Min Morgon

I går jäktade jag på barnen för jag skulle både lämna och hämta. Väckte dem som vanligt 6.30 och lämnade dem tidigare på dagis, var där 7.50 - snacka om jäkt! Annars är vi på dagis 8.15. Tidsvinsten var inte så stor heller - 20 minuter för mig.

Så i dag skulle jag lämna igen, men inte hämta, och maken vill ha hem mig i någorlunda tid för han ska på nån galej av nåt slag (kunde jag också gjort om inte han bokat in sig före!!!). Jag cyklade som vanligt med alla tre. Fick baxa lillpojken uppför en backe han inte helt klarar med cykeln i ena handen - för jag cyklade också för första gången! Tänkte jag skulle se hur lång tid det tar att cykla till jobbet.

Har fått en vägbeskrivning muntligen som jag fattade typ. Jag har taskigt lokalsinne. Åkte under bron, men misstänker starkt det var fel bro för jag hamnade på fel sida av cykelvägen. Det tog mig ca 35 min att komma hit. En kollega kollade hur långt det var hit från mig och slog på adresserna - 10,3 km. Så i dag kommer jag ha cyklat 20,6 km!!

Det kändes faktiskt bra! Måste bara ha en cykelhjälm (blä, fult men) så jag hoppas köpa på lunchen om jag hinner för jag ska till Universitetet i eftermiddag. Jag har inte cyklat sedan jag var student i Uppsala....där det alltid var motvind åt vilket håll man än cyklade...urk...Tänk att det verkligen kändes trevligt att cykla! Annars har jag tvekat för har jag gått eller åkt kommunalt så har jag samtidigt lyssnat på musik! Och det är avstressande.

(måste man ha cykelhjälm och är det heeelt åt skogen att lyssna på musik medan man cyklar, det är typ cykelväg hela vägen!?!)

Cyklar ni?

(Ullis - jag har svarat dig längre ner)

//manon


Kommentarer
Postat av: Minks

Inte illa att cykla! Nej jag cyklar inte, dels pendlar jag med SJ....och ja jag skulle kunna cykla till tågstationen men det blir väldigt jobbigt och tidskrävande att ta med barnen på den cykelturen också! Dessutom kan jag inte cykla sakta utan trampar på som en galning och blir då svettig och vill duscha, något som SJ ej tillhanda håller *g*
//M

Postat av: Manon

Nej, det blir bökigt med alla barnen förstås!! Sinkar:)))!!!

Måste säga att jag fick en verkligen positiv upplevelse i morse!

2007-04-26 @ 10:06:45
Postat av: Indra

Cyklar gärna och helst utan cykelhjälm eftersom mitt hår är min akilleshäl och man ser ut som en tillplattad bälta efter att ha svettats under en hjälm. Maken tvingar dock på mig sin när han kan.

Egentligen ska man väl ha hjälm enligt devisen "barn gör inte vad du säger utan vad du gör". Ska leta reda på någon snygg liten sak med luftkonditionering under våren här. Mitt nästa projekt!

btw, förra inlägget är helt underbart (gummistövlarna)!

2007-04-26 @ 10:41:07
URL: http://indra73.blogg.se
Postat av: Annaa M

Man måste ha cykelhjälm! Jag är helt övertygad om det sedan grannen spräckte skallen i en trottoarkant på vår gata. Farten var långsam men dottern bakpå fick hälen i ekrarna.

2007-04-26 @ 11:36:02
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Mimm

Det är härligt att cykla! Jag cyklar gärna (och tidigare oftast) till jobbet. Det har varit lite sämre med det ett tag nu, men jag har tänkt börja om med cyklandet nu.
Däremot använder jag inte hjälm, men har under ett par år(!) funderat på om jag kanska ska skaffa en. Men mitt egna motstånd är stort. För självklart ska man egentligen ha hjälm även som vuxen. Frågan kommer ju även från barnen då och då om varför inte jag har hjälm, men jag klarar av att parera den frågan än så länge.

2007-04-26 @ 15:44:48
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Snälla Manon!
Ta på dig hjälmen, du MÅSTE! Jag såg en dödsolycka vid din bro för några år sen. En cyklist utan hjälm!
http://www.vv.se/templates/page3____529.aspx

2007-04-26 @ 18:03:36
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Manon

Hm, jag vet, ska skaffa hjälm. Verkar vara bra...Måste övervinna det där...

2007-04-26 @ 21:09:06
Postat av: Ullis

Jo, jag cyklar mycket och jag tycker verkligen om det också. Hjälm har jag också, fast det var motvilligt i början. jag vet, störtlöjligt!! =)
Det är inte lag på hjälm för vuxna, men cyklar du så långt som du ämnar göra så säger jag som de andra: använd hjälm!! Det är en billig livsinvestering. Jag har en snygg, svart hjälm som jag faktiskt gillar, men fortfarande inte använder på korta sträckor. :)
Musik har jag aldrig när jag cyklar, fast det är väl en smaksak?

2007-04-27 @ 11:32:24
Postat av: Ullis

Jag har svarat dig ang. nedanstående inlägg. Det verkar som om jag inte kan skicka det? Får besked om att den är stängd?

2007-04-27 @ 11:55:49
Postat av: Manon

Hej Ullis - vad konstigt! Inget är stängt! Kan inte du svara här då eller försöka igen längre ner? Jag har i alla fall inte stängt nåt. Det kan vara blogg.se som tramsar igen.

Nu har jag faktiskt köpt en hjälm! På affären avrådde han från svart, menade att det skulle bli för varmt. Nästan så jag ångrar mig, den är ljust grå...Och så köpte jag cykelkorg fram. Visste inte hur stängerna som höll fast den nu typ stulna (?) barnsitsen jag hade låg (cyklade ett litet ryck då Storasyster var 2-3 år) så jag vågade inte köpa en att ha på pakethållaren. Köpte även två bra cykelhjälmar åt Storebror och tvillinglillasyster, de hade inga bra!

Alla är så engagerade i min cykling här på jobbet. Räknar ut om jag behöver SL-kort, hur många dagar jag behöver cykla eller inte för att det eller det ska löna sig. Tipsar om sportaffärer som inte är så dyra i cykelhjälmar, tipsar om tunna regnkläder som går att cykla i.

Jag är helt förvånad. Över all vänlighet som finns. Att de engagerar sig i så en sådan liten skitsak. Jag verkar inte ha bränt mina broar. Jag har gjort min beskärda del av fel ? men ändå. Den acceptansen jag möter är bara så ? oerhört.

Jag blir bara mer och mer avslappnad och sedan några veckor ser jag detta allt tydligare.


2007-04-27 @ 13:19:22
Postat av: Ullis

Vad menar du att du skulle ha gjort för fel på jobbet?

Vad konstigt att han sa så om den svarta cykelhjälmen? För varm? Nä, men jag har ju cyklat i högsommarvärmen med den och inte blir jag varm om huvudet. Snarare om andra delar av kroppen!! =)
Jag tycker nog att min har mycket vädringshål! =)
Jag ska prova skicka inläögget igen.

2007-04-27 @ 15:04:09
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag tror att du kommer att må jättebra av att cykla. Att få vara ensam med sina tankar en stund och samtidigt få motion. Grattis till hjälmen, jag tycker att man ser tuff ut i den.

2007-04-27 @ 18:56:37
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Manon

Gjorde en fadäs under årsredovisningen, och så nåt med löner som jag inte har fattat rätt. Å andra sidan vet jag att en del av det jag gör har jag aldrig gjort förut och har ingen att fråga!!!

Cyklade hem med den ljust grå hjälmen och det var ju svettigt det med! Så nu har jag den och jag ser inte klok ut!!! Undrar om man ser fjompigare ut med solglasögon och cykelhjälm - för ljuset - vampyrblodet och känsligheten för ljus blir bara värre och värre!

Nicoline - kul att du tittar in igen! Jo, det känns verkligen bra att cykla! Jag kan dessutom duscha på jobbet så jag kan bara dra på mig nåt på morgonen. kanske dags att köpa ny "sportdräkt":)))).

Går så mycket fortare än att åka kommunalt!

Men jag vidhåller - jag ser urlarvig ut i hjälm!!! Men så tänker jag om det händer nåt och alla mina fyra små!

2007-04-27 @ 22:10:36
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Men i så fall ser ju alla lika urlarviga ut så du smälter nog in i mängden. Lycka till med cyklingen. Jag tittar ofta in till dig men är slö på att kommentera.

2007-04-27 @ 23:11:57
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Ullis

Jag tycker också att jag ser helknäpp ut i hjälm.
:-(
Jag måste tyvärr (?) också alltid använda solglasögon när solen skiner, för jag har någon sorts nedärvd ljuskänslighet i ögonen. Fast jag ser väl ut som tävlingscyklisterna ungefär!!! *not* ;-D

Fast alla begår väl fel på sin arbetsplats någongång? Och de små misstagen är faktiskt förlåtliga och de säger ju inget om dig som person. Du är ju inte din yrkesroll ju. :)
Du är ju du, oavsett ev småfel som alla kan begå på sin arbetsplats.

2007-04-28 @ 08:41:43
Postat av: Manon

Ja, det lustiga att alla andra inte ser larviga ut:). Men jag förstår vad du säger:)!

Jepp, solglasögon blir det! Jag börjar tom bli känslig för vanligt ljus! Nej, inte är jag min yrkesroll, kanske är det därför jag klarat mig:)?

2007-04-28 @ 20:18:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback