Praktisk fråga - barn och hjälpa till!

Jag har som förebild just nu en ensamstående trebarnsmamma som får sina tre tonåringar att laga mat om kvällarna (hon jobbar så hon kommer inte hem tills dess) och de tvättar och de sköter läxor och skola föredömligt. Hon är suverän! Hon har tre barn med 18 mån mellanrum.

Sedan kommer jag i håg att Inga har skrivit en kommentar om hur hon fick sina tre barn att hjälpa till och även att en av de fick basa över de andra, dvs hade ansvaret för en viss uppgift som skulle göras mha sina syskon.

Jag vill också ha det så! Men hos oss är äldsta 5 kalenderår äldre än de tre små, barnen fyller 10, 5 och 3 i år. Så ropet "orättvist" kan skalla från äldsta...

min fråga är - hur får jag min 9-åring att laga mat? Ibland är hon intresserad och erbjuder sig själv och tycker det är roligt, har hänt 2-3 ggr. hon är intresserad av att baka nåt nån gång, kanske uppmuntra det och sedan gå över till mer mat?

De tre små, ja de hjälper faktiskt till med maten, skär saker, rör om och så. När de blir äldre blir det lättare att fördela och "tvinga" för de är så nära i ålder så det blir inte som för min äldsta att "varför slipper de?". OK hon ÄR smart, hon VET att det inte går att jämföra men detta orättvistrop och jämförande är ju bra att ta till...

Hur kan jag göra? För när 4-åringen är 10 år då är hon 15, det blir alltid ett glapp, jag kan väl inte vänta med det jag vill lära henne tills dess? Med det jag vill att de tre små ska hjälpas åt med när de är 7,8,9 år?

Idéer, tips?

//manon

Kommentarer
Postat av: Hannele

Om du låter redan en 3-åring vara viktig i köket, så går det automatiskt. Barnen vill göra på sitt sätt, inspirationen försvinner vid undervisning, det gäller att "lura" dem (jag förbjöd barnen att städa, så gjorde dom det :)
Betalt har våra barn aldrig fått, får inte jag det, så varför de? Viktigt att de städar köket efter sej, när de bakar. Mikro är bra, de måste ju klara mellanmål själva.

Låna en bra kokbok för barn, med bilder. Kanske det inspirerar och får er hitta rätter de klarar av. Barnen vill känna sej viktiga, är du sjuk eller trött, klarar de allt.

Postat av: Minks

Jag har tyvärr samma problem. Min stora tjej blir 9 år snart.
Hon gör så lite hon behöver, pustar när vi ber henne snällt och trevligt och kallar det slavarbete när vi inte är trevliga längre utan säger åt henne att hon SKA göra det.

Vi försöker o försöker men kommer verkligen inte nån vart med just detta ämnet....

Plocka undan sin tallrik javisst, men sen kommer vi inte så mkt längre! HJÄÄÄÄÄLP//M

2007-01-12 @ 14:20:43
URL: http://minks.wordpress.com
Postat av: Christina

Tricket är det här ... berätta för hela familjen att (t.ex.) på torsdagar lagar xxx (9-åringen) mat till hela familjen. Självklart stämmer du av med 9-åringen först men det får inte bli en fråga. Säg att du verkligen behöver hennes hjälp. Hon måste känna det som att hon för detta är oumbärlig.
Så ... övriga i familjen får stränga order om att älska 9-åringens mat. Det är det första. För det andra ... när denna torsdag kommer ... agera som att det ju är självklart. Fråga inte, förutsätt. Hon kommer att vid ngt tillfälle (ev det första) säga att näe, jag vill inte. Varpå du först säger att DET har alla räknat med så tyvärr, du måste i alla fall. Funkar det inte då så säger du till både henne och resten av familjen att Å, vad synd, det blir ingen middag ikväll!!! Vi får ta mackor. Eller nåt.
Vad jag tror att du måste göra är att få henne att förstå att hon ÄR oumbärlig. Det blir inget utan hennes insats. Rutin och förväntan ... sedan uppskattning. Varje torsdag. T.ex.
Jag införde det för mina flickor. Det var en mycket lyckad strategi ;) Samma kan göras med t.ex. tvätten ... men gå INTE IN och rädda upp en situation ... då visar du bara att du egentligen, när det kommer till kritan, klarar dig utan deras hjälp.

2007-01-12 @ 22:08:47
URL: http://solusfemina.squarespace.com
Postat av: Helena

Jag tycker tvärt om mot de andra, av egen erfarenhet så tror jag inte det är bra att ge 9 åringar stort ansvar. Då är man fortfarande barn och kan hjälpa till men att lägga ett ansvar kan bli fel. Då tänker jag på att hon måste laga mat etc för ingen annan är hemma som kan. Men att hjälpa till när föräldrarna är hemma är ju en annan sak, det är väl bra att uppmuntra!?

2007-01-12 @ 23:04:54
Postat av: Manon

Tack för tipsen! Jag frågade min Stora om hon skulle tycka dte var roligt att ha en kokbok mer för barn där hon kan se lät hur man gör olika rätter och hon blev faktikst eld och lågor! Sa att det avr jättebra för var hon hemma med kompis och de blev hungriga kunde de laga til nåt! Nåja så ofta är hon inte hemma med kompis men jag gillade att hon var så positiv och är förvånad över det stora positiva gensvaret!! Så kokbok BLIR det! Hon verkar intresserad men än så länge är det annat som drar under veckorna. Men nån helg då och då, det kan hon testa! Jag tror inte det är fel att skaffa sig dylika kunskaper.

Och så hur man gör med självklart sätt bestämma dag som Christina talar om. det ska jag köra med!

Helena - tack för din input! Är medveten om att man inte ska lägga för mycket på barn. Hon har dessutom skolan att tänka på. Nu är inte tanken nu att hon än ska laga mat regelbundet varje vecka utan väcka intresse och lärdom om hur man gör. Jag tror att lagom dos av ansvar får dem att växa! Men visst är det en balansgång mellan för mycket men hon brukar kunna säga i från. Ingen risk att det blir för mycket här!

Dessutom vill jag väcka lusten till mat. Hon börjar bli medveten om vad som är nyttigt/inte så praktisk kunskap är aldrig fel. Men när de är 12/13 skulle jag önska en regelbundenhet. En gång i veckan borde inte vara så betungande då i den åldern?

Att känna sig viktig i familjen och kunna bidra med nåt tror jag också är bra för självkänslan - men inte överdriva! Det ska jag vara vaksam på!

2007-01-13 @ 04:35:27
Postat av: Lisa

Kanske kan du locka 10-åringen med det som är en av anledningarna till att hon ska hjälpa till, att avlasta dig så du får mer tid att vara med barnen.

Kanske kan du göra så att den kvällen i veckan hon hjälper till med maten så har ni en stund tillsammans bara hon och du när de små har lagt sig. Ni kan dricka te och prata, läsa högläsning, eller spela kort eller nått som hon får bestämma.

En liten yrkesobservation ;-) Jag tror att detta är ett litet hemmaproblem. För i skolans värld så är just 9 - 11 åringarna de som är mest villiga till att hjälpa till och fixa och ordna. Man behöver nästan aldrig be de mer än en gång. (till skillnad från 12 - 14 åringarna spm verkar tro att man ber dem gräva en grop till Kina om man ber dem tömma papperskorgen. Men föräldrarna ser chockade ut när de får veta att deras 11åring har haft ansvar för och sopat golvet i klassrummet en hel termin.

Hoppas du hittar en väg.

Trevlig helg!

2007-01-13 @ 10:47:57
URL: http://jam.blogg.se
Postat av: Christina

Jag är övertygad om att vi alla, både barn och vuxna, behöver känna att vi behövs. Att vi spelar en nödvändig roll, där vi bidrar till en gemensamhet. Självklart ska man inte lägga för mycket jobb på ett barn. Men barn behöver - verkligen - få känna en tillfredsställelse i att vara behövda ... och om man gör det genom att lägga på dem ett åldersadekvat ansvar eller ngt annat spelar mindre roll tror jag.
Jag tipsar om en fantastiskt bra bok: Fem år av ditt liv, av Barbro Goldinger ... så här står det om boken ...

Den här boken handlar om fem år i en människas liv -åren mellan sju och tolv år. Under de åren ska barnets anpassning till hem, skola och samhälle ta form, lusten att lära ska befästas och samarbetsförmågan växa fram. För att denna utveckling ska kunna ske i en positiv och harmonisk anda behöver barnet känna trygghet, det behöver hjälp med att uppnå den livsviktiga självständigheten, det behöver få förmåga att prata om sina tankar och uttrycka sina känslor. Att i hem, skola och samhälle skapa en bra grogrund för denna utveckling är en svår sak. Den här boken vill hjälpa oss med detta.Men - boken är inte späckad med råd och recept. Författarna redogör för olika förhållanden och typiska utvecklingsdrag i de här åldrarna. Dit hör frågor som självständighet och frigörelse, lydnand och respekt, mobbning, sex, fickpengar, idoler och mycket annat.

Jag hittade den bara på AdLibris. Lovar, en väl värd investering ;)

2007-01-13 @ 11:57:56
URL: http://solusfemina.squarespace.com
Postat av: Lillan

Nu måste jag passa på att fråga- har man inte skolkÖk i skolorna längre i Sverige? När jag var i ca 11/12 år ( på 50-talet) fick vi lära oss,fÖrutom att laga mat och baka, också att duka bord, hur man serverar mat vid bordet till gäster m.m. Vi fick också lära oss att diska i rätt ordning, alltså att man bÖrjar med glas och slutar med kastuller.

Vi fick också lära oss näringsvärdet av olika maträtter och frukter.

2007-01-13 @ 12:39:43
Postat av: Manon

Jag ska kolla boken, Christina! Jag tror också att de behöver känna sig behövda...

Lillan - visst finns det, men på min tid var det en termin i 8-an då man är typ 14 år (tror jag det blir) och för mig känns det sent påkommet! Jag vill gärna att de lär sig sådant här efterhand under åren...och blir en del av familjen vad gäller att vara behövd också...

2007-01-13 @ 13:45:46
Postat av: Lisa

Lilian: Det heter hem och konsumentkunskap nuförtiden och inkluderar matlagning men också miljökunskap, att lära sig leva för en miljömässigt hållbar framtid, samt konsumetkunskap att lära sig ta hand om sina pengar och stå emot starka kommersiella makter som inte vill något hellre än att slå klorna i de unga och deras pengar.
Skolan nuförtiden ska innehålla så mycket allt i från hälsa och ta hand om dig själv och din miljö till högt akademiska kunskaper i naturvetenskap och språk. Om inte barnen ska stanna i skolan till 8 på kvällen måste en del av utbildningen ske utanför skoltid.

2007-01-13 @ 18:29:33
URL: http://jam.blogg.se
Postat av: Anonym

Ja, hur gör man? Jag ar bara två år mellan barnen men fyraåringen tycker redan att han är orättvist behandlad när han måste städa upp lekrummet på kvällen. Trots att vi förklarat att det inte riktigt funkar att få lillebror att städa ännu (han river mest ut...)och att vi istället hjälper honom så blir storkillen sur...
Ingen bra lösning, m a o.

2007-01-13 @ 18:48:20
URL: http://.blogg.se
Postat av: Hannele

Det finns massa roliga kokböcker för barn, kolla på biblioteket.
När barnen var lite större än 9, så fick de laga söndagsmiddag, två och två tillsammans. Redan på torsdag fick de göra insköpslista, jag accepterade allt (utom makaroner + köttbullar, för jag är så trött på det). Det blev jätteroliga varierande söndagsmiddagar, som stod på bordet, när maken och jag kom hem från söndagspromenaden :)
Lycka till.

2007-01-13 @ 20:39:34
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Manon

Vi ska gå på bokhandel nästa helg och väja ut en! Hon gillar faktiskt idén och verkar intresserad! Sa att hon kunde då välja ut nåt recept och så kunde jag handla det som behövs till helgen så kunde hon testa. Inga problem, inga sura miner! Får rida på intresset och balansera mellan lust och mer "krav" i takt med åren...Då blir de små större med och kommer även de göra mera!

2007-01-14 @ 12:43:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback