Ta en treåring på allvar

Min tvillingflicka vill klippa håret hon vill ha kort hår, likadan frisyr som sina småbröder...
Hon vill även ha visa saker likadant som sina småbröder, tex badshorts.

Och Zofy - jag tänkte på dig och din dotter i går för när hon satt på toaletten sa hon att hon också hade en snopp. Jag sa att hon inte hade det, att bara bröderna hade det. Hon sa att hon hade visst och visade...en liten...

Jahaja! Vad gör man nu? Hur pass mycket på allvar ska man ta henne? Ska man klippa hennes fina hår till samma frisyr som småbröderna!?

//manon

Kommentarer
Postat av: carulmare

Känner hon att hon borde vara likadan som tvillingbrodern...? Men kanske skulle hon kunna tänka sig att höra ihop med dig och storasyster också...? Håret och badkläderna går ju att ändra på, det viktigaste är förstås att hon känner att hon är bra...

Postat av: Manon

Precis! Jag vet inte vad det är uttryck för, kanske för att hon har småbröder så nära i ålder...hon beundrar sin storebror. Storasyster leker mycket med henne, friserar och allt och även alltsåp verkligen leker...men bröderna är ändå närmare i ålder...Jag vill att hon ska känna sig bra, måste erkänna att jag har svårt för att klippa pojkfrisyr på henne, men om hon fortsätter insistera borde jag väl göra det?
Försöker tänka efter, men hon är mycket med mig med, märks att hon har kig som förebild (jag har långt hår) och tycker om att leka emd sin Storasyster, men ändå!!! Närheten i åldern med småbröderna kanske gör så mycket ändå för identifikationen!? Hon vill ha lika dem, får de en brandbil, ska hon ha, badshorts, ska hon ha etc etc.
men visst är det hon som ska trivas...tänk att det ska vara så mycket lättare att ta på henne badshorts än att klippa pojkfrisyr på henne!! en sak med kort hår, men likadant som småbröderna har...
Trots alla jämlikhetsideal och tankar jag har - dör gick jag bet och får fundera en massa och utmanas!!!! Fasen:)!

2007-06-10 @ 11:26:41
Postat av: zofy

jo, vi har ju varit där ett tag. det är är ju mycket troligt att det är ett uttryck för att hon vill vara som sin bröder.
jag skulle göra det om det är viktigt för henne, klippa henne alltså. Vår har ju alltid varit steget före och friserat sig själv.....jag tycker det är viktigt att ta dem på allvar....vi förstod först inte hur viktigt det var för E men hon vill ju verkligen INTE ha långt hår , klänning etc. Vad spelar det för roll vad de har för frisyr när de är tre år?
dessutom är hon ursöt som korthårig!
fast ni får räkna med att alla kommer tro att hon är pojke. Vi hör jämt nu på stan, i badet etc. "låt pojken går före" vänta så att pojkien får komma förbi et c.....men det överlever vi....
den där lilla snoppen ja ;)

2007-06-10 @ 20:15:43
URL: http://zofy.blogg.se
Postat av: Annaa M

När Mellan var ungefär så gammal eller kanske något yngre så ville hon absolut ha håret "kort som Jonas" dvs hennes vuxne kusin som hade riktigt kort snagg. Hon fick klippa sig, men inte fullt så kort och blev nöjd, men bara halvnöjd eftersom hon tänkt sig snagg. Kanske skulle vi låtit henne klippa mer, det växer ju ut igen. Ska sägas att hon var mycket flickig i klädseln, gick ständigt i kjolar och klänningar.
Nästa gång hon hade kort hår, på mellanstadiet, tröttnade hon på alla som trodde hon var en pojke, hon inte var särskilt pojkklädd då heller men det räckte med långbyxor för att man slentrianmässigt skulle fråga. Men det växte ju ut då också.
Låt henne klippa sig!

2007-06-11 @ 01:54:58
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Pk, jag låter henne klippa sig. Till en kort page eller nåt, det klarar även jag av att klippa. Var på väg i helgen men hejdade mig för hon ville göra det NU på
EN GÅNG och det var då hon att hon ville ha samma som bröderna och så kan inte jag klippa! Men jag klipper henne väl...

2007-06-11 @ 06:47:28
Postat av: Manon

NU ÄR HON KLIPPT!! Och hon är superlycklig!!

2007-06-11 @ 07:56:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback