Matstress?

Vet ni, jag älskar mat, alltid gjort men jag har på senare tid upptäckt att jag inte tycker särskilt  mycket om att laga mat. Eller, jo, om jag får laga det jag vill äta och när jag vill äta och eftersom jag är ganska knepig med det så, blir det sällan jag lagar nåt jag verkligen vill äta när jag vill äta! Jag tycker om att äta en blodig köttbit med sallad till och liknande. Sushi. Kyckling. Wok.

 

Eftersom det är på det viset så är jag dålig på att variera maten. Efter klagomål av barnen i helgen så tänkte jag att nu måste jag söka nya recept. Av en slump så såg jag en liten snutt på "Saras kök" för första gången. Billig och bra mat.  Hon slängde ihop veckans rätter på 15 minuter.

 

Hon sa att kokosfisk med grönsakswok var poppis bland barn. OK tänkte jag. Varför inte testa nåt från TV för en gång skull nu när jag har idétorka.

 

Så jag testade i går. Det tog över EN TIMME!!! Jag stod där till slut och svor över programmet, svor över Sara, över fisken och Svt. Barnen var hungriga och extra trötta och tjatade "när blir maten färdig?". Jag svor ännu mer.

 

Jag lät barnen hjälpa till. Twinsen försökte skala morötter och kom på en bra teknik till slut - sitta på köksbänken och ha moroten bredvid sig och skala ner mot golvet. Små morotsskal över hela golvet med andra ord. Jag hade valnötter hemma och de tjuvåt (lät dem för de var så hungriga) och så hade jag valnötssmulor över hela bänken och över hela mattan och hallen till slut. Så det var bara att städa med?

 

Själv längtade jag bara efter Findus sprödbakade torsk vid det här laget. Och svor ännu mera. Fast i köket och däremellan hjälpa på toalett, potta, byta dataspel, leta spel på nätet, medla etc etc. Det är sådant som matfascister som säger att " man är patetisk om man inte har en timme att lägga på matlagning om kvällen" inte tänker på. Som bara utgår från sin egen verklighet och där är det säkert så!
 

Till slut var maten på bordet och barnen åt. Den enda som åt av woken var min stora men hon räknas inte - hon har alltid ätit ALLT. Tvillingflickan vägrar grönsaker till 100% så hon åt bara fisken. Likaså tvillingpojken och Storebror.

 

Nu har vi så mycket kvar att det räcker till matlåda för mig  och att de ska få samma mat ikväll igen, vill inte ha samma stress i kväll och maten vill jag inte slänga!

 

Det jag är förvånad över är tidsåtgången, det lät inte så farligt, skära lite grönsaker och så fisken, borde ta ca 30 min. Inte då?

 

Svårt att hitta balansen! Balansen med att göra nåt man själv tycker om hyfsat och som går hyfsat fort även om barnen hjälper till vilket de vill. För jobbar man heltid så är den stunden på kvällen så dyrbar och jag tycker om att de hjälper till för det blir ett sätt att umgås för oss. I går blev jag tyvärr tvungen att avhysa dem från köksbänken pga tidsbrist och så vill jag inte ha det!

 

Jag erkänner, jag bryr mig om mat på ett plan, det bör vara hyfsat nyttigt, jag tror på halvfabrikat om man har bra grejer till, men det måste gå snabbt till, barnen ska kunna hjälpa till utan större tidspress. Så vill jag ha det!

 

(Har nån här tips (inte nödvändigtvis recept, men idéer) är jag tacksam över det! Jag har total idétorka...det vore bonus)

 

//manon


Kommentarer
Postat av: Indra73

Jag vet! Visst blir man förbannad på dessa äppelkindade hurtiga kockar som lagar mat på en kvart och allt blir såååå bra!

Har inga bra idéer själv (fast jag älskar att laga mat faktiskt)på snabba vardagsrätter. Har en länk på min blogg till en kompis "matblogg" (Stressmamman) Tyvärr är hon inte så flitig eftersom hon ska släppa en bok i dagarna, men hennes snabba veckoreceptsförlag brukar vara ett stående inslag varannan månad i vår familj. Dessutom behöver man ju inte koka blomkål från scratch, eller skiva grönsaker till en wok. Tror att det är minst lika bra med de färdigfrysta grönsakerna!

Postat av: Idun

Jag ler med hela ansiktet när jag läser om din matstress. Känner man igen sig?? Hur mycket som helst!! Idétorka och upprepning av maträtter... bara för att det ska komma mat på bordet i tid.

Det är faktiskt först nu när barnen är tonåringar, som jag kommit så långt att jag på nytt orkar ta nya tag med nya maträtter... det är svårt att testa när tiden inte finns och när vissa i familjen vägrar att äta vissa saker - man fastnar hela tiden.

Men nu när jag börjat prova mig igenom nya recept så tycker mina tonåringar om detta initiativ (även om alla maträtter inte blir vad man hoppats på) och det ger mersmak!!

Det blir bättre med tiden! :)

2007-04-18 @ 15:44:45
URL: http://idun.webblogg.se
Postat av: Ulrica i Piteå

Ett snabbtips; när du gör köttfärs en dag gör dubbelt. Sedan nästa dag så har du klart till en lasagne. Vadå tänker du, lasagne, det tar ju en timme? Men du, jag har provat för mig nåt nytt, färska lasagne plattor!!!
De är godare och det ska vara 20 minuter i ugn. Suveränt!
Ulrica

2007-04-18 @ 15:55:04
Postat av: Manon

Indra, Idun och Ulrica!

Jag har faktiskt kikat in hos stressmamman via dig! Men som sagt inte så mycket uppdaterat men då vet jag varför!

Så man får hoppas på framtiden då!!! Jag antar att stressen släpper med högre åldrar. Trots, elelr kanske just därför, för att jag inte varierar så mycket är de faktiskt duktiga alla 4 på att smaka på nytt! Tom nyfikna! (ok nu avslöjar jag hur lite jag varier:)))). Fast tvillingflickan undviker alla sorters grönsaker, varma, kalla, nya, gamla.

Men köttfärs kan man steka! Kanske man kan ha färdigt stekt i frysen utan ingredienser, bara baskrydfdor liksom??? Lasage på 20 min är ju inte illa alls!

2007-04-18 @ 21:13:22
Postat av: Ullis

Jag känner igen mig! Jag tycker om mat, men har liksom du på senare tid bara tröttnat på att laga mat. Speciellt under veckan.
I mitt fall är det barnen som inte vill variera sig och jag tycker det är tjatigt. Av den anledningen har jag tappat matlust.
Fast jag lagar den mat barnen vill ha och då är ungarna nöjda. Jag skulle aldrig orka stå och göra en massa mat som varken jag eller någon annan äter.
Vi äter mycket fisk. Allt från halvfabrikat (dvs sprödbakad torsk), lax i ugn eller fiskbullar. Laxen är i filé och den lägger jag fryst direkt i ugn och den blir klar medan potatisen kokar. Till det äter vi ärtor eler stuvad spenat. Spenat älskar mina ungar!
Sedan blir det mamma scans köttbullar ibland som vi tycker är goda, pannkaka, köttförsrätter, mycket pasta i olika former samt kyckling som jag anväder till mycket. Basen är alltid fryst filé som lätt tinas i micro.
Ingen större variation alltså på baslivsmedel under veckan, men som sagt ungarna äter och är nöjda! De växer och frodas också, så varför lägga ner mer tid och energi när det fungerar?
De äter ju även bra mat i skolan och på dagis så jag tycker inte att jag behöver ha någon matångest!! =)
På helgerna testar vi däremot alltid nya maträtter som kan användas till veckan om barnen finner det gott. Kravet är dock att det ska gå fort och lätt. Absolut max 30 min får maten ta under veckan.

2007-04-19 @ 08:11:16
Postat av: Ullis

Glömde: vi äter som sagt mycket fisk och det kan varieras i det oändliga även om basen är ex. lax i ugn. Det som förändras till laxen blir alltså såsen, grönsakerna och ibland är det potatis eller ibland ris. Lax kan alltså ätas 2 ggr/ v men efetrsom tillbehören varieras så blir det ändå som en "ny" rätt. Hänger du med? =)

2007-04-19 @ 08:14:51
Postat av: Manon

Tack Ullis! Antar att det är så man får göra helt enkelt!!

Önskar mina gillade spenat och lax - den enda som gör det är min stora.

Nej, INGEN idé att göra sådant de inte gillar, de är ju hungriga!

Vad man har till kan man variera då...Som sagt de får mat på skola/dagis!!

2007-04-19 @ 11:09:20
Postat av: Ullis

Det är kanske det enklaste? Att göra det som dina barn gillar? Eftersom de äter på skola och dagis kan det ju inte spela så stor roll att det blir ensidigt på middagen. Om det då är sprödbakad torsk och mamma scan köttbullar, så är det väl alltid bäst att göra något som uppskattas? Jag vet att många föräldrar tycker det är en kontroversiell tanke, men jag tänkte att om man själv tappat lusten att laga, så är det ju bättre än att ingen äter. =)

Hur variera om de inte äter spenat? Ja, vi brukar variera såsen och potatis eller ris. Jag gillar inte pasta till fisk, men det är ju en smaksak! =)
Det finns en jättegod (tycker jag)färdigsås som heter citronsås (Arla) att ta till. Eller göra en själv på lätt creme fraiche som serveras kall. Kanske någon av dina uppskattar broccoli? Eller ärtor? Eller bara gurka/ärtor/tomat som hackas och blandas ihop eller serveras i skålar att välja?
Nu var detta bara förslag på hur jag gör när jag varierar tillbehör och inte själva basen.
Ibland gör jag flera olika varianter. Innan min lille gillade spenat fick han gurka eller annat han ville ha och min stora fick spenat. Ibland vill de inte alls ha grönsaker och så får det bli ibland! Nog överlever de utan att alltid äta grönsaker. En frukt till mellis eller efter maten och så blir det bra. Så tänker jag.

2007-04-19 @ 13:51:45
Postat av: Manon

Absolut! Så tänker jag med!!! Precis! Jag har alltid trott att jag är en sådan som äter allt, och det gör jag. Men det är intemånga aker jag verkligen gillar. Växer i munnen. Jag har tappat lusten till mat:).

Ja under över alla ubder, men broccoli gillar Storebror!! Kokt då utan nåt på. Men ingen annan. Ärtor älskar lillebror men ingen annan:))! Och lillasyster då - hahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!! Inga grönisar alls!!

2007-04-19 @ 17:15:52
Postat av: Inga M

Jag har en bra matblogglänk på min blogg. Hon har delat in alla sina mattips i kategorier. Där finns bl.a. snabblagat.

Jag har alltid köttfärs i frysen, rå i tunna plattor. Tinar fort i micron o kan stekas till köttfärssås eller köttbullar eller något annat. Jag gör ju själv förstås av vilt, mal ner den med fläskfärs och lök direkt. Men det går ju lika bra med köpefärs. Färdiga fiskbitar, lax och torskrygg har jag också alltid hemma. De finns i genomskinlig plast i liksom serieförpackning. Funkar bra med olika tillbehör till och går snabbt att laga.

Sedan lärde vi oss i Tyskland att man behöver inte koka potatisen hel som vi gör. Om vi har brått så skalar vi, delar i större klyftor och kokar. Det kallas "Salzkartoffel" och duger länge när man är hungrig.

Ris har jag ofta kokat i större portioner och fryser ner i platta stora plastburkar. Jag spårar i riset så jag kan bryta av en bit och värma snabbt i micron om jag vill. Jag gillar ju att steka kokt ris tillsammans med köttfärs och ärtor och lök. En maträtt som heter Risibisi tror jag.

Jag har inga tips på barnmat direkt, det var så länge sedan. Men detta är våra varianter av hemlagad snabbmat.

2007-04-19 @ 21:13:10
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Manon

Tack Inga, hade ingen aning om att man kan frysa in så där med lök och i tunna skivor. Inte heller att man kan göra så med ris!

Och att skära potatisen i bitar - vad 17 har man inte tänkt på det!!

2007-04-20 @ 08:08:41
Postat av: jessica

Skära potatisen i bitar har jag alltid gjort...lärde mig det från mina föräldrar när jag började laga egen mat (har flyttat hemifrån och är 23)
det är jättebra att göra storkok, köttfärssås, risotto, piroger...lätt att ta fram när man inte orkar/hinner laga mat.
annars äter jag ofta kycklingklubbor i ugn med ris...billigt och gott:)

2007-05-27 @ 11:08:29
URL: http://wonderwoman.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback