan nåt vansinnigt väl. De har nytta av varandra med. När flickan efter avvaktandet bestämmer sig för att delta i lek så är det via tvillingbrodern - och han låter henne vara med för han är så van vid att hon är med, att de är nån sorts enhet. Hon är självklar. Är det nån som testar på att utesluta nån så är det Storebror. Aldrig "tvillingarna" varken varandra eller nån annan. Tvillingarna "hjälper" varandra på ett helt annat sätt.

Det kommer att gå bra. De kommer att finna trygghet "enbart" i sig själva på sikt. Är inte orolig. Dagis är bra och en på avdelningen har tvillingar i släkten och läst på hur man gör. De lockar och uppmuntrar till lek med andra, tvingar inte, tvångssärar inte, de tar inte tightheten för given heller.  De gör helt rätt, det märks på barnen.

Vissa saker kommer bara ta längre tid för de kan ta skydd av och i varandra. Svårare än så är det inte. Jag är inte orolig alls. Bara observerar.

Och fattar inte att de är tre år - känns fortfarande som att de är mina bebisar!! Känns mindre än vad de är...kommer i håg hur stor jag tyckte äldsta var vid tre års ålder...

//manon


Kommentarer
Postat av: Inga M

Du forskar i Dina barn och är genuint intresserad av hur de är och hur de har det. De har fått en bra och engagerad mamma! Du kommer alltid att se direkt om de mår bra eller inte. Barnen kommer alltid att känna att Du finns där nära, det är också viktigt. DEt är roligt att läsa Dina reflektioner även om jag inte har erfarenhet av tvillingar alls. Men det Du skriver verkar klokt.

Postat av: Manon

Rodnar här men säger tack! alla funkar ju olika med, även tvillingar har olika ställningar i familjen! Så det är bara mina tvillingar som funkar så här (fast det finns säkert flera och andra som funkar annorlunda).

2007-04-22 @ 14:04:25
Postat av: Idun

Intressant läsning... jag har själv inga tvillingar, men kan misstänka att det väldigt speciellt och spännande att få studera på nära håll... :)

2007-04-23 @ 09:40:00
URL: http://idun.webblogg.se
Postat av: carulmare

Intressant att läsa om deras speciella band. Plötsligt skulle jag själv vilja vara tvilling, bara för att få känna efter hur det känns!

Jag reagerade starkt på detdär att flickan har pojken att 'scouta' i omgivningen, innan hon själv ger sig iväg. Det var så lustigt. Jag tänkte den tanken, innan jag läste den i texten. Fast du skrev ju inte precis så, det var mitt sätt att formulera det på. Men något i din beskrivning fick mig att tänka på det sättet, fast jag vet inte vad...

Ja, så kanske är de lika beroende av varandra? De bara har en slags uppgiftsfördelning. Kanske bereder flickan rum för pojken på hemmaplan...?

2007-04-23 @ 10:54:52
URL: http://carulmare.blogspot.com
Postat av: Manon

Måste säga att även jag tycker det är lite kul! Det känns som om jag har fått erfarenheter av så mycket, längre mellan syskon, tätt och tvillingar!

Jodå, du har rätt Carulmare - flickan bereder rum åt pojken på hemmaplan. Så de är nog lika beroende av varandra fast på olika sätt.

Sedan funkar inte alla tvillingar så här. Alla är ju olika personligheter och har olika plats i syskonskaran alternativt har inga andra syskon. Det måste bli annorlunda då...

2007-04-23 @ 11:06:13
Postat av: flasknosen

Mycket intressant läsning! Blir nyfiken på hur det är att vara just tvilling, om det är skillnad på enäggare och tvåäggare i närhet osv.

Tack för att vi får vara med och se dem genom dina ögon!

2007-04-23 @ 11:08:21
URL: http://flasknosen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback