Åh - vad jag skäms!!!

Vilket j-a liv vi lever! Jag är så ledsen så jag nästan gråter...

Vi har ju inte tid att vara på dagis, oftast ringer jag och ber personalen klä på skruttarna så jag kan bara ta dem och springa till bussen och matcha så att jag hamnar på samma buss som storasyster etc etc...så jag har inte så mycket tid att leta ev infopapper på...I dag höll vi på att missa bussen för precis när vi skulle gå slog en flicka S-twinset på huvudet så han blev ledsen. Är inte arg över det, barn gör så ibland, men vi höll på att missa bussen för jag skulle ju trösta!! Sprang med tre barn på tvillingvagn 700 m på 3 minuter för att hinna med bussen...ny sport!

I alla fall, i dag hade dagispesronalen samlat lapparna och lagt det i A-s väska. Jag ser och upptäcker en inbjudan till kalas och blir glad och säger det glatt till A - nu såg jag att kalaset var 23 april...åh, nej...Har nu ringt den familjen och sagt hur det var och förklarat. Tyckte det var trevligast så, jag skulle ha uppskattat det!

Vad ska jag säga till A!?!?! Mitt hjärta brister...

Nåja, nu funderar jag på att ha kalas för honom mitten av juni så han får firande. Vi är ju dessutom bortresta på hans riktiga dag i sommar....Då borde inte alla vara på semester...usch...tänk om ingen kommer...Han har inte det lätt med flytten...

//manon

Kommentarer
Postat av: Annaa M

På vårt dagis blev det faktiskt förbud mot kalaslappar! Av två skäl; personalen accepterade inte att det öppet låg lappar som bjöd in vissa barn och inte andra och de ville inte heller ha ansvaret för att dessa lappar inte kom bort. I barnens fack fick bara ligga dagisinformation. Det tycker jag var jättebra. Skicka med post eller spring runt och lägg i brevlådor själv om det är nära så har man själv kontrollen!

I skolan tog Äldstas annars rätt hopplösa lärare samma initivativ och fritids stämde in; ingen selektiv lapputdelning, ingen hjälp att skicka iväg ett utvalt gäng vid en viss tid. "Bjud vem ni vill men sköt det på fritiden!"

Faktiskt har det blivit större tragedier när det varit uppenbart tomt i någons fack och ett glatt gäng skuttat iväg på kalas än när vi hittat en bortglömd lapp. Hittade man lappen så var man i alla fall bjuden...

I backspegeln skulle jag nog inte sagt något till A, har inte han eller pojken själva tagit upp saken är den nog ur världen. Då kan det vara dumt att riva upp. Du har talat med föräldrar, det är bra. Men när det hände, för det har som sagt hänt även oss, ja då kunde jag nog inte låtit bli att prata om det... Mellan sa till mig en gång "Men mamma, jag är inte lessen över det där kalaset jag missade, så kul var det säkert inte, då behöver väl inte du vara det!"

Ååååååh var skönt det var när kalastiden äntligen var över....

Postat av: En liten tant

Håller med Annaa om att det är värre att inte bli bjuden än att missa ett kalas. Shit happens även i små barns liv! Du är en god förälder i alla fall!

Att fylla år mitt i sommaren är ingen hit. Men det går utmärkt att flytta dagen. Så har jag själv, som fyller precis mitt i sommaren, gjort hela livet. En yngre tonåring i min närhet fyller två dagar före jul och har själv sedan länge beslutat att flytta födelsedagen till ett halvår tidigare. Funkar utmärkt.

2006-05-12 @ 19:58:44
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Manon

AnnaaM - på förra dagiset blev det också förbud mot att lägga lappar om kalas just för att det blev så ledset för dem som inte blev bjudna. På förra skolan var det inte det och det kändes inte bra att höra hur lappar delades ut av födelsedagsbarnet - inte till alla....öppet....Jag skickade med post.

Denna mamma hade bjudit hela avdelningen och så ska även jag göra. Det är mest korrekt, tycker jag. De är så små och vi är ändå vana vid större kalas för N bjöd många....

Det värsta jag har varit med om är då A skulle fylla tre och det var dagen efter vi flyttade. Bjöd några barn på et kalas på en lekplats och lekplatsen skulle ha betalt och veta exakt antal...det var en mamma som inte visset om de kunde komma för de skulle KANSKE till landet. Jag sa sedan att hon MÅSTE säga nåt för lekpltsen ville ha svar senast 4 dagar innan om antalet barn så hon fick ge svar. Det tyker jag är oförskämt, faktiskt! Inte att hon kunde tänka sig åka till landet utan att dra på det så! Som om vi inte behövde planera...

Tant - Tack, jag kände mig som en dålig förälder. Ja, vi kommer flytta hans dag til ca mitten av juni, han fyller i juli. Vi har även erfarenheter av att fylla två dgar före jukafton - vår äldsta gör det och hon har alltid kalas senast kring mitten av december. Funkar bra!

2006-05-13 @ 10:49:44
Postat av: Marie

Känn inte så. Du har pratat med föräldrarna och de förstår säkert. Jag skulle nog inte ha nämnt det för min son.

Oförskämt det du skrev till Anna - om föräldern som inte kunde meddela om de skulle komma eller ej. Så gör man ju inte. Klart man lämnar ett besked.

Kram!!!

Ps. fy vilken situation du måste ha när du ska hämta. vilken mardröm Ds.

2006-05-13 @ 14:08:28
URL: http://marieas.blogsome.com
Postat av: Manon

Marie - tack! Jag ville ringa föräldrana för på andra sidan kanske det fanns en annan ledsen pojke.

Vi ska byta dagis efter sommaren nära oss och det blir bra! GÅNGVÄG OCH KORT DESSUTOM!!

2006-05-13 @ 14:52:14
Postat av: Havsfrun

Vi har också missat kalas för sonen. Vi hittade inbjudan i tid men den försvann senare bland andra lappar på kylskåpet.
Talade med den andra mamman på dagis och sa att vi tyvärr missat det. Hon förstod så väl.
Till sonen sa jag inget för han hade glömt bort inbjudan han med.

2006-05-13 @ 16:58:15
URL: http://www.havsfrun.blogspot.com
Postat av: Manon

havsfrun - skönt att även du missat...

2006-05-13 @ 17:26:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback