Dygnsrytm

Jag börjar verkligen bli övertygad om att det där med dygnsrytm är högst individuellt.

Jag åkte hem i går för jag kände mig lite - konstig. Jag skyllde på cykelvurpan och kände efter rätt ordentligt men jag tror faktiskt att det var brist på sömn. Det är det som gör mig oskärp och glömsk. Inget värre. Att sova mellan 22-05 har inte för mig samma kvalite som 02-09. Långt i från. Att jag dessutom ofta har sömnstörningar gör inte saken bättre.

Jag gör knappt nåt vettigt, eller med stor självövervinnelse, på förmiddagarna. Om kvällarna börjar jag piggna till - men då måste jag sova för att orka gå upp så tidigt!

Likadant med maten. Jag tror inte på att alla behöver äta med 3-4 timmars mellanrum för blodsockrets och välbefinnandets skull. Jag började gå upp i vikt och känna mig däst då jag började göra så, ivrigt påhejad av BVC, att laga mat även om kvällarna. Och föregå med gott exempel och äta typ 17/18 om kvällarna. Jag formligen avskyr denna sena varmatsätning. Känns som korvstoppning vilket gör att min fantasi för mat bara försvinner. Men jag börjar luckra upp detta. Fast jag kan inte helt, för jag märker att tex Storasyster har en ämnesomsättning som gör att hon faktiskt behöver två lagade mål mat. Men jag tror inte det är så för alla barnen, faktiskt...

Jag tycker bäst om att äta om morgnarna. Då kan jag äta mycket och länge. Att småäta enligt alla experters råd - det funkar inte för mig. Jag tycker om mat, älskar mat, men att äta konstant, frukost, mellis, lunch, melllis, kvällsmat tar död på min aptit. Och nej, jag mår inte bättre, känner mig däst och mätt hela tiden. Korvstoppad. Bäst är frukost kring 8-9 och kvällsmat vid 17. Då klarar jag av att äta varm mat sent, om jag slipper alla mål däremellan.

Jag säger inte att nåt sätt är mer rätt än andra vare sig med sömn och mat, men jag är övertygad om att det inte finns ett rätt där heller oavsett expertråden. Att det är en vanesak som de säger. Speciellt med maten. Nej, jag tror inte det.

Att jag är trött kan man förresten märka på antal inlägg på sista tiden...

//manon

Kommentarer
Postat av: Idun

Håller med dig Manon. Det där med mat och vad som är rätt eller fel med mattider o.s.v. är högst individuellt.
Eftersom min man under stora delar av året har en arbetstid på 12-16 timmar/dygn, och att våra barn tränar många kvällar i veckan + att jag dessutom under många års tid var engagerad som tränare för en grupp inom friidrotten, har gjort att vår familj har udda mattider.
Till barnen har jag under många år gjort matlådor kvällen innan så att de ska hinna få i sig mat innan deras träning, annars fungerar det inte för dem.
Men man själv äter frukost vid sextiden på morgonen, lunch vid tolvtiden och sen riktig middag vid halvtiotiden på kvällen, så jag och min man ska kunna äta tillsammans, det är ju lite tråkigt att behöva sitta och äta själv i olika omgångar. Men folk har inte förstått hur jag har kunnat klara av att vara ute och springa med ungdomar på kvällarna utan att ha fått i mig mat innan. Men det är ju en vanesak, inget annat, är kroppen inställd på vissa tider så spelar det inte så stor roll vilka tiderna är. För barn och ungdomar som växer är det ju en annan sak, men vuxna som vuxit färdigt ska ju inte behöva matas hela tiden. Och fastän vi har ätit sent på kvällen och sen gått och lagt oss, så är jag inte överviktig, snarare tvärtom...

Postat av: Hannele

Tupplur och siesta är toppen, vetenskapligt bevisat dessutom.

2007-06-15 @ 12:59:45
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Linda & grabbarna

Hejsan!
Jag tror inte heller att det finns några normer eller rätt samt fel gällande sömn och mat. Det är ytterst individuellt.
För i världen så kunde jag t.ex. inte äta lagad mat på lunchen - då blev jag så TRÖTT och kunde knappt fungera om eftermiddagarna. Numera gör jag det, tillsammans med barnen. Det har, för mig, blivit en vanesak.
Likaså sömnen - när jag var yngre så sov jag omkring 10 timmar per natt utan problem. Nu går jag runt på 7 timmar för det mesta, det hade aldrig gått tidigare. Å andra sidan sätt; jag vet det hundan om jag mår så bra av mindre sömn.... *ler*
Kram
Linda

2007-06-15 @ 19:05:55
URL: http://bloggen.blogsome.com
Postat av: loppispoppis

jag tror du har alldeles rätt. Jag tror verkligen både mat och sömn är individuellt vad man behöver. Hitta din egen mat och sovklocka, det tror jag funkar bäst i längden. kramar

2007-06-17 @ 00:13:52
URL: http://loppispoppis.blogspot.com
Postat av: Inga M

Jag tror att Du har helt rätt i att detta med hunger och matvanor är individuellt. Jag känner ingen hunger förrän framåt klockan 1-2 på dagen när jag är ledig. De dagar jag jobbar så äter jag pliktskyldigast lite när jag går upp, men det smakar inte, kunde lika gärna vara ullstrumpor. Men framåt kvällen kan jag vara hungrig och äta som en skogshuggare enligt gubben. Han däremot blir bara hungrig när han jobbar med fysiskt arbete, inte annars.

2007-06-17 @ 00:22:09
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Annaa M

Ja visst är det individuellt med maten.
Trots detta finns det så mycket normer. Dels den där som står i bibeln (eller var de nu är, hm) om stadig frukost, stadig lunch, tidig stadig middag och 100 mellanmål men absolut ingen kvällsmat. Dels de egna individuella normer som människor skapat och som de är övertygade om är de enda rätta. Min svärmor ansåg t ex att alla människor som inte åt middag klockan tre var förtappade.
Att resa med personer som (utan medicinska skäl) är upptagna av sina egna matnormer är pest, eftersom de i allmänhet har noll tolerans för andras vanor. Ungefär som människor som är morgonpigga och kvällströtta...
Hörde om en man som i stort sett inte åt när han var ute och reste. Hade med sig några påsar skorpor, drack vatten, te. Trist förstås, men jag sympatiserar med principen att inte låta matvanorna styra för hårt, varken sig själv eller andra.

2007-06-18 @ 11:40:18
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Tack för alla svaren! Visst funkar man olika med det där!
Sen kan jag tänka mig att det i en del fall så behöver man styra upp mat och vanor om man har behov av det.
Men alla har inte samma behov...eller ämnesomsättning...
Ochen del går att förändra/tvingas man förändra med livet, som sömnen. Speciellt om man har bebbar som väcker en:).
Men i grunden tror jag att man är kvälls/morgonmänniska od livte igenom.

2007-06-19 @ 08:08:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback