Drömföräldern

Läste i aftonbladet en önskelista från dagispersonal om sin drömförälder:


1. Visar uppskattning för personalens jobb.
Hoppas jag!

2. Är intresserad.
Hur menar dem. Klart jag är de går där 8 timmar om dagen (när de inte är sjuka)

3. Vågar säga till när något inte är bra – i en trevlig ton.
Hoppas jag!

4. Hjälper till vid julfesten och andra aktiviteter som ordnas för hela familjen.
Host - näää, här smiter jag undan! SÅ mycket att göra ändå med heltid och 4 barn varav ett skolbarn!

5. Kommer på föräldramöten och utvecklingssamtal.
Ja

6. Märker kläderna.
Nej!

7. Skickar med extrakläder.
När personalen säger till, inte på en gång då heller alltid...

8. Passar tiderna.
Oftast!

9. Meddelar när barnet inte kommer.
Ja

10. Gör avskedet till en bra stund.
Jorå, den enda gången i veckan...

11. Sätter barnet i centrum.
När jag hämtar, hoppas jag, men är personal där kan jag fråga om hur de har det på dagis. Träffar tex aldrig personalen på lilla avdelningen så hämtar jag tidigare av nån anledning (som VAB av sjuk 9-åring och jag hämtar småttisarna tidigare) så förhör jag mig om dagis och barnen. Händer en gång per termin, typ...

Så var jag!!

//manon

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Så här ville vår allra första dagispersonal ha det:

1. Visar ständig uppskattning för personalens jobb, vilka underligheter den än hittar på.


2. Inte lägger sig i, de vet ju bäst.


3. Hålla absolut tyst när man anser att något inte är bra - i en trevlig ton.


4. Berömmer personalen högljutt för trevligheter de ordnar.

5. Håller käften på föräldramöten och utvecklingssamtal.


6. Märker kläderna, helst även varenda liten strumpa.


7. Skickar med extrakläder, särskilt termobyxor till sexåringar i maj.


8. Passar tiderna, dvs de tider som personalen anser är lämpligast och som inte nödvändigtvis sammanfaller med föräldrarnas arbetstider.
Oftast!

9. Ser till att barnet är så lite som möjligt på dagis.


10. Har inte fräckheten att be om lite assistens vid hämtningen.

11. Sätter personalen i centrum.

Det var väl inte så stor skillnad eller...

Postat av: Annaa M

Obs det ska inte stå oftast på nummer 8, det blev kvar från din lista...

2007-02-01 @ 18:43:21
Postat av: Indra

Blir avundsjuk när jag läser listan. På min äldsta sons dagis vill personalen inte att föräldrarna ska lägga sig i verksamheten mer än på pappret. En bra förälder där är en som är glad och tacksam samt säger ja och amen till allt...

2007-02-01 @ 20:20:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback