Vita lögner

Äldsta dottern fick återigen ett telefonsamtal. Från samma flicka. Hon ringer och ringer och min dotter säger nej och nej. Ibland har hon sagt ja, inte för att jag förstått varför när hon inte är så förtjust, och jag inser att det ger den andre tjejen hopp. Jag inser också att min dotter inte behandlar henne som reserv heller men jag har inte riktigt fattat grejen ändå men jag förstår att det är ingen som står henne nära. Jag har en gång på hennes begäran sagt att hon inte var hemma fastän hon var det. En annan dag sa min dotter att det inte går för "vi ska kanske i väg". En vit lögn.

Kan inte låta bli att tycka synd om den flickan som så träget ringer. Jag är så snäll jag kan vara mot henne fastän hjärtat värker å hennes vägnar. Samtidigt är jag lojal mot min dotter. Jag kan inte tvinga henne leka med den flickan lika litet som jag kan tvinga nån att leka med henne.

Tänker på vad hennes mamma må tänka. Lustigt. Det sköna för mig är att jag vet att denna kompis leker åtminstone bra med minst en annan. Det var trösterikt - för mig å hennes vägnar. Värre hade det känts annars.

Som förälder skulle man ju ta ner månen åt dem om man kunde. Och det kan man inte. Och de måste utkämpa sina slag själva. Man kan bara stå bredvid.

(Få se om jag kan sova inatt. Jag har i dag betett mig förvirrat. Blåst upp saker i min hjärna nåt rent förfärligt. Nu har jag gråtit ut en skvätt och det könns bättre. Jag inser att jag gör massor av hönor av en fjäder. Gråten var av utmattning tror jag, men inte den bästa gråten. är så trött så tårar kommer inte. Undrar hur man gör så man blir så trött så man somnar! 3 veckor så här!!! Min hjärna har total sömnbrist...)

//manon

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Det är möjligt att den där tjejen är en sån som ringer många. Vi har haft sådana på tråden här också. En blev till slut ett störningsmoment för hela familjen med allt ringande. Hon var inte så entusastisk över att just vara med Mellan, det var mer en livvsstil att ringa runt till kompisar. Kanske är det just därför hon inte har någon som står nära, för att de andra vet att hon ringer runt och tjatar med många.
Väldigt viktigt tycker jag det är som förälder att klara att ställa sig bredvid. Inte övertala barnet om att vara med någon de inte vill. Jag har gjort några sådana försök ett par gånger i en ambition att vara social och någon gång för att hjälpa till att överbrygga motsättningar. Någon gång, ska rodnande erkännas, för att jag tyckte föräldrarna var så trevliga så det skulle vara synd om inte barnen kunde umgås. Praktpannakaka varje gång! Rätt åt mig!

Postat av: Manon

Visst kan det hända att hon ringer ofta till andra med! Hon har dessutom bara ett syskon inte så nära i ålder så behovet ser annorlunda ut.

Jodå - har försökt mig på det där nån gång med:))! Surt är det om man tycker föräldrarna är trevliga men jag har aldrig kunnat tvinga min:))!

I dag tänker jag som så att det är hennes liv och kompisar. Inte att hon ska bete sig hursomhelst mot dem, men....hon måste göra sina egna misstag! Även om hon varit otrevlig och ta konsekvensen av det.

2007-04-15 @ 07:53:38
Postat av: Björn

"gör massor av hönor av en fjäder" Bra uttryck som jag känner att jag lever upp till mellan varven :-)

2007-04-15 @ 09:15:30
URL: http://www.klix.se/wordpress
Postat av: Manon

Du och jag får göra en hönsfarm då:))!!!

2007-04-15 @ 18:04:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback