Kurslitteratur

Jag har nu köpt min första kurslitteratur på 10 år, Klas Eklund: Vår Ekonomi! Alltså, jag ser fram emot detta! Börjat läsa i den, bläddrat i den och det känns så bra. Det är en lättläst bok, introduktion i samhällsekonomi, nationalekonomi - nationalekonomi som jag var inskriven på då Storayster var bebis men kunde inte fullfölja pga tiden var knapp. 

Det kändes lätt att läsa i boken, det här ska gå bra. Detta är mer humaniora än ekonomi, inga siffror, utan det handlar om sammanhangen. Det är vad jag är bra på, teorierna, sammanhangen, de stora dragen. Det är vad jag tycker är kul och lätt och älskar att diskutera. Alltid haft svårt för detaljerna, de är störande element för mig, en evig tristess, så jag är glad över yrket jag har som lärt mig att även detaljer är viktiga! Tvingat mig att utvecklas och utveckla "detaljsidan".

Jag har en utmaning kvar nu inom den akademiska världen och det är att äntligen lära mig bli stringent.

Jag tycker verkligen om att förstå saker och sammanhang. Förstå hur världen fungerar. Jag vill bara veta mera och mera!! Åh, vad jag längtar efter både filosofi och idéhistoria nu också.


Det känns verkligen bra nu, att ha fysisk aktivitet med cykling, promenader speciellt med sällskap, springa och förhoppningsvis simning igen snart, aktivitet för hjärnan med kursen, jobbet, och det mjuka vårdande med familjen. Ta hand om kroppen och själen.

Börjar allt mera känna balans. Att även jag får plats i mitt liv. Barnen har självklar plats. Maken måste få mera plats. Det sociala borde få alltmera plats nu...

//manon


Kommentarer
Postat av: Hannele

Härligt med lusten att vilja lära mer.

Postat av: Manon

Det är kul! Det finns så mycket och så lite tid (menar livstid).

2007-05-30 @ 19:09:24
Postat av: loppispoppis

Vad bra det låter! Vad roligt att du sprudlar och har lust!

2007-05-30 @ 21:58:56
URL: http://loppispoppis.blogspot.com/
Postat av: Ullis

Ja, den boken är ovanligt bra för att vara en ekonomibok. Jag hade den själv under min utbildning!
Att studera är kul. Ja, att läsa överhuvudtaget är kul!! =)

2007-05-31 @ 08:46:39
Postat av: Idun

Vad härligt att höra din entusiasm om studierna och om ekonomiboken !!
Visst är det underbart när man hittar en bok som är precis så rätt för ens liv just nu.... man bara törstar efter mer och det är en underbar känsla. :)
Lycka till!

2007-05-31 @ 10:14:09
URL: http://idun.webblogg.se
Postat av: Zofy

det låter ju kanon ju!!!

2007-05-31 @ 14:08:12
URL: http://zofy.blogg.se
Postat av: Manon

Det ska verkligen bli jättekul!!

2007-05-31 @ 15:31:08
Postat av: Fluff m3

Kul! jag började ju plugga i januari och det är det bästa jag gjort på länge. Tyvärr har den fysiska träningen fått gå på sparlåga då resvägen inte är densamma längre, vilket är trist. Lycka till m studierna!

2007-06-02 @ 10:59:40
Postat av: Manon

Fluff - vad kul för dig! Lycka till själv! Hoppas du får tid för det fysiska snart ändå på nåt sätt!

2007-06-02 @ 23:27:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback