Budapest, mitt hem - svar till Ullis (och ev andra intresserade)

Var bodde jag då i Budapest? Nedan här ser ni Hotel Gellért på Buda-sidan. Förbi den åker bla spårvagn 49 som går förbi mig och likaså 7-ans buss. Bussar och spårvagnar och tunnelbanor har inga tidtabeller som är känt här i Sverige. Det är bara att ställa sig så kommer en vilken minut som helst. Det finns snabbbussar som har röda nummer och vanliga med svarta nummer. Bara att stiga på varsomhelst på bussen. Fruktansvärt bra kommunikationer men Budapestarna klagar ändå - för man får byta så ofta!


Hotel Gell?rt

För att komma till mig tar man 7-ans buss av nåt slag och åker på Bartók Béla út. Ni åker förbi Mórizc Zsigmond tér (torg) som ni ser nedan. Där finns det (alltid funnits) ett litet ställe där man kan köpa allehanda bussbiljetter (och tunnelbana och spårvagn). Observera det kramande paret- så typiskt där!!


Bart?k B?la ?


Efter ovan torg kommer ni till Kosztolányi Dezsö tér där även "Den bottenlösa sjön " (så har alltid vi kallat den farmor och jag) finns och i den parken finns även min älskade Stennalle, som jag bara har älskat sedan jag var barn och vägrade krypa ur dess famn och såg jag andra barn i dess famn blev jag våldsamt svartsjuk. I den kyrkan ni ser gjorde jag min första och sista bikt, det var ett par dagar innnan bröllopet. Min kusin som i dag är gravid bodde nära denna park länge, sedan bodde hon en bit bort (spårvagn), nu vet jag inte var hon bor, nygift och nygravid som hon är.




Feneketlen2   Nalle

Sedan åker man en liten bit till, under en liten järnvägsbro. Ni är i XXII kerület (arrondissement på franska) och där bodde jag i ett 10-våningshus á la typisk öststat. Nybyggda på 70-talet. Rätt förfallna i dag. En kvarts bussresa från Gellért Hotel. 30 minuter från Belváros som det heter, eller centrum på svenska.

Det här känns inte utlämnande! Undrar om jag ska sätta mig i Nallens famn när jag häslar på nästa gång? Det finns en stor bra lekpark där med...inhägnad. Mina barn skulle älska den!

Den här vägen känner jag bara så väl igen. Det lustiga är att jag flyttade från Budapest som 7,5 åring och inte varit där på många många år, ändå hittar jag där bara så bra!!! Jag fattar inte att man kan hitta så bra trots alla år. Nada problema. Det finns liksom i mitt system. Jag hittar. Jag antar att jag och min framor måste ha gått väldigt mycket och till olika ställen. Jag hittar som en infödd fortfarande. Och denna väg hem som sagt - oj, vad familjär den är för
mig...

Vill tillägga att luften anses så dålig i Budapest så där är det tvärtom mot Stockhlm - ingen vill bo i de centrala delarna alla vill flytta ifrån till förorterna.

//manon

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Manon,

Jag läser om dina erfarenheter och tankar och tänker på en klasskompis som kom till oss i trean, pappan forskare och de hoppade av i Sverige (var på konferens). Jag försöker föreställa mig hennes uppväxt och vilka gator hon gick för att komma till parken?

Själv känner jag mig fortfarande hemma i Stokholm, hemvan, fötterna går av sig själv, men jag var mycket äldre när jag åkte så det är ju inte riktigt samma sak.

Vi var på bröllopsresa i Budapest så för mig är staden för alltid inlindad i ett romantiskt skimmer och marzipantårta!

Tack för glada tankar,
Elisabet

2007-05-16 @ 09:46:13
Postat av: A Peaceful Warrior

Hej Manon! Skoj med ett inlägg om Budapest... =)
Jag är faktiskt halvungrare (pappas sida) och pratar ungerska med föräldrarna. Budapest är en mycket fin och trevlig stad med ett fantastiskt kulturliv. Håller med om den dåliga luften dock... Jag har möjlighet att åka ner dit närsomhelst egentligen då vi har boende (alldeles vid parlamentet) där men har utnyttjat den möjligheten dåligt tyvärr. Kanske åker jag ner i sommar, får se. Beror lite på jobbsituationen för mig.
Då kan det å andra sidan vara superhett och kvavt som bara den.

Ha en skön dag önskar Tom!

Postat av: Ullis

Tack för "vandringen" till det hem där du bodde. Trevligt! När blev staden Budapest? Den är väl två städer i en, typ? Jag talar som den novis jag är, men upplys mig gärna om historien.

2007-05-16 @ 12:01:32
Postat av: TheHolyGoat

Tre i en, faktiskt. Buda, Pest och Óbuda - den sistnämnda är nu stadens norra del på Buda-sidan. De slogs formellt samman 1873.

2007-05-16 @ 18:42:49
URL: http://kortast.blogg.se
Postat av: Ullis

Oj, tre städer!? Men varför slogs de samman? Hur stor är folkmängden?

2007-05-16 @ 21:52:20
Postat av: loppispoppis

halloj manon, vilken spännande vandring. Jag kommer tänka på dig när jag jobbar i Ungern i sommar. Ha det så gott!

2007-05-16 @ 22:55:05
URL: http://loppispoppis.blogspot.com/
Postat av: Manon

Hej alla!!

Elisabeth - märkligt det där att man kan hitta ändå!? Inte vet man vilka gator hon gick på:). Mian föräldrar hoppade av då jag var ett år, jag kom efter när jag var 7,5 och då var de redan skilda.

Warrior - vad kul! Att du är halvungrare och kan ungerska. Vid parlamentet är det väl OK:)? Vi har inget ställe så (iof hos farmor) emn det gör vi inte. Och bo hos släktingar vill jag inte. Men det vore kul med en lägenhet av nåt slag där nån gång!

Ullis - de tre städerna är så nära varandra så de smälte samman helt enkelt. Ca 2 miljoner bor i Budapest.

Loppispoppis - vad kul! Då kanske du kan åka påd e gatorna:). Vad ska du jobba med där och hur länge ska du vara där, om jag får fråga?

2007-05-17 @ 19:46:42
Postat av: loppispoppis

jag kommer vara borta en hel månad, och kommer bo centralt (tror jag). Jag ska projektleda, men jag vet inte exakt vad arbetet kommer innebära förrns jag åker dit. Det ska bli jättespännande för jag har inte varit där ordentligt (bara vid solförmörkelsen -99 i två dagar ca.).

2007-05-19 @ 17:19:43
URL: http://loppispoppis.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback