Ber om råd - dagisavdelningar!

Snart är det dags för föräldrasamtal på dagis för mina små tvillingar.

Det kan hända att de flyttas upp till storavdelningen inom överskådlig framtid. Det finns 2 avdelningar för stora barn. På en av dem går storebror.

Ska verkligen alla tre gå på samma avdelning när de är så tighta? Lite känner vi att tvillingarna borde gå på annan avdelning än storebror för att de inte helt ska snöa in på varandra. I och för sig försvinner storebror relativt snart till sexårsverksamhet på skolan, men ändå...Tvillingarna är väldigt tighta bara de två, de leker till 95% bara med varandra, och är det utelek så söker alla tre upp varandra och leker.

För eller emot samma avdelning för alla tre? Jag vet inte ens hur mycket vi kan påverka iom att detta är ett kommunalt dagis men vi har bra dialog med dem. Vill gärna ha mer på fötterna inför ett samtal. Reda ut för eller emot lite mera...

//manon

Kommentarer
Postat av: Lottaw

Hej Manon!
jag tror att det inte gör något att de börjar på samma avdelning som sin bror. Det är säkert en trygghet för dem och kul för deras bror. Twinsen kommer säkerligen att börja "dela" på sig, det gjorde mina tvillingar som är av samma kön när de var ca 3 år. Nu är dom mycket tillsammans men har ändå egna kompisar också. Sen ska ju storebror ändå börja på sexårs om ett par år, så då delas de ju ändå. Jag tror absolut inte man ska vara rädd för att syskon ska bli för tighta, så länge de inte kategoriskt stänger ut alla. De är ju också små än och min erfarenhet av kompisar och barn ,både som mamma och som förskollärare är att det finns många, många 4-5 åringar som inte har någon direkt bästis de leker med. Och om de verkar nöjda med att vara med varandra finns det ju ingen anledning att oroa sig.

2007-01-23 @ 11:18:09
Postat av: Manon

Tack för bra svar! Det jag tänker på är att de tre bara leker med varandra då de ser varandra ute på dagis - men det kanske beror på att de går på olika avdelningar i dag!

Jag kommer inte insistera på olika avdelningar det verkar då kunna gå bra ändå...Jag tror inte att de kategoriskt stänger ute andra men jag kan höra med dagis hur de gör och hur de tänker för de känner dem ju:).

Få se vad mina tvillingar gör efter 3-års ålder för de är hemskt tajta nu fastän det är av olika kön!!

2007-01-23 @ 11:30:14
Postat av: Anonym

Tror inte att det är någon större fara såvida inte någon av dem är för dominant. Vi hade ett syskonpar på vår äldstes avdelning vilket inte fungerade p.g.a. att storasyster skulle ta hand om lillebror hela tiden. Mycket konflikter.

Nu har vi å andra sidan ett annat syskonpar och de fungerar toppen ihop på samma avdelning.

Postat av: Annaa M

M har i efterskott sagt att hon tyckte det var dumt att alla syskonen gick på samma dagis, Pojken började ju där redan som 2-åring. Jag vet inte riktigt hennes argument, du får fråga henne själv!

2007-01-23 @ 23:01:19
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Verkar som att man kan göra på många sätt. Nyfiken på varför M inte tyckte att de skulle gått på samma dagis.

Nåja, få se. Man ska aldrig låsa sig.

2007-01-24 @ 07:10:54
Postat av: Lotten (LG)

Vi har haft syskon i samma grupp - faktum är att det var 4 syskonpar på avdelningen förra året. Det har funkat olika bra för olika par säger personalen. En del blir det mycket konflikter mellan som tar energi, för andra går det lugnt till.

En reflektion. Vi trodde att det var bra för lillebror att vara på samma som storasyster. De fick olika kompisar, lekte inte så mycket med varandra men fann viss trygghet i varandra. Personalen sa att det funkade bra. När storasyster började 6-års vantrivdes lillebror på dagis något enormt. Han sa aldrig att han saknade henne, men alla "symptom" som kom fram förstår vi efterhand berodde på att han trots allt haft henne som en trygghet där. Han var mycket känsligare än vi trodde!

Nu är er situation annorlunda då tvillingarna leker mest med varandra. Jag skulle nog fundera mest på hur det påverkar storebrorsan. Behöver han ett andrum där han får vara bara han och inte "storebror till tvillingarna"? Om du har förtroende för personalen - fråga dem! Min uppfattning (som har kommunalt dagis) är att man kan påverka om man får en bra dialog med dem.

2007-01-24 @ 16:01:03
Postat av: Manon

Också en aspekt LG! Vi har bra dialog med och förtroende för personalen. Vi ska ha föräldramöte snart och jag kan ta upp alla aspekter ni tar upp här med personalen där och komma fram till nåt.

Jag vill ju inte driva nåt som är fel!

2007-01-24 @ 16:30:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback