Och så nåt HELT annat!

Hushållsnära tjänster...för eller emot?

Är det OK att betala någon att städa hemma? Varför lägger vi en så negativ värdering i detta? Är det för att det är mer traditionella kvinnliga sysslor som av hävd inte räknas?

Det skulle ju skapa jobb...

Sova

..och jag skulle få ta det lika lugnt som denna där?

Tycker det är bättre än vårdnadsbidrag. Hörde nån politiker säga (glömt vem) att det är fler föräldradagar vi unga familjer behöver, inte avdrag för hushållsnära tjänster...vad vet hon om vilken verklighet vi dagens unga föräldrar lever i???

//manon

Kommentarer
Postat av: bless

Jag tycker inte att det är en så lysande idé, med de där lägre priserna på hushållsnära tjänster för ensamstående med stort behov av alla möjliga hushållsnära tjänster kommer ändå inte ha råd med dem. Och om det inte är ensamstående heltidsarbetande med barn som behöver avlastning, så har jag svårt att se vilka som behöver det. Och om jag tittar på kvinnor i min omgivning som jobbar i låglöneyrken inom t ex vården och är slitna och skulle behöva det, så har de ändå ingen möjlighet att betala någon 150:-/h för att den ska fixa hemmet. Ska inte åtgärder i första hand ska hjälp dem som är sämst betalda, med slitiga lågstatusjobb?

Skulle de som kommer hem till andra och städar ha råd med avlastning i sina egna hem?

Postat av: Sofie

Föööööööööööööör!! Jag är medveten om att det inte är ideologiskt korrekt men jag orkar inte vara det alltid....vi har städhjälp och det räddar mig från att få en hjärtattack.....

2006-09-20 @ 13:24:34
Postat av: Ullis

Jag är för det. Helt klart. Jag kommer med all sannolikhet inte att använda mig av den tjänsten, men det är inte av politiska skäl. Jag tycker det går bra att städa mitt hus än så länge, eller jag kanske ska säga så här: jag hinner städa mitt hus.

Att skuldbelägga hela idén är befängt. Det finns de som VILL städa åt andra och TRIVS med det. Sedan finns det de personer som har råd och kan anlita sådana tjänster. Så bra. Då kanske vi får bort otäcka påhittade plusjobb som inte gör någon glad. Det är riktiga jobb som ger människan självkänsla, inte dessa människokränkande plusjobben eller tillfälliga AMS-åtgärder.

Nej, jag tycker det ska vara fritt för alla människor att få välja det som är bra för just dem. Spelar roll om det då heter att utföra hushållsnära tjänster eller att köpa det. Varför ska vi hela tiden värdera olika jobb som bättre eller sämre? Huvudsaken är väl att vi gör något vi trivs med? Trivs man med att städa, kanske bygga upp ett städföretag, ja varför i herrans namn är det så fel då?

Att det sedan bara blir borgare och medelklassare som använder sig av tjänsten och inte låginkomstagare och ensamstående, är väl inte skäl nog att dissa hela ideén?

2006-09-20 @ 15:49:18
Postat av: lalandakid

Jag är för.
Men jag är inte säker på att det kommer att skapa nya jobb åt Sveriges arbetslösa. Jag har en känsla av att det kommer att erbjudas städerskor från firmor från Baltikum och Polen, som med byggjobbarna och hantarbetarna.

2006-09-20 @ 16:06:33
URL: http://www.lalandakid.webblogg.se
Postat av: bless

Jag kanske är trångsynt, men jag har svårt för att tro att de som kommer att utföra de hushållsnäratjänsterna gör det just för att de trivs så bra med att göra det och för att de trivs med att sortera andras smutstvätt.

2006-09-20 @ 18:13:24
URL: http://blessathome.blogspot.com
Postat av: Ullis

Bless, DU har den värderingen. Du får skilja på vad du anser om olika sorters jobb och vad du TROR att andra tycker. Alla har inte den uppdelningen. Det FINNS de som faktiskt vill utföra det jobbet. Kanske är det personer som annars städar på kontor eller på hotell. Tro mig, det är inte alls bara invandrare. Det är alla möjliga sorters kvinnor (mest)som har städning på schemat. Naturligvtis är det få akademiker som är städare, men Sverige består inte av bara akademiker.

Vårdnandbidrag. Det glömde jag svara på. Varför Manon är det inte bra? Det vore väl något för dig som vill ha mer tid för dina barn? Att förkorta din arbetstid och få vårdnandsbidrag. Det är väl det vårdnadsbidraget också syftade till om jag läste programmet rätt. =)

2006-09-20 @ 18:24:32
Postat av: bless

Jag har städat och trivdes inte alls med det och inte heller gjorde någon av dem jag städade med det heller. Naturligtvis kan det finnas de som trivs med att ta hand om andras skit, men är de tillräckligt många? Dessutom jobbar jag som vårdbiträde och är akademiker och kommer inte jobba en sekund till som vårdbiträde mer än jag behöver. Det finns kanske andra kvinnor som tycker att det är jättekul med bajs och smuts och tunga oergonomiska lyft och dåligt betalt, som jag också tror till en viss del blir fallet i de hushållsnära tjänsterna. Men inte jag. Jag tycker inte att det är kul att ha låg status och låg lön.

2006-09-20 @ 19:23:20
URL: http://blessathome.blogspot.com
Postat av: Carina m 3

Klart att det är OK att betala för städhjälp! Jag har inga illusioner om att det är någons drömjobb men det är väl inte ett McDonaldsjobb heller och det är väl ingen som avstår från ett Happy Meal för att de tycker synd om restaurangbiträdena som har så låg lön och inte trivs med att vända burgare?

Ett städjobb kan vara ett förstajobb eller ett nödjobb och jag tror stenhårt på att den som vill och förmår går vidare till ett annat så småningom. Var och en har ansvar för sitt eget liv och jag förstår inte varför köparen av städhjälp ska ha ett större moraliskt ansvar för städarens väl och ve än för ICA-kassörskans?

Däremot: Moraliskt ansvar för våra barn har vi och där tror jag att man i alla fall aska tänka till om vad man skapar för värderingar hos sina barn när man har städhjälp. Jag tror det finns viss risk att man fostrar slöhet och ansvarslöshet. Att en vuxen lejer bort städning pga stress är en sak men ett barn har inga perspektiv utan tar det familjen har för givet och att ta städhjälp för givet är inte något vackert karaktärsdrag.

Vårdnadsbidraget är århundradets värsta kvinnofälla! Samhället ska inte vara med och finansiera hemmafruar och i förlängningen sämre jämställdhet. Bonussystemet i föräldraförsäkringen däremot: Underbart!

2006-09-20 @ 19:39:05
Postat av: bless

Jag tycker inte att det är fel att köpa städhjälp. Men jag gillar inte tanken på att staten ska subventionera hushållsnäratjänster, eftersom jag tror att många avdem som skulle behöva avlastning inte kommer att ha råd. Då det handlar om pengar ur statskassan skulle jag hellre se att de pengaran kom de svagaste i vårt samhälle till del, än att de i förlängningen gör att medelklassmän inte behöver ta sitt ansvar och dela på hemarbetet.

Var och en har ansvar för sitt eget liv. Men så finns det också människor som blir eller föds oförmögna antingen fysiskt eller psykiskt, och jag värnar mer om dem, än medelklassen som har valmöjligheter och kan omprioritera. Den oförmögna kan inte prioritera bort sitt tillkorta kommande, även om de vill.

2006-09-20 @ 20:11:05
URL: http://blessathome.blogspot.com
Postat av: Lene

För! Även om jag rätt så säker på att jag i alla fall i den närmsta framtiden inte skulle utnyttja den tjänsten. Jag kan inte förstå varför vi skulle ha större moraliskt ansvar för de som städar i hemmet än vad vi har för andra städerskor och många andra jobb som värderas som
lågstatusyrken.

Tror att vi lägger en negativ värdering i det eftersom det tidigare endast varit de allra mest bemedlade som haft råd att betala städerska i hemmet. De som varit förmer än de andra sk `vanligt folk´. I vårt land är det fult vara förmer än andra. Särskilt på vissa känsliga punkter. Ta hand om sin egen smuts ska man bara göra.

Vårdnadsbidraget ger jag inte mycket för. Vem kommer att stanna hemma med barnen? Inte blir det fler män i vart fall. Det är jag säker på. Vill vi ha mer jämställdhet i samhället måste staten gå in och styra till en början. Tills de män och kvinnor som inte fattat ännu hur bra det är för alla om vi delar föräldraskap och jobbande hyffsat lika.

2006-09-20 @ 20:59:37
Postat av: Annaa M

Emot, naturligtvis... Men den som har råd får naturligtvis gärna fotsätta betala om de hittar någon som vill göra jobbet och betalar den en dräglig lön. Men avdragsrätten kommer inte att öppna för så många fler, den kommer bara att göra att de som redan har mer har möjlighet att behålla ännu mer av sina pengar. Vilket är den politik som 48.6 procent av svenska folket vill ha visade det sig ju i söndags.

Sen själva jobbet. Det är stor skillnad på ett McDonaldsjobb eller ett annat städjobb där man jobbar med rätt anonym service och att direkt vara underställd en enda person/familj som man blir i ett hem. Den totalt underordnade ställningen blir så tydlig. JAG har råd att betala DIG för att du plockar min skit. I någons hem jobbar man enbart för att det inte finns något annat jobb, hushållsarbete är inte märkvärdigare än att vem som helst kan klara det. Som det sägs ovan, att det är ett okvalificerat förstajobb i väntan på något bättre.

Min mamma "gick hos folk" ända upp i medelåldern. Det var inget hon gjorde för att hon ville. I sitt jobb som skolstäderska uppnådde hon yrkesstolthet, hon hade arbetskamrater och hon jobbade fackligt. Hemma hos de "fina familjerna" var och förblev hon bara piga.

De senaste 10-20 åren har jag inte hört talas om någon familj som haft svensk städhjälp. Många barn har redan fått lära sig att det alltid finns en ny polsk eller lettisk "gästarbetare" som är så glad över att få skura någon annans golv.

2006-09-20 @ 23:01:02
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Svår fråga visst!

Ska man ha det så tycker jag att man ska få en skälig lön. Har sett det där med polacker od och de får 40-60 kr i timmen. Och så finns det en samordnare som tar sin okända procent av det också....Känner mig dubbel där. Bra att de kan jobba här ett tag, dåligt för att det är så taskigt betalt, att alla naser sig ha moral nog att ge såååå lite! Det känns för mig mer utnyttjande att göra det svart på det viset än att ha det vitt med skatteavdrag - för det FINNS ju! Så vad gör vi åt det?

Var inne på Hemfrids och Homemaids sida för länge sedan och där stod det uttryckligen (då i alla fall) att man ska vara respektfull och får inte bete sig otillbörligt mot en av deras medarbetare i hemmet. Då avslutas tjänsten omedelbart. Är inte det bra, att man har ett företag och kolleger men jobbar på konsultbasis med en stark arbetsgivare bakom sig som backar upp en? Bättre villkor än vad polackerna och balterna har idag i hemmen...

Vi har inte råd med vit städhjälp. Inte ens med skatteavdrag, tror jag för det blir ändå en slant....

Vårdnadsbidrag är jag emot av samma skäl som ni skrivit ovan. Det räcker med den föräldraförsäkring vi har MEN det vore bra med vårdnadsbidrag för de verkligen behövande, de med väldigt infektionskänsliga barn eller barn med särskilda problem, handikapp för det där tär på ekonomin och är jobbigt och man kan nog knappt klara ett arbete i en sådan situation. Men av staten finansierade hemmafruar, nej!

Grejen är att tjänsten faktiskt FINNS i dag men mestadels svart. Skatteintäkter försvinner därmed och de som jobbar svart får inte del av det skyddet man kan få i samhället. Alltså, vad man än tycker om fenomenet så FINNS det här och frågan om man ska skapa en underground arbetsmarknad eller göra det vitt. Moral eller inte moral -- det finns människor som är villiga och utländska entreprenörer har redan identifierat behovet och finns här.

Så vad gör man åt fenomen som finns men inte är "vita"?

2006-09-21 @ 05:45:22
Postat av: bless

Kanske legalisera knark, bookmaking, prositution, traffickning. Det finns ju också, men inte är det vitt och tillåtet? Ocker var en gång inte tillåtet och nu svämmar marknaden över av svindyra lån, som folk av egen fri vilja har tagit och sedan satt sig i ekonomisk knipa förresten av livet. Legalisera allt, eller?

2006-09-21 @ 06:16:16
URL: http://blessathome.blogspot.com
Postat av: Carina m3

Alltså, de som är intreserade av att se städhjälp som en piga de kan köra med har väl redan skaffat en svart? De där argumenten om över- underordning och ta hand om någon annans skit köper jag inte. Att städa är ett jobb som alla andra, inte något som har en underordningsstämpel mer än några andra serviceyrken.

Att det sedan kan vara ensamt och trist att inte ha arbetskamrater är naturligtvis sant men återigen: Varför har man som köpare av tjänsten ett moraliskt ansvar för det? Man kan dra paralleller med hemtjänsten: Där jobbar man också ensam i folks hem med just sådana "underordnande" aktiviteter som städning och ännu värre-folks personliga hygien! Dåligt betalt är det också. Men ingen anser väl att hemtjänst inte ska finnas eller åtminstone vara ofantligt dyrt för det? Som en parentes kan jag ju nämna att inom hemtjänsten har man en lokal att samlas i för fika, lunch osv, kanske inte helt otroligt att även städare har det?

Nej, det är det där synsättet om att det är så ovärdigt att städa jag vill att vi ska bort ifrån.

Men skattesubventioner är en anan femma, det tycker jag inte är rätt väg. Däremot sänkta skatter, sänkta arbetsgivaravgifter osv för att faktiskt möjliggöra för företag att anställa och för oss att få så pass mycket kvar av lönen att vi kan köpa tjänsten utan subventioner.

2006-09-21 @ 08:31:42
Postat av: Ullis

Men drömjobb eller ej, om människor väljer att städa så låt de göra det då. Det är ju alla andras åsikter om deras jobb som ger det ännu sämre status än vad det redan är.
Jag har också ett lågstatusjobb, tjänar lite och tvättar andras byk. Och ja, jag städar åt dem också. Är det mitt drömjobb? Knappast. Hur många har sitt drömjobb?
Men jag gör detta inom ramen av vården, men vad är skillnaden mellan mitt städjobb och "riktigt" städjobb? Att jag har större möjlighet att byta jobb för jag är akademiker?
Mitt jobb stämplas som ett "sämre" jobb. Det tycker jag är trist. Lönen blir därefter också. Jag gör ett bra jobb, för den behövs till den målgrupp jag har. Jag är t om stolt över det jag gör. Så även om jag inte innehar det "rätta" yrket efter 4.5 år på universitet, så vantrivs jag inte heller med det jag gör just nu. Fast det är klart,jag är heller inte fastbunden till detta jobb, jag har möjlighet att gå vidare.

2006-09-21 @ 08:41:56
Postat av: Pappa

Jag tror helt enkelt att man får tagga ner och städa efter sig själv. Dra ner på arbetstiden och inte vara så jävla fixerad vid karriären och en massa prylar som man måste jobba för att få ihop till. Var med barnen istället, låt dem lära sig att vuxna också måste göra vuxensaker som att sköta hemmet. Att skapa jobb med så kallade hushållsnära tjänster är bara ett sätt att konkurrera med låga löner och ett bakåtsträvande som syftar att bevara skillnader mellan människor. Eller som mr Reinfelt sa om sin städhjälp: hon fick ju husrum och då tycker jag inte att hon ska ha mer än femtiotre kronor i timmen. Och det var ändå en man som ska tjäna som något slags föredöme.

Dessutom har jag svårt att tro på det där med andras åsikter om jobbet ifråga. Det är resultatet i lönekuvertet som räknas och vem som beställer vad. Vem ska städa åt den som städar? Och finns det några män som kommer att ta ett sådant jobb?

Jävla 1800-talsdiskussion!

2006-09-21 @ 09:20:06
URL: http://pappafunderar.blogspot.com/
Postat av: Sofie

Jag har inte tid med detta egentligen (ansökan, deadline) men kan ju bidra med några faktiska exempel:

*Vi har haft tre som städar åt oss under olika tidsperioder, en var invandrakvinna som hade förpension men ville tjäna extra för att kunna skicka till sima tonårssöner som var kvar i ngnstan i forna Jugoslvien och inte ville åka til sverige. Den andra var en ung svensk tjej som hade detta som komplement till andra projekanställningar på kommunen och som senare började plugga. Den sista som vi har nu är anställd inom restaurangbranschen men är en sån här energisk tjej som jobbar exta lite här o var som personlig assistent och genom att städa. Svensk hon också.

SAMTLIGA har satt sina löner själva och berättat hur de arbetar och vilket städmaterial de förväntar sig. Lönerna ligger långt över 40-60 kr i timmen kan jag säga. Vår nuvarande har 100 kr för i timmen och vi räknar med att det tar fem timmar att städa huset, fast jag vet att hon gör det mycket snabbar så egentligehn ligger väl hennes lön runt en 120-130 kr i timmen.

Jag känner mig absolut inte som en utnyttjare. och när det gäller det där att barnen inte lär sig städa...visst...men man måste ändå plocka uppp i huset inför en städning , städa upp grejorna på sitt rum. och även om man har städhjälp så krävs ändå att man dammsuger kök, skrubbar ngn toalett, svabbar köksgolvet ngra ggr (varje kväll om man har småbarn) mellan städningarna - så jag tror faktist inte barnen ser oss som föräldrarna som aldrig städar....

2006-09-21 @ 09:37:30
Postat av: Carina m3

Pappa: Hur är det mer 1800-tal att ha städhjälp än att gå ner i tid för att hinna städa? Arbetar jag själv och anställer städhjälp så drar jag ju själv in mer skattepengar till staten och får mer pengar att konsumera för samtidigt som någon annan får arbete vilket genererar ännu fler sköna skattekronor. Det som får hjulen i samhället att snurra. Går man ner i tid så bara stannar det ju där. Mindre i skatt, mindre pengar i plånboken, inga fler arbetstillfällen genereras.

Som jag ser det är det ingen skillnad på städhjälp och andra tjänster som snickare, målare osv. Det tragiska som det varit länge är att ingen har råd att anlita hjälp vitt utan man ska själva ta ledigt från jobbet för att städa eller tapetsera. Utan att vara någon ekonom så bara måste det vara samhällsekonomiskt självmord!

2006-09-21 @ 09:57:21
Postat av: Pappa

Carina!
Först: Jag tror att man ska tänka på sina barn i första hand, inte på samhällsekonomin. Jag tycker i grunden att det är fel att vårt livsfundament bygger på konsumtion, jag konsumerar gärna lite mindre och har mer tid med mina barn. I morgon är det för sent.
Sedan: Jag tycker inte man går ner i tid för att hinna städa utan för att ha mer tid för sina barn. Vi lever i en tro på att bara konsumtionshjulen snurrar så blir att bra. Jag är inte så säker på det. Däremot är jag säker på att tiden jag spenderar med mina barn är min viktigaste tid och uppgift. Att gå ner i tid stannar inte bara där, för det gör förhoppningsvis något för att mina barn ska känna trygghet och glädje i livet, vilket i sin tur kanske ger människor som fungerar i samhället.
Sist: det var en bra liknelse med snickare och hantverkare. Så hade jag inte tänkt. Men de har också yrken som kanske inte alla klarar rent yrkesmässigt.
Och allra sist: nog är samhällsekonomin viktigt, men är den verkligen så viktig så att en stor del av svenska folket känner sig utbrända medan en annan stor del går utan sysselsättning? Är den så viktig att många känner att de inte har tid för sina barn? Jag tror vi måste organisera om oss så att människor kan leva bra liv, jobba drägligt mycket och ha tid för sina barn.
MVH/Pappa

2006-09-21 @ 10:29:49
URL: http://pappafunderar.blogspot.com/
Postat av: Ullis

Ditt sista inlägg var riktigt intressant och tänkvärt. Passningen till mig var inte helt korrekt. Den innehåller sakfel.

2006-09-21 @ 12:05:12
Postat av: Ullis

Glömde säga vem jag riktade mig till: det är "pappas" åsikter som mitt inlägg baseras på.

2006-09-21 @ 12:06:54
Postat av: Carina m3

Jo men jag tror att det är exakt därför många skulle önska att de hade råd att anlita städhjälp: För att få mer tid för sina barn.

Vi själva har turats om att vara hemma sedan vårt första barn föddes 2001 och vi har förstås valt bort mycket för att kunna vara det. (Städhjälp för oss finns inte ens på kartan just nu!) Personligen tillber jag inte alls konsumtionsguden men jag tror man får inse att många faktiskt har det svårt att få alla bitar i livet att gå ihop (alla har inte lyxen att kunna välja tid eller pengar) och där skulle städhjälp underlätta.

2006-09-21 @ 15:01:10
Postat av: Pappa

Precis, vi har det svårt att få alla bitarna i livet att gå ihop. Tyvärr är det ofta barnen som får betala priset för att vi har skapat ett sådant samhälle. Hur som helst, jag kanske lät lite löjligt dogmatisk och svartvit, det ber jag om ursäkt för. Det är bara det att varenda fiber i mig skriker nej till att några som inte har det så fett ska städa hos andra som har råd att betala för det, dessutom ofta till låga löner. Och det skriker nej i mig därför att jag tror att det främst är kvinnor som kommer att få utföra det jobbet. Det är svårt att tänka sig att män ens skulle fundera på en sådan utväg, hur knapert de än har det. Kvinnlig kompetens kan användas till många saker som är viktigare.

Sedan behöver inte städning av det egna hemmet betyda att man inte umgås med barnen. De är ju där, de kan vara med, man pratar och umgås fast den vuxne gör en vuxensyssla. Att vara med sina barn betyder ju inte att man hela tiden underhåller dem och ligger på golvet och bygger lego. Det är ju samtalet och tillgängligheten och kärleken som är det viktiga.

Fast kanske har jag fel!!

2006-09-21 @ 20:49:02
URL: http://pappafunderar.blogspot.com/
Postat av: Manon

Där har du en poäng, det kommer vara kvinnorna som gör detta jobb, precis som det är kvinnorna som kommer ta vårdbidrag och oftast går ner i tid...

Som svar på taxan ovan, ja, jag vet att där vi bodde föriu gav folk löjligt lite för den utländska hemhjälpen. Jag skämdes otroligt. Det känns utnyttjande...

Jag måste säga att jag uppskattar verkligen denna diskussion! Verkligen levande!

2006-09-21 @ 21:44:07
Postat av: Lisa

Jag tycker att det är helt ok med städerska hemma OM man betalar en vanlig lön. Jag tycker inte att statens pengar ska subventionera städninge eller att lönerna ska ligga utanför systemet för social försäkring. Alla jobb ska ge rimlig lön och möjlighet till en del i samhället och en bra levnadsstandard. Man ska ha rätt att får arbetsgivaravgift och skatt betald för sig så att om man blir sjuk etcc inte får ett orimligt inkomstbortfall.

Fast jag tror egentilgen att lösningen på arbetslöshet och stressade föräldrar är att dela på jobben. 6 timmars arbetsdag åt alla skulle ger 4 jobb per 3 nu anställda. 25% bättre sysselsätting :-) Plus att föräldrar hade gott om tid hemma att hämta, handla städa och hjålpa till med läxan utan att bli sönderstressade.

Pigor OK - piglön - nej tack!

2006-09-21 @ 22:40:00
URL: http://jam.blogg.se
Postat av: Pernilla

Vi har en manlig städhjälp som är superbra och trevlig. Han kommer från Polen och jag måste säga att jag kanske är lite fördomsfull nu men polacker är väl ett släkte för sig. Helt suveräna människor. De är alltid arbetsvilliga och trevliga! Vi har anlitat polacker vid ett antal tillfällen när när vi inte kunnat/velat göra saker själva och det har alltid varit män och det har alltid varit suveräna jobb som de gjort. OCH vi har alltid betalat bra för det även om staten kanske inte fått "sitt" *fniss*.
Jag tycker nog inte att staten ska subventionera vit städhjälp men jag tror att om man sänker skatterna så fler har råd att betala sin städhjälp med vita pengar istället.
Vårdnadsbidrag däremot tycker jag skulle vara suveränt. Nu har jag stora barn som jag inte behöver vara hemma med men jag var hemma i mer än 5 år med mina två och fick leva ur hand i mun i de åren - men det var det värt. Många av mina vänner hade velat vara hemma längre men hade inte råd och där hade ett vårdnadsbidrag varit suveränt. Att staten ska gå in och bestämma hur enskilda familjer ska lösa vem av föräldrarna som ska vara hemma det är helt befängt, helt absurdt. Nej, var och en måste själv få bestämma över sitt eget liv i största möjliga mån. // Pernilla

2006-09-22 @ 09:20:25
Postat av: Lisa

Ja, men vem ska betala för hemhjälpen om de blir sjuka? Får de betalt även om de är sjukskrivna i veckan? Som "vanlig anställd" får man ju åtminstone 80 % från andra dagen? Vem ska betala dagis och skola för dessa anställdas barn? om de trillar ner när de putsar fönster och blir långtidssjukskrivna? När de själva får barn och vill vara föräldralediga, räknas den lön de tjänat in eler får de samma mammaersättning som en som inte jobbat alls, dvs minimiersättning? Det är mycket mer det handlar om än att "staten inte får sitt" Det handlar om social trygghet, en bra levnadsstandard och en trygg framtid.

2006-09-22 @ 18:36:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback