Mycket i juni

Sonen frågade när vi ska komma till dagis, det är nämligen gåprdsfest och loppis med medhavd matsäck i morgon. Jag kan inte komma. Skulle gärna ha hgjort det men i juni är det många röda dagar, dagis hade stängt för planeringsdag, det är skolavslutningar och "allt". Man jobbar dessutom järnet för att det är snart semester och man måste få undan saker...Det bara går inte att vara med på allt!!! Jag var på skolavslutningen. Jag lämnar den dagen och herr Manon hämtar så det blir han som får vara där och han har mycket också och likadant. Frågan är hur 17 och vad man ska ha för medhavd matsäck när man kommer direkt från jobbet!? Blir väl muffins köpta på ditvägen i morgon eller jag på väg hem i dag...

Suck, varför är det så mycket i juni? Önskar att dagis hade haft sin  planeringsdag nån annan månad än juni och gårdsfesten, maj tex...Så man hann med bättre! Och de ska ha 2 planeringsdagar i tidig augusti igen så jag förstår inte vikten av att ha en just i juni. Hade förstått bättre i mars liksom eller nåt...

Ja, vi kan i alla inte vara med på allt...Få se om andra barn också bara har en förälder med sig. Det vanliga är båda och släkt, verkar det som vid dylika evenemang...hur hinner man!?

//manon

Kommentarer
Postat av: Idun

Frågade mig själv samma sak när mina barn var i dagis-/fritidsåldern.Det verkade nästan som om folk knappt jobbade... jag hade ständigt dåligt samvete och kände mig fullständigt sönderstressad av alla måsten...
Ett år hann jag inte ens se att bladen slog ut - reagerade helt plötsligt av att allt redan var mörkgrönt runtomkring mig... då började jag undra vart jag var på väg...
Och de på dagis och fritids hade sällan någon förståelse verkade det som... allt skulle vara så mysigt och gulligt, precis som att vi föräldrar bara hade barnen där för deras skull, inte för att man hade ett arbete att sköta... nu var jag elak !! Men det kändes lite åt det hållet ibland när man var mitt uppe i den ålderskategorin med barn.
Jag förstår dig - och du är inte ensam!!

Postat av: Manon

Undrade just om detta skulle låta för gnälligt, men så är det ju! Det är mycket och alla ska mysa...Skönt att inte vara ensam:).

2007-06-13 @ 10:23:21
Postat av: bless

Gör det du kan och det är helt ok att köpa fika på Statoil. Jag har ju erfarenhet fårn både mammasidan (och utan släkt) och personalsidan och jag vill förorda dialog. Berätta för personalen vad som är problemet med att de lägger allt så tätt och be dem berätta om de vet hur andra har löst det, eller hur de kan tänka sig att lösa det för att underlätta för alla. Personal är också människor, ibland bra, ibland dåliga men gör ett försök att kommunicera. Så klart hinner de inte ändra på juni nu. Men det kommer ju fler år.

2007-06-13 @ 10:57:59
URL: http://blessathome.blogspot.com
Postat av: Manon

Tack Bless. Ska tala vänligt med dem då:). Hade inte tänkt säga nåt men man kan kanske prata med dem på snällt sätt. Förstår ju själv att juni är den tiden man tänker på, men det blir mycket! Frågan är när bäst för åker skolbarnen på läger så är det i maj...kanske inte finns nån bra id alls egentligen. Men kanske att ha festen senare på dagen! Inte kl 15 utan typ 17??

2007-06-13 @ 13:50:36
Postat av: Annaa M

Håller med Idun där, om den där oförståelsen, samtidigt fanns det ju andra, några enstaka. Men andra föräldrar, de fattade nästan aldrig något. De hade ju alltid hittat den optimala lösningen själva och ansåg sig väl därför ha rätt att kritisera andra. Igår på sonens skolavslutning insåg jag att jag inte kände igen en enda förälder trots att han gått i samma klass i fyra år. Jag satte helt enkelt stopp för att utsätta mig själv för mer.
Minns med fasa ett par sommarfester. En skrev jag kåseri om, ska plocka fram det. De andra startade klockan 17:30. "Då har ju alla hunnit hem för länge sedan!" Det var knytkalas som bestod i att alla familjer skulle ha med sig "en rykande varm hemlagad paj". Jag kommer aldrig att glömma det uttrycket. Det var första avslutningen som ensamförälder, det fanns inga utrymmen för några hemlagade pajer den veckan, alla hade ju dessutom två matsäckar i veckan, minst. Jag hade köpt nåt slags frysta bagels som jag slängde in i mikron innan vi gick. Ställde naturligtvis inte fram dem utan delade upp dem emellan oss. Bredvid oss satt den andra mamman som också blivit änka under året, hon kom direkt från jobbet och hade med sig färdigköpta smörgåsar till sig och döttrarna. Gissa om en av de värsta praktmorsorna blängde på oss och sa högt och ljudligt: "alla har tydligen inte fattat att det skulle vara knyt. En paj är väl DET MINSTA man kan begära!"
Nä, vi tyckte det fanns helt andra saker som var det minsta man kunde begära.

2007-06-14 @ 00:17:03
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Idun

När jag läser Annaa M:s inlägg så passerar vissa avslutningar som en revy för mitt inre... jag kommer också ihåg dessa knytkalas, med "något hemlagat som alla kan smaka på" att ställa fram...
Hade heller ingen tid att stå och laga mat innan så'na evanemang... kom precis som Annaa med någon färdigmacka som jag och dottern delade på... och alla sneda blickar från de föräldrar som hade korgar med mat med sig och dessutom vin till maten...
Man kände sig garanterat superudda... det är skönt att barnen blir större... rena semestern om man jämför... och då är jag inte en ensamstående förälder... även om det emellanåt kändes så ;)

2007-06-14 @ 08:30:22
URL: http://idun.webblogg.se
Postat av: Manon

Men vad rysligt Annaa! Ni hade sannerligen andra prioriteringar och inte hinner man med rykande färska pajer inte alltid! Inte vi heller, inte till 17.30. Köpa en på affären och värma i micron då:).
Idun också, med det där hemlagade!!
Vi har sluppit sådant i alla fall, tvånget med hemlagat och bakat direkt efter jobbet. Just den biten verkar i alla fall avslappnat hittills!

2007-06-14 @ 09:20:01
Postat av: Lotten

Visst finns det underförstådda krav, och det verkar som om alla andra kan ha ledigt. Jag har känt mig jättepressad tidigare, men i år är första året jag bestämt mig för att prioritera aktiviteterna och jag har faktiskt tagit kompledigt för dessa saker. Jag jobbar vissa kvällar/helger så min chef tycker det är ok att jag går tidigare när det är fika på skolan, grillning på dagis etc. Däremot hämtar jag alltid kl 17.
Vad hemskt med ett krav på hemlagat! I år på dagisgrillningen så hade jag dagen innan (söndagen) förberett ingredienserna för grillspett. Annars har vi varje år köpt med oss korv. grillningen började kl 17, så vi svängde förbi hemma på vägen till dagis. I år var det vi som fick kommentarerna om "oj, vad avancerat ni har gjort det";-) Fast på skolevenemanget hade vi bara lite kakor och saft (som man skäms för för det är så onyttigt). Vi har ett gäng lite äldre föräldrar som vi umgås lite med och de har samma inställning som vi och vi hamnar alltid bredvid varandra på såna här saker. Jättebra - då slipper man kraven! Hemlagade pajer har jag gudskelov inte sett röken av. På dagis har det ibland hänt att de bjudit alla barnen på glass på slutet, då blir det ju viss rättvisa.
/Lotten

2007-06-14 @ 09:32:25
Postat av: Zofy

man får hoppas det har blivt bättre. det verkar som kraven sänkts ngt. På Hs klassfest var det mycket färdigköpt i korgarna, inklusive vår. jag tror vi hamnat i en ganks bra klass.....eller har tiderna förändrats?
ibland tror jag att det har det....minns min egen barndom som en orgie i hembakat och utflyktsmat i form av gifflar och pajer som mamma bakade....men nu för tiden köper även hon färdigt (även om hon lagar mycket mer mat än jag ngnsin kommer att göra)
Annaa, vad GÖR man när man får en sådan kommentar som ni fick...tittar åt ett annat håll eller nitar tanten?

2007-06-14 @ 11:31:10
URL: http://zofy.blogg.se
Postat av: Idun

Det här med tider som Zofy tar upp... när jag var liten så var det aldrig några gemensamma jippon med utflyktkorgar som föräldrar och barn skulle delta i. Skolan och lärarna skötte sitt i skolan med oss barn, och familjerna skötte sitt...
Mina föräldrar har heller aldrig varit på någon av mina avslutningar, förutom när jag gick ut gymnasiet... visst var det nog vissa barns föräldrar som kom på avslutningarna, men det var inget konstigt om föräldrarna uteblev...
Men jag hoppas att det kan bli lite mer lagom med allt så'nt också, precis som Zofy skriver, att man inte ska bräcka varandra i matsäckskorgar, klassfestarrangemang o.dyl.

2007-06-14 @ 13:19:32
URL: http://idun.webblogg.se
Postat av: Manon

Jag hoppas så också! Men hos oss har det i alla fall varit OK. Men uppslutningen kring evenemangen är stor. Båda föräldraparen oftast. Varje gång. Men jag kan ha fel, för man kollar inte alla.
Det är det som jag tror är sättet att visa skolan att man är deltagande i barnens liv. Kanske har det att göra med att vi faktiskt jobbar mycket, kanske är dte ett sätt att döva samvetet för det. Visst har folk jobbat mycket förr emd, men det är nu vi har så fasligt dåligt samvete? Inte tar det för vad det är? Som kanske tidigare generationer gjorde mera. Vi vill gärna kontrollera vår tid och bestämma över den. Det tror jag inte att todigare generationer, våra föräldrar tex, har samma inställning...?

2007-06-14 @ 13:34:18
Postat av: bless

Det är väl inte så konstigt om de andra reagerar på att några sitter och äter bara av sin medhavda matsäck och inte deltar i knytkalaset. I vilket annat sammanhang hade man gjort så. Jag tycker att det går utmärkt att langa fram något färdigköpt och mackor eller vad man nu har. Barnen kan ofta med större glädje äta micrade köpepizzor än aldrig så nyttiga GI-hemmapajer och allt vad folk kommer med. Köp godis, chocklad, kakor eller glass till efterätt, dricka eller exotiska frukter som ni kan skiva ner till fruktsallad där på dagis. Köp yoghur och flytande honung samtidigt som frukten och blanda till en dressing, så har ni en ambitiös och pretensiös rätt lätt som en plätt. Kan man köpa och micra till alla barnen. Det behöver itne vara något om är ett bevis på att man är den mest kulinariska mamman eller pappan. Man tar med sig för att man ska dela med andra. En parafras på att bryta bröd tillsammans. Köp ett bra bröd nästa gång och bryt, om inte annat.

2007-06-14 @ 14:03:50
URL: http://blessathome.blogspot.com
Postat av: bless

Man kan köpa popcorn och micra till allabarnen ska det stå.

2007-06-14 @ 14:06:43
URL: http://blessathome.blogspot.com
Postat av: Manon

Tack bless för alla tipsen! Jag är kass på det där med mat och hitta på knytis och gudvetallt! Så där kan amn faktiskt göra.
Och så tycker jag att alla föräldar ser så kompetenta ut och jag tror att alt ska vara så ambitiöst. Är kass på mat.

2007-06-14 @ 14:10:48
Postat av: Idun

Jag har alltid hatat knytkalas... och kommer nog alltid att göra det, det är inte min grej... det är skönt att den tiden är förbi ! :)

2007-06-14 @ 15:01:03
Postat av: Herr Manon

Jag kan meddela att på dagis' gårdsfest idag (som inte var knytis utan man tog med åt sig och sina barn) såg jag nästan bara köpemackor, köpekakor och liknande. Så sådär förfärligt ambitiöst är det inte.

2007-06-15 @ 00:27:21
Postat av: Idun

Vad skönt att höra att det finns klasser med lagom ambitiösa föräldrar... så det kan ligga mer på en normal nivå. Det ska ju vara trevligt att träffas, inte kännas som en prestationstävling vid varje träff... och jag har ju varit med om att ha tre barn i tre olika klasser genom åren trots allt.

2007-06-15 @ 07:31:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback