Sällskap 1

Att leka till 20/21 för ca 10-åringar på en vardag känns lite fel för mig. Men jag vet inte om jag är fast i gamla normer. Tycker bara att de har läxor att göra, ta skolan på allvar.

Tycker det är OK om de stannar till middag men sedan - eftersom de inte gör läxorna tillsammans utan leker så ser jag ingen anledning till lek så sent om vardagar. OK nån gång men...jag undrar...

Min absoluta gräns går vid 20 för efter det så vill jag kunna varva ner de tre små. Och den stora måste få tid för läxor.

Sedan kan jag lägga till att Stora dottern har en period just nu då hon ska visa sig - självständig och tuff vilket gör att hon tjafsar rätt mycket med oss föräldrar vilket i sin tur gör att eftersom hon inte lyssnar på vad man säger är risken att man säger till hårdare stor. Och jag gillar inte det framför hennes kompisar. Göra bort henne, men hon kan inte tjafsa och tjata hur mycket som helst...


Vad gör man åt det beteendet? Pratade med henne senast i går att hon kanske inte menade så men det uppfattades så. Och att det är tråkigt att behöva bli arg på henne inför kompisar och jag försöker verkligen att inte visa fullt ut utan mer markera. Det vore mycket trevligare om hon var trevlig mot oss med då hon har kompisar hemma. Så man inte hela tiden behövde markera att hon måste vara hövlig mot oss också.

Hennes lärare har inte hört av sig sedan jag ringt och lämnat meddelande. Är lite sur på det för jag vill prata med henne. Har en envis dotter och jag vill veta vad som händer mera och vad som krävs, läxor vilken dag etc för att kunna hålla koll på henne. Och nej, hon kan smita undan, inte lämna papper od.

//manon


Kommentarer
Postat av: Zofy

Vid maten går absolut min gräns också - det är skillnad på vardag och helg. Jag tycker tom 20 är sent , 18 30 är det senaste vi haft ngn på en vardagskväll - men jag gissar att man måste tänja på gränserna ju äldre barnen blir här...

Postat av: Annaa M

Det går så rasande fort det där när det väl blir mellanstadium, plötsligt är det 21:30 som gäller, man måste kolla färdigt på TV-program och sånt. 18:30 låter dagis för mig.

2007-09-05 @ 01:46:45
Postat av: Zofy

ha, ha mina barn är ju dagisbarn, nåja H har ju börjat skolan precis..men med tanke präktighetsgraden bland föräldrarna i området
blir inte det inte senare än 18 30 där heller....fast jag måste erkänna att jag tycker det är ganska skönt....men det kankse är skillnad på 11åringar som sitter själva och kollar på idol

2007-09-05 @ 08:44:48
URL: http://zofy.blogg.se
Postat av: Manon

Tack för input! Nu är trubblet med att övervaka att Stora gör läxorna med! Det är därför 20 är gränsen på vardagar för mig. Fredagar för inget om de är hos oss sent, inte heller lördagar!

2007-09-05 @ 09:37:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback