Kulturella skillnader - bad

Sedan jag surfat runt på bloggar av utlandssvenskar så har jag funderat på de små små skillnader som finns i Europa.

Ta det där med bad. Jag blev uppmärksammad på de kulturella skillnaderna som finns av maken häromdagen. Att man här i Sverige badar för att det är kul medan man i mitt land för att svalka av sig. Och det är sant. Till stranden, utomhusbad åker man till då det är riktigt varmt. Dett förklarar min obenägenhet att åka då det bara är kring 20-25 bara för att det är kul. Badar gör man då det är varmt, enligt mig.

Tänk att sådant kan sitta så djupt...små små skillnader som egentligen inte spelar någon roll och som har med klimat att göra i grunden. Här ska man "passa på" där, "svalka sig". Det är mer "press" kring strandliv här än där och det har nog bara med klimat att göra.

Jag säger inte att nåt är mer rätt än fel, bara konstaterar de små skillnaderna som i grunden har med klimat att göra...

//manon

Kommentarer
Postat av: Ullis

Ytterligare en variant på temat: här ska man "passa på" att sola sig hela tiden för det är viktigt att vara brun.
Svenskar älskar att kommentera detta med vädret också. Har vi inte sol i flera veckor och helst 30 gr plus också, då är det något dåligt. Då har vi haft en dålig sommar.
Lägg märke till att detta är inte en värdering, bara en betraktelse!!

2007-07-17 @ 12:06:58
Postat av: Lene

Då måste jag vara central-eller sydeuropé i sinnet född, uppvuxen och bosatt i Norrland som jag är. Jag badar endast när det är riktigt, riktigt varmt, minst 25 grader i skuggan. För att svalka av mig. Därför har det bara blivit ett par bad i sommar. Det är inte kul att bada och sedan gå upp och frysa. Har aldrig förstått poängen med det.
Med anledning av inlägget nedan så tror jag att alla känner så ibland mer eller mindre, att man står och stampar och inte kommer vidare med det man vill komma vidare med. Hur man ska göra då har jag inga enkla svar på. Olika för olika personer. Viktigast är att försöka göra något åt saken, jobba på att förändra det hos en själv som går att ändra på. Sedan är det så att vissa saker kan man bara inte göra något åt utan det har med ens personlighet att göra. Det är bara att lära sig acceptera sig själv som man är. Kan vara nog så svårt. Jobbar på det.

2007-07-18 @ 00:16:30
Postat av: Annaa M

Men det där med att svalka av sig, det fungerar väl bara under vissa omständigheter? Då man befinner sig väldigt nära vatten och inte behöver utstå några umbäranden för att ta sig dit. Visst behöver man "svalka av sig" när man burit badgrejer någon kilometer, eller åkt i varma fortskaffningsmedel till en badplats, men det är väl inte riktigt det som avses? Var det bara svalka man ville ha så hade det väl varit bättre med en kall dusch inomhus eller i trädgården... säger en som tycker det räcker bra att sitta i vattenbrynet, gärna badar ibland särskilt på lite udda ställen, men aldrig kommit på tanken att gära det bara för att svalka av, kanske beroende på att jag aldrig någonsin kommer på idén att "sola".

Postat av: Manon

Ullis - absolut! Handlar antagligen om klimatet det där med att passa på...det är inte så varma somrar här. Denna också en betraktelse, inte värdering:)!
Lene - ja inte behöver man vara centraleurope för att känna så:). Det är det som är så intressant med kultur, det är så individuellt!! Inget fast och statiskt.
AnnaaM - förstår helt din poäng och skrattar:)). Jo så är det naturligtvis. Att man åker till bad handlar mycket om att det är 30-35 grader jämt. I sådär minst tre månader. Och då sätter man sig i skuggan och doppar sig då och då. Få skulle komma på tanken att sola och sätta sig i solen på en parkbänk. Då söker man en bänk i skugga...Där handlar det hela tiden om att söka svalkan - inte solen:)!

2007-07-18 @ 18:40:22
Postat av: Hannele

Trodde det berodde på åldern, inte kulturella skillnader..

2007-07-19 @ 18:51:20
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Manon

hannele - vem vet?? Kan vara det också!

2007-07-24 @ 11:34:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback