Manon Collage

mjölkpigan

Jag har haft lite tid att surfa runt bland allsköns sidor, jag har haft tid att bläddra i lite tidningar som jag råkat få. som Mama, Family Living och Mappie....

Jag blir bara förvirrad...alla livsstilstidningar...alla tidningar för de som VILL men inte har TID!

Jag undrar, vilka är det som slukar dessa tidningar med hull och hår? Vilka köper just konceptet "livsstil" och gärna vill framstå som tagen ur en viss "livsstil"? Att visa upp vem man är, att desperat vilja ha alla attribut en viss livsstil har - är inte det lite osjälvständigt? Visst, alla vill tillhöra någonstans, även jag, men att köpa en färdig kit eller flera, är det inte som en vis man sa "att köpa en massa mobiler man inte använder....". För det är ett språk, en kommunikation, hur hemmet och personen ser ut och säger oftast mer VAD man vill vara än ÄR.

Men, att jag dissar livsstilskonceptet visar mer vem JAG är än vad dessa som köper det är....Så, jag tänkte jag skulle pröva mig på ett collage över mig och mitt liv i dag. Så får vi se var vi hamnar...för jag funderar mycket på vem jag är och vill visa vem jag är, likt en tonåring, och jag byter åsikter och livssåskådningar (nästan) lika ofta som strumpor. Kanske en 40-årskris way ahead?

Så, hur ser Manon ut och hur tänker hon? Är hon en Mama och Family Living-konsument? Eller är reklamen för dessa helt bortkastade på henne....

Manon till det yttre
Manon vet inte alls vem hon är och har kjolar och jeans i garderoben. En del kjolar når ner till knäna men de somriga är korta, korta, korta....Jeans - bra eftersom Manon har 4 barn och hämtar från dagis. Köpte en ny vårjacka snabbt i veckan - från Kokaai - grön för hon tänkte att då syns inte smutsen av dagisnergeggade barn såååå mycket. Vill även ha en svart. Köpte DESPERAT en vårjacka när urvalet redan sinat en del (MYCKET) för hon kunde bara inte förmå sig att tänka på våren mitt i vintern. Måste känna vårvindar för att motiveras till köp av vårkläder till sig och barnen.
Älskar sina misssixty-jeans, såg ett par läckra skor på Din Sko i dag. Ibland stramar Manon upp sig och visar en dresscode värdig en ekonom (?) - men oftast gillar hon laidback och urbana kläder, typ den nya vårjackan till sommarn/våren. Har även inköpt en väska från Ordning och Reda som är toppen för den kan hängas över tvillingvagnen OCH har sittdyna!! Och fickor man kan lägga flaskor i....Eftersom Manon har 4 barn och dåligt minne så är denna väska den enda hon framrycker med - att ha olika väskor till olika tillfällen kan hon bara fetglömma för då skulle hon alltid glömma föra över nåt viktigt...Ibland glömmer hon även väskan utomhus med ALLT i men är övertygad om att skulle tjuven öppna väskan skulle den få hjärtslag av alla kvitton och smulor och gamla äpplen och mögligt bröd som hon inte hunnit ta ut pga - 4 barn...Manon byter gärna stil för hon är olika personer olika dagar...

Manons hem
Renovering behövs...Men strunt i det, nu tar vi detaljerna! Två stycken skinnsoffor som, om Manon berättade HUR många gånger barn har varit magsjuka i den - så skulle INGEN våga sätta sig där! Men sofforna är underbara, det syns inte och det hoppas och stojas i dem. Manon ryter till ibland om det men oftast - ja 4 barn tar ut sin rätt. Toppen med skinn! Manon har sedan studietiden en passion för temuggar. Gärna från Indiska. Nostalgi....Även gammalt skräp gillar hon, som ett fynd hon gjorde av 6 st fruktallrikar från 1920-talet för 50 kr (!) sammanlagt i en antikvitetsaffär - spontanköp - och barnen älskar dem! Används till dessert och kakor och bullar och tårtor...(obs färdigköpta). Manon puffar inte till några kuddar i sofforna. Hon lägger sig på dem och somnar sött. Det där med inredning - framtiden...när alla kräkts färdigt - efter tonåren alltså? Sängkläder....tja, inte på topplistan heller, har 10 år gamla sängkläder. Inhandlade i dag nya påslakan som hade nedsatt pris. Lyx i sovrummet är inte sängkläder utan snarare spets på ett personligt plan....Det kan Manon lägga pengar på....
Pyssel - urk....Manon kommer på sin höjd köpa påskris för hon gillar inte plotter och har INTE tålamod varken med att tillverka påskkycklingar eller leta efter Den /De Rätta Påskkycklingran att ha till påsk...

Manons mat
Tillåt mig småle, eller mera...När Manon fick sitt första barn insåg hon att grönsaker bör nog ätas...trots att hon inte gillade smaken....Så hon började med Wok åt bebisen. Tur för Manon var att bebben föredrog Nestle framför hemlagat. När Manon fick twinsen då gick hon helt över till färdiglagat och blev dess okrönte mästerkännare! Hade en annan tvillingmamma som hon bytte "recept" med och fick reda på att Ica-s färdiga kyckling var bättre än Stinas...Här kommer minsann husmorstips! Och att mandelfisk och fransk fiskgratäng från frysdiskarna är BRA! Alltså, det gick bara inte att laga mat ensam med bebistvillingar och två andra barn...Vad åt Manon i dag? Till lunch just mandelfisk/fransk fiskgratäng med frysärtor tinade i mikro och potatis. Till kvällsmat var hon mer ambitiös. Kokade ris och gjorde kycklingsspett med färdigburkjordnötssås (Blue Dragons är godast!). Manon uppskattar inte matlagning överlag (waste of time, boooring) och speciellt inte eftersom hennes yngste son är matlagningsfantast. I dag hade hon dragkamp (IGEN) om kniven hon skar salladen med....Jodå, han försöker rycka den ur händerna på Manon. Twinsen skulle även hjälpa till med spetten så Manon fick förflytta sig över hela köket för twinsen jagade henne med spetten....som de sedan bröt sönder och strödde över golvet...Då fick Manon äntligen vara ifred och lät dem hållas.

Manons lyx
Hur lyxar Manon till då? Hon har aldrig förstått sig på kvinnliga sätt att lyxa till, med diverse krämer á miljontals kronor och därtill skrubbtvålar och vete-gudarna-vad...mammalyx för Manon är att få sitta i fred och tänka, skriva eller läsa (lääänge sedan och INTE månadsmagasin) eller gå på krogen och träffa gammalt och nytt och löst folk. Och prata, prata, prata....och sova till 12,1,2 dagen efter...Manon förstår inte alls idén om lyx att gå på spa och få massage av diverse folk och äta kaninmat. Massage kan hon från annat håll som är betydligt roligare. Tycka spa trist - åker hellre till Storstäder och insuper folk på caféer, ety, Manon är infödd storstadsbo med asfalt i blodet.

Tja, vad säger detta om Manon? Ska hon börja prenumerera på Family Living och Mama? Har Manon gått på Livsstilskonceptsköpet? Huga....Oftast är hon som på bilden ovan, men hennes själ, hennes själ är nån heeelt annanstans än i skafferiet....Hennes själ är inte domesticerad och knappt rumsren. Och Manon vill äga "mobiler" som hon TALAR i...och kan stå för.

//manon

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Det var ett fint och roligt stilleben, som man förstås kände igen sig i, men nog var det väldigt livligt för att vara ett stilleben...

Håller absolut med om jordnötssåsen. Har prövat andra inklusive hemlagade stötta och blötta enligt konstens alla regler, men blue dragons är oslagbar. Och tänk den franska fiskgratängen som vi åt pojkvännen och jag med hemlagat potatismos till i studentkorridoren på 70-talet! Tror inte de ändrat receptet...

Min Mellan tålde helt enkelt inte de där grönsakerna jag kokade och mosade och som Äldsta ätit sig trind på... Nej Mellan är uppfödd på burkad majs-och morotspuré och en märklig anrättning kallad risgröt, kokt på vatten och rismjöl. När trean kom var jag så invand vid burkar att jag inte hade en tanke på att återgå till de där rotsakerna. Hans tillväxtkurva har alltid stretat jämnt uppåt, han har aldrig varit i närheten av några allergier och alltid ätit det som satts framför honom inklusive de frysta enportions han sen åratal fixat själv i micron när jag är borta.

Men det är en del av en livsstil, ja visst, och jag tror det på sätt och vis bidrar till att min gamla nästan närmaste vän och hennes man inte tycker jag passar in i deras umgänge...

2006-04-09 @ 01:29:09
Postat av: Manon

Annaa - du har helt rätt, det är för rörligt för att vara stilleben, så jag ändrade det till collage.

Blue Dragons är toppen:))). Och mina har alla föredragit burkmat, men jag är inte förvånad, hur kul är det med mosade palsternack/kött-puréer? De åt däremot vår vanliga mat tidigt, vid 6 månader....

Det där med livsstil - märkligt - är inte allt detta livsstilsköpande lika mycket att fördöma (eller inte) som färdiglagat? Åtminstone om det är ogenomtänkt och man bara vill tillhöra....utan att egentligen vara det man köpt. Har även varit i kretsar där Designtorget ansetts som "trash" för att det var till för slött folk som inte orkade leta upp och tänka själva...Det är också överdrivet...Äsch, ta bort mig! - Nu är jag inte så strukturerad, sov ytterst lite i natt:)).

Men överdrivet är det också när även konsten på väggarna ska matcha resten av möblemanget...nåja livsstil...tänka, tänka, tänka....

Nåja, jag har ändrat rubriken:).

2006-04-09 @ 07:11:44
Postat av: Ifi

Härlig läsning, tack för den.
Jag tänker ofta när jag tar in "omvärlden" för mycket att antingen är det jag som är galen eller de.
I mig finns ett enormt motstånd mot att vara konform. Samtidigt som jag länge försökte vara som alla andra, i alla fall när det gällde mamma/pappa/barn biten.

Men mode och heminredning och trender. Det mitt öga gillar, gillar det och på den vägen blir det.

Jag hade en kompis från barndomen, som följde alla mode trender, hon hävdade envist att även sådant som man tyckte var fult vande man sig vid och tyckte sedan var snyggt och köpte. För att det var mode. Inte jag, aldrig jag.

Det är skönt att höra att jag inte är ensam om att tänka så.

Postat av: Manon

Ifi - visst är det trender...det jag är emot är att köpa sig en livsstil. Det blir lite av "Kejsarens nya kläder" över det hela...

Jag köper det jag gillar också!

Låter lite hysteriskt, det där med din kompis.).

2006-04-09 @ 11:54:48
Postat av: Living by W

Det måste ju inte vara antingen eller! Jag är övertygad feminist, kritiskt tänkande akademiker, jag förlorar mig gärna i diskussioner om såväl politik som psykologi, men det hindrar inte mig från att också intressera mig för mode och skönhet. Jag är väl medveten om en viss svaghet för livsstils-shopping och jag kan se kritiskt på denna sida hos mig själv.

Trender är kul, men behöver kombineras med en personlig stil för att bli intressant. Jag tror att de flesta föräldrar blir mer praktiskt sinnade i sina val när det kommer till barnen. Min dröm om den stora sekelskiftesvillan har blivit till en övertygelse om att vår nyproducerade lilla låda blir perfekt för oss.

För mig är det inte antingen eller, utan både och. Men i min blogg hänger jag mig mest åt den ena delen :-)

2006-04-09 @ 12:21:39
URL: http://livingbyw.blogg.se/
Postat av: Manon

Jag säger inte heller att det är antingen eller. Skulle jag vara helt ointresserad av mode skulle jag inte gå på Kokaai tex eller köpa misssixty - men jag ogillar starkt livsstilsshoppingen DET känns osjälvständigt och ett barn av sin tid. Köp-
allt-i ett-kit. Falskt. Det jag visar vill jag kunna stå för.

Det är så många, enligt mig, sm har blivit lurade av marknadsföring och tex köper dyra krämer som inte ger nånting bara för att det SKA vara så. Livsstilen, känslan av lyx - vadå lyx, säger jag...Man är bara en lurad konsument.

2006-04-09 @ 12:45:12
Postat av: Living by W

Man kan vara en medveten lyxkonsument också. Det finns en uppsjö av märken gällande såväl skönhet som kläder. Om man är intresserad, läser och surfar mycket kring mode och skönhet så upptäcker man guldkorn överallt. Jag ha använt mina cityshorts från HM a 198 pix massor och de är riktigt bra. Märken är inte alltid en garant för kvalité. Ofta får man vad man betalar för, men inte alltid. Upplyst shopping är min melodi och jag tycker att det är roligt att informera mig innan jag handlar något. Lurad känner jag mig sällan.

Och att köpa ett-i-allt-kit blir väl ganska trist? Är det så många som gör det? Sedan avgörs och influeras säkert den egna smaken av en rad olika faktorer.

2006-04-09 @ 12:54:52
URL: http://livingbyw.blogg.se/
Postat av: Manon

Jag skriver rättframt för med tanke på tidigare diskussioner så antar jag att du tål det:). Har jag fel får du säga till!!

Jag undrar hur man får tid att surfa och läsa mycket om skönhet och mode? Jag har inte det:). Har inte tid att surfa runt och hitta den mest rätta och skonsammaste barnborsten utan köper en borste och borstar oavsett vad barnet tycker. Jag ser detta inte som ett av världsproblemen som måste lösas.

Du skriver ovan att du är svag för viss livsstilsshopping och nedan att du är en upplyst lyxkonsument - kan du förklara det lite närmare? Men det kanske är där kritiskheten ligger?
Jag vet ju också sedan tidigare att du är rätt självmedveten vad gäller din nya roll som första akademikern i familjen och att du (var det du?) tex inte använder kläder som morföräldrar köpt för att det är "fel" - har du då inte köpt en livsstil rakt av?
Nu vill jag INTE för allt i världen säga att mitt sätt är bäst, absolut inte. Jag är inte medveten ett dugg och det är nog en svaghet också - men tiden? Den finns inte. Men jag har aldrig heller känt att jag ska behöva yttre attribut för att höra till något. Känner mig trygg i min roll som jag även om jag knappt vet vad det är och den förändras, dag för dag ibland...

Menar bara att livsstilsshopping är att vara mer medveten om vad man vill signalera.... Och det är det jag ogillar med livsstilsshopping. Man har en mobil man egentligen inte kan använda...eller inte använder...?

2006-04-09 @ 14:07:04
Postat av: Mams

Du undrade vem som slukar dessa tidningar!? Ja, jag kan säga att jag är en av dem, dock inte med hull och hår..inte för att jag förstår vad du menar med det. Jag är inredningsintresserad, varför skulle jag skämmas för det?! Varför skulle det vara bättre med något annat "djupare" intresse än inredning?!

Fast om jag ska vara helt ärligt nu Manon, så tror jag faktiskt att detta inlägg var helt riktat till W och hennes blogg...stämmer inte det?! Jag tycker jag känner igen dessa diskussioner sen tidigare och kan fortfarande inte förstå dem. Alla har sina egna intressen, väljer att lägga sin tid på det man känner för osv. Är det inte så? Varför är det så provocerande att gilla inredning, mode osv? Man kan ha ett djup ändå.

Egentligen ska jag väl inte lägga mig i...men kunde inte hålla mig.

2006-04-09 @ 14:35:40
Postat av: Manon

Klart jag vet det, Mams! Jag är inte dum. Men jag kan väl i alla fall ogilla just livsstilsshopping?

Och dessutom så nischade jag mig. Istället för att tala om vad jag tyckte (men det kom fram i alla fall iom responsen) så ville jag beskriva hur jag gör och var jag kan platsa in.

Jag har skrivit om stilar förut, så det var inte riktat till någon. Om du läser lugnagatan så ser du det.

F.ö. så uppskattar jag diskussionerna med W. Det får mig också att se var inte jag hänger ihop och vilka fel jag gör,

2006-04-09 @ 14:42:10
Postat av: Manon igen

Mams - sök på lugnagatan under kategori "föräldraskap" så ska du se att detta är ingen ny tema! Även om det är inspirerat av hennes blogg, jag ville se var jag hamnar i för kategori efetr att ha gluttat i tidningarna...

F.ö. så ska jag snart skriva om mina svagheter jag upptäckt här i diskussionen:).

Återigen - jag har alltid tyckt om att diskutera med W.

2006-04-09 @ 14:50:05
Postat av: W

Kör på du - inga problem alls :-)!! Borsten som jag skrev om på bloggen hamnar knappast under kategorin världsproblem, men jag tycker ändå att det är kul. Det är inte heller så att jag har sonderat hela marknaden direkt, men jag tycker att det är kul att se allt som finns för barn på marknaden. Denna explosion av design för barn kan man naturligtvis analysera ur många perspektiv och det är möjligt att jag kommer att försöka mig på att skriva även ur ett mer kritiskt perspektiv.

Tiden - tja - prioriteringar kanske. Jag surfar runt på kvällarna när barnen har somnat, framförallt på modebloggar. Sedan läser jag många tidskrifter i ämnen som mode och inredning. Det är min avkoppling för tillfället.

För min del tycker jag att jag som mer upplyst konsument är bättre rustat för vad som finns därute. Det finns ett enormt utbud och jag tycker att det är roligt att surfa runt och kolla upp olika saker. Det finns t ex massor av skönhetsrecensioner på nätet. Att jag är medveten? Tja, jag kan se mekanismerna bakom mycket i konsumtionssamhället såsom marknadsföring, spelande på rätt strängar hos vissa grupper och drömmen om det goda livet manifesterat i ytligheter. Men för den sakens skull tycker jag ändå att det är roligt! Och jag tycker inte att konsumtion behöver vara ett uttryck för osäkerhet och att man är avstängd från en upplevelsedimension som inte har med yttre attribut att göra. Jag är stark i mig själv och trygg med vem jag är. Jag går inte på vad som helst, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det sköna är kul. Jag är estet och intresserad av sköna ting.

Signaler hit och signaler dit - bara man trivs med sitt liv!

2006-04-09 @ 14:50:53
URL: http://livingbyw.blogg.se/
Postat av: Mams

Ok, då lämnar jag er åt att fortsätta att diskutera detta;-) Men det kan ju vara intressant att veta att det finns fler än W som gillar inredning osv. och tycker att det är värt att lägga sin egen tid åt detta.

Trevlig vårdag!
/Mams, med bärbara datorn ute i trädgården samt en HÖG med månadsmagasin;-)

2006-04-09 @ 15:00:07
Postat av: Nettan

Underbart och helt rätt vännen! Så skönt att läsa att det är fler mammor som tilltalas av detta koncept med färdiglagat och med jeans samt att vara urban! Fast det måttes erkänna sedan vi flyttade ut på landet har jag blivit lantis på det sättet att jag tar det lugnt. Varför skynda, och stressa. Livet är ju här och nu inte mot det vi jäktar/jagar/suktar efter!

Kram & ha det gott

2006-04-09 @ 16:20:00
URL: http://www.reflektioner.org
Postat av: Manon

Mams - du har förstått nu- vi tycker det är kul:). Trevlig vårdag själv:)

W - Synd att jag inte har ärenden åt din Stad längre, annars hade jag velat at en fika med dig nån gång:). Du räds icke...

Nettan - måste erkänna att jag känt mig i minoritet spec när jag läst på fk:)). Men, jag erkänner också att klart jag påverkas av bostadsort också, som du. Har blivit mer bohemisk:)). Jag hittar mig själv nån gång....Det enda jag vet är att jag ÄR urban och det är för att jag är född storstadsbo och älskar jäkten och åka tunnelbana och se miljontals olika stilar varje dag och inspireras där:).

2006-04-09 @ 16:28:08
Postat av: Manon

Weronica - har du ärenden åt mitt håll så hör gärna av dig så kan jag ta dig på en fika:). Så kan vi bita av varandras huvuden där:)))!

2006-04-09 @ 16:29:41
Postat av: Sofie m Hanna o Emmy

Så bra skrivet"

Hej M med flera!

Kände igen mig såväl i ditt inlägg. Min vardag rymmer ingen tid för att leta efter cremer eller den ultimata vårutrustningen för nina barn. Förra söndagen åkte Hanna (älsdta dottern) och köpte alla vårkläder på en gång - på Kappahl. fast vi har frotfarande inte köpt ngra vårjackor till dem ...ångest....

Jag gillar kläder och att klä pp mig men gör sådan 1 gångssäsongsköp - tar en kväll på gallerian och köper allt vad jag vill ha kosta vad det kosta vill, men sedan köper jag inte mer. Har inte tid att shoppa för nöjesskul

Att koppla av är för mig att läsa en bok utan att ngn stör, eller att jag o maken drar till Köpenhamn och sitter på cafer och dricker vin typ - inte att smörja in mig med ngn cereme eller göra ngn hårinpackning!

MEN, inser samtdigt att alla är olika och jag ser inget fel i att vara intresserad av mode och design...fast får lite dåliga vibbar när man ska ha design produkter till små barn - varför?? kan inte komma på en anledning......

Sen är det väl så att jobbar man heltid har man inte en chans i världen att lägga sådan tid på sådant här, det bara är så!

En sak som gör mig nyfiken och som Weronica gärna har får svara på om du vill. Det som jag har svårt att fatta är designtänket och att inreda sitt hem med fina saker och sedan säga att man inte prioriterar städning och ordning (som jag vet att du säger att du inte gör). Detta är nämligen en källa till konfikt mellan mig och min käre make. Han är pryglaen mycket mer än ju .- det ska vara design och dyrt, han har nyligen köpt en tavla av en känd konstnär för x tusenlappar som jag iofs tyckte var häftig men absolut inte väd så mycket pengar. Samtidigt ät städning och att hålla ordning långt ner på han s priorieringlista . Och DET fattar väl inte jag - för ven bryr sig väl om bordet kostat 15 tusen om det ligger fullt med intorkad mat under det och vem bryr sig om sknssoffan för trettiotusen om den jämt är ockuperad med grejer......????????

kram, Sofie

2006-04-09 @ 16:36:18
Postat av: W

Manon: Ja, det vore kul! Jag inser att vi aldrig kommer att mötas gällande denna fråga, men det gör inte mig något - tvärtom! Kul med diskussioner!
Sofie: Att koppla av för mig är många saker. Att surfa på modebloggar är kul, men att sitta på café i Köpenhamn med en frisk make just nu skulle slå det mesta - jädra magsjuka! Det blir så antingen eller och jag menar att det behöver det inte vara.

Och barndesign har fullkomligt exploderat! Varför? Förmodligen är en starkt bidragande orsak till att 70-talisterna som är uppväxta i ett konsumtionssamhälle och som gärna spenderar pengar har fått barn. All design finns där ute - både dålig och bra. För mig som gillar att omge mig med det som jag tycker är fint kan jag likagärna ha något kul också när det gäller barnens saker.

Nej, städning står inte högst på min agenda, men det ser jag inte som en motsättning till mitt designintresse. Vi lever ju med grejerna och de är inga utställningsobjekt. Jag ger knappast en "grand tour" när någon kommer hit och påtalar vad allt har kostat som vi har heller. Det är för min egen skull, inte för någon annans. Och barn spyr lika bra i en soffa för 20 000 som i en för 3000 :-). För mig är inte en ljuslykta en ljuslykta bara för funktionens skull, dvs att jag kan tända ett ljus i den, utan för mig är den mer ett estetiskt objekt med en praktisk funktion. Och där är jag medveten om att man tänker annorluna och fine för mig!

2006-04-09 @ 17:15:17
URL: http://livingbyw.blogg.se/
Postat av: Sofie m Hanna o Emmy

Hej Weronica!

Nej visst behöver det inte vara antingen eller det håller jag med om.

När det gäller barndesign är min motvilja mycket grundad i att vi , som när det gäller mycket annat, ett vuxenattribut till barn. Barn bryr sig inte om design. de bryr sig inte om ifall det har ett köksförkläde som är designat av den och den. FÖr MIG känns det överflödigt att en barn ska ha kläder av det och det märket och med den stilen..har vi inte en utseendefixerad värld så det räcker och sjuåringar som är kläds och kroppsfixerad ändå....men visst så länge man kan klä barnen utan att de vet att de bär ett visste märke eller stil så....

det där med kopplingen design/städat hem det löser jag aldrig ut...vi är väl helt enkelt olika ...jag tycker att det är en motsättning mellan "ett fint" matbord som är belamrat eller en dyr matta som är full av popcornssmulor....jag skulle hellre ha ett rent ikea hem än ett ostädat "designhem". Jag kan helt enkelt inte njuta av det fina, det försvinner i röran...jag tycker det är slöseri, det får vänta tills barnen är så stora så vårt hem kan bli mer "estetiskt" än "funktionellt"...men som sagt alla är ju olika och jag har ju en make som är precis tvärtemot...

kram, Sofie

2006-04-09 @ 18:39:55
Postat av: Josephine

Manon - "fjäderpennan och den franska revolutionen" har nu gått vidare till Excessa som ville vara med i cirkeln - med två stycken som inte kan denna vändan så gör det ju inte så mycket att utöka cirkeln en aningens aning ;-)

2006-04-09 @ 18:48:12
URL: http://giraffen197.webblogg.se
Postat av: Lene

Intressant! Kan inte heller förstå mig på de som köper prylar bara för prylarnas skull. Flera mobiler/år tex. Jag använder mest min till att ringa och messa och vad jag förstått så gör de flesta andra i min ålder också gör. Varför köpa bara för köpandets skull? För mig måste det finnas ett behov för att jag överhuvudtaget ska kunna köpa något.

Det är likadant med de flesta andra grejor också, bilar, cyklar, kläder och möbler. Skulle man hänga med i trenderna skulle man vara tvungen att byta ut allt ofta. Ett helt nytt hem vartannat år, nya garderob varje.

Fast samtidigt så gillar jag att _läsa_ livsstilstdningar som Mama, Hus&Hem och kläder. Kluvet där! Jag är ingen proggare som har aldrig köper nytt, köper visst nytt men försöker hitta sådant jag gillar, som kan hänga med rätt länge både till mig själv och barnen så att jag inte behöver köpa nytt på en gång. Lillasyster ärver nästan rubbet av Storasyster. Det som är för slitet har jag slängt. Visst är det kul att springa i affärer ibland men det är inte mitt främsta intresse.

2006-04-09 @ 21:24:54
URL: http://delene.blogg.se
Postat av: Manon

Sofie - vill gärna träffa dig också om du har vägarna häråt för att vi har så lika förutsättningar och tankar - så hör av dig du med om du har vägarna förbi. Jag har själv inget att hämta i Staden. Måste säga att jag som vanligt nickar instämmande i vad du har att säga...Gör som du.

Måste sedan säga - ärligt - jag trodde inte att det jag skrev här ovan skulle ge så mycket gensvar och tankar. Jag trodde bara att jag hade skrivit om mitt trista färglösa liv och det var ointressant. Funderade tom att radera inlägget på morgonen:). Men jag ville skriva rakt upp och ner - inte vad jag tyckte för att då skulle jag komma med pekpinnar - utan hur jag levde. Mycket för att förstå för jag är vilsen...

Måste också säga att även jag är estet , säg den som inte är det, och jag kan förstå både Sofie och Weronica - men tiden är knapp, väldigt knapp, och tvingas man välja så väljer jag inte mode och design i första hand. För mig räcker det att se streetmodet och få inspiration till och från jobbet. Har inte tid med mer och tydligen inte tillräckligt intresse. Jag lägger en annan innebörd i ordet estet - för mig är det inte konsumtion! Självklart har man olika intressen, det förstår jag! Och så ska det vara. Jag är dålig på att säga det, jag låter för säker ibland:). Men även om jag inte skriver det så vet jag det och så ska det vara.

Just det som Sofie talade om, utseendefixeringen...och så tävlan....konsumtionssamhället. Där vi bodde förut var det Brasilienresa hit och Thailandsresa dit och Egypten och allsköns olika alternativ. Åkte man inte på semester (som vi pga föräldraledighet och bebisar) så var man ingenting. Det talades om inredning och köpa och konsumtion och resor. Visst, jag tycker OCKSÅ det är kul att resa men...Sedan kommer skolan och alla barn ska skriva vad de har gjort under sommaren och har man inte rest - då har man inget att säga....Därför känns det skönare där jag bor nu, märker att det inte alls är så i klassen min stora går, och att det tom är mindre märkeskläder typ Reima od där trots att huspriserna är högre här jag bor nu än där jag bodde förut. Där var det Reima för fulla slanten....Nog för att jag kan vara upprorisk men men vi växte ut huset där med alla barn:) så vi var tvugna att flytta...
Det är mer avslappnat här vi bor nu och mindre tävlan. Där vi bodde förut jämförde sig tjejerna i ettan med varandra med hur smala de var på gympan - inte här! Utseendefixeringen är mindre och det är sååå skönt!

En annan sak jag tänkte på när jag skrev inlägget var en krönika av Linda Skugge där hon berättar hur less hon blev av alla innerstadsmammor som målade sig och var piffiga på lekparken och hur hon flyttade till förorten för att slippa vara uppklädd jämt. Då tänkte jag - varför göra så? Mitt upproriska jag skulle med alla säkerhet struntat i detta och gått till lekparken klädd som jag vill i alla fall.

Så konsumtionssamhället - att konsumtion i sig är det viktiga, livsstilen och prylarna - det känner jag mig tveksam inför. När resorna blir ett ändamål i sig och inte en njutning - när man bara ska...Inte att vara estet i sig, klart alla vill ha det de gillar och tycker är vackert! Och alla lägger olika tid och innebörd i det. Nu har jag varit tillräckligt pk:).

Men - tycka får jag:). Alla måste ju ha en livsåskådning också...

2006-04-09 @ 21:28:43
Postat av: Manon

Lene - du postade visst samtidigt som jag:)!

Som du ser av ovan svar så fungerar jag som du:). Det måste finnas ett behov! Du uttryckte saken mer koncist än jag:). Jag blir så långrandig då jag är trött och tröt var jag redan på början av dagen. Vill liksom täcka in allt och vara så tydlig men det blir oftast tvärtom:). Går det verkligen inte att kommentera hos dig:)! Såg ju klippningen tex:).

2006-04-09 @ 21:32:31
Postat av: W

Manon och Sofie: Ha ha! Ni skulle se min mobil - övertagen efter mannen - totalt ointresserad av mobiler - kan inte ens mitt eget nummer - men praktiska att ringa på ibland :-). Resor får jag vara glad om de går till Stockholm ibland... Som sagt, vi prioriterar olika och jag kan hålla med er om en ambivalens till konsumtionssamhället och hur barnen skall hantera det under sin uppväxt. Och våga vara stylish förortsmamma :-)!

2006-04-09 @ 22:38:18
URL: http://livingbyw.blogg.se/
Postat av: Sofie

Hej!

Visst vore det tråkigt om alla vore likadana!

M- skulle gärna träffa dig också. Är ju faktiskt i stockholm en del - dels i jobbet men även lite privat har en del kompisar där!

Nä nu måste jag åter till min EU ansökan....i torsdags och fredag ledde jag ett möte i Stockholm angående denna ansökan....en grupp bestående av tio talföra män från alla delar av Europa från grekland till Tjeckien till UK - jag var kvinna o projektledare....innan det mötet var jag verkligen lite modedesperat kan jag säga för jag handlade en ursnygg dräkt.....som jag faktiskt fick komplimanger för på kvällen...hm...rätt trevligt....fast i sverige hade man väl klassat det som sexuella trakasserier...avikning från ämnet...ha det bra!

Sofie

2006-04-10 @ 08:06:13
Postat av: Anonym

Jag blir fascinerad över att livstilsbegreppet har kolonialiserats av glammiga magasin, att livstil är det samma som att vara designad. (man skulle kunna tänka sig livstilsval som baseras på inre kvaliteer Och att det kan finnas en uppfattning om att någon människa skulle leva någon annans färdig designade livstilskoncept fullt ut. Jag är mycket skeptiskt inställd mot designade hem. Där design sätts före funktion, vilket är enligt min uppfattning vanligare än man tror i designade hem. Ofta opraktiska men tillrättalagda. Efter en bedrövlig barndom i ett hem som var en förebild för hela byggden i fråga om stil och smak. Där julgranskulor hängdes om när vi barn somnat för att de hängde oestetiskt, inga barnteckningar utan för barnens rum om det inte lyckades färgmatcha och ständig bevakning över ens utseende för att man skulle vara en pigg accesoar till den tjusiga mamman kan tanken på alla dessa designade och utseendeförskräckta människor få mig att vilja skrika. Så fruktansvärt tråkigt med människor som oroar sig över att vara fel. Lika tråkigt är det med dessa änglsiga som härligt med människor som odlar sin personlighet, egenheter och exentriteter om de samtidigt kan lämna plats till andra att vara som de vill. Själv är jag kräktrött på GI-slavar och saker som är köpta för att andra ska tillmäta den personen värde. Men jag har den största förståelse för om man köper saker, tid och upplevelser för sitt eget välbehag och väljer från sitt hjärta.

Med barnmaten var det helt tvärtom för oss, bara hemlagat och hembakat. Till den milda grad att mina barn skiner av lycka när de får köpekakor. Det har även hänt att när min femårige son vaknat om morgonen, känt lukten av nybakad källarfranska, slängt sig på golvet skrikit: inte nybakat nu igen! Han längtar efter formfranska, helst några dagar gammal. Och får det ibland, men bara ibland.

2006-04-10 @ 10:56:18
URL: http://blessathome.blogspot.com/
Postat av: Manon

Bless, bless you! Du verkar vara mitt alterego i cybern. Känner igen uppväxten och slutsatserna återigen. Men det är så som du skriver som jag tänker också.

Sedan är det ju så att alla har olika smak och intressen och allt och så ska det vara men du fångade essensen av tanken.

I föräldrahemmet var även sådant viktigt, inte var vi fördöma för design men ambitionerna var där! Ytan var så viktig.

2006-04-10 @ 17:20:48
Postat av: Manon

Sofie!

Hör av dig om du får tid över i Stockholm! vore jättekul! - Lycka till med EU-ansökan.

2006-04-10 @ 18:03:30
Postat av: Manon

Vad kul med all respons! och intressant hur man kan läsa ett inlägg:). Kanske med glasögeom från tidigare diskussioner ibland *s*.

Läset igenom det igen och förutom att jag dissar livsstilsköp så beskriver jag bara mitt slöa jag:).

Var på IKEA i dag, första gången på evigheter, för jag har inget körkort och maken renoverar, så det är svårt att ta sig dit med 4 barn:). Så nu har kidsen gardiner (så fort vi satt upp dem, dvs gardinstång ska upp med). Killarna minne natt (A snart 4) gillade den och så tog jag lika till S(2) och så Minne ros till N (8) och A. De valde lika...Eller jag lät A välja bland två åt M (2)och valde ros och N gillade den med:O). Jaja, renoveringen tar längre tid än vad vi trott så nu blir det gardiner:). Och slöa opraktiska jag kan inte sy. Men dessa gillade kidsen och det är det viktigaste (och de är söta enligt mig med).

2006-04-10 @ 18:04:32
Postat av: Nina på Johangården

Jag tror att du är som jag - lite av varje. Och inte vill bestämma dig för bara en sak... en inriktning. Det är mer kul att ha känselspröten ute och se vad som blåser förbi.. kan ju vara kul och inspirerande och passande just då.

2006-04-10 @ 20:34:31
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Excessa

40-årskris.. ett övervärderat begrepp.. 40 är ingen kris! Det var ju då man, jag, insåg att jag är som jag är.. accepterar mig själv o ställer strykbrädan där den inte alls har tillåtelse att stå enligt de förebilder jag trodde jag kunde lita på..

Men ärligt talat.. vem har tid att styla hemmet när diskbänken ständigt pockar på uppmärksamhet.. och lika ofta blir besviken?

Varför inte en tidning som kanske kan heta: This is Life! med bilder fyllda med "vanliga" människors hem.. sliten skinnsoffa, soffbord fullt med det mesta, köksbord som används som avlastningsyta, mm mm.. Fast den tidningen kanske redan finns.. jaget har lite dålig koll på veckotidningshyllorna.. *s*

Tackar för välkomnandet och ämnet i skrivarcirkeln och har nu tankevindlat klart :-)

2006-04-10 @ 20:35:18
URL: http://excessa.blogg.se
Postat av: Manon

Nina - det tror jag med:)!

Excessa - Bra idé med den tidingen. Lite har de ju tagit upp den tråden i Metro eller City där vanliga männsikor de hittat på stan får berätta vad de har på sig! Skönt att höra om 40-årskrisen:). Ärligt, jag kommer aldrig att helt veta vem jag är. Jag är den eviga tonåringen, så mycket att uppleva och så mycket att se...och förändras...Ska läsa ditt bidrag!

2006-04-11 @ 05:35:46
Postat av: Annaa M

Jag är ledsen, men det är massor i den här diskussionen som jag inte alls förstår! Livsstil - det har väl alla?? Livsstil är väl inte benämningen på ett enda speciellt sätt att leva utan just benämningen på vars och ens (olika) sätt att leva?

Och shopping? Det är alltså inte att handla i största allmänhet utan att handla speciella saker i speciella butiker?

Livsstilsshopping? Att köpa sig en livsstil? Det är väl också en livsstil?

Jag tycker ni krånglar till det!

Jag hoppas människor är lyckliga i sina sparsmakade designhem eller i sin spartanska second hand-miljö och dom får tycka eller inte tycka om hur jag har det - men de får inte skriva mig på näsan att de gör rätt och jag fel! Hur de än gör!

2006-04-11 @ 20:39:18
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Annaa - du sammanfattade det väl! Klart att har en livsstil och även livsstilsshopping är en. Vad man än tycker om det. Men visst är det en livsstil...Det säger också nåt om en person, även om det inte är det som personen vill säga:). Men nu ska jag inte krångla till det ytterligare. Fortfarande förvånad över den myckna reaktion min tråkiga livsstil bar med sig:).

Jag tror att det även hoppade in diskussioner från förr i denna tråd:).

2006-04-11 @ 21:13:25
Postat av: Manon

..och självklart ska alla få leva som de vill bara de låter de andra göra det också.

Autenticitet? Kanske bättre ord än livsstil? Fast det är ju även autentiskt att köpa livsstil/shopping rakt av...Så, ja, det är inte så svårt egentligen...

Fortfarande förvånad över reaktionerna för när jag läser om igen så skriver jag just om livsstil och beskriver mig själv pga min vilsenhet...nischar mig själv....

Men intressant! Speciellt med tanke på faktumet att hur vi dömer/tolkar andra avslöjar oss själva, inte det vi dömer/tolkar...

2006-04-11 @ 22:26:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback