Genesis

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord
Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet.
Gud sade: "Ljus, bli till!" Och ljuset blev till.
Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret.
Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon.
På morgonen såg han att vatten och land flöt i hop och blev en enda gegga då han svepte ner för att inspektera. Han blev geggig och våt om fötterna och om kvällen tillbringade han åtskilliga timmar i badrummet.
Följande morgon sade Gud: "Vattnet under himlen skall samlas till en enda plats, så att land blir synligt." Och det blev så.
Gud kallade det torra landet jord, och vattenmassan kallade han hav. Och Gud såg att det var nästan gott ty geggan fanns där havet mötte landet ändå om än i mindre omfattning.

Gud sade: "Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden."
Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Och Gud välsignade dem och sade: "Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden med hjälp av dessa GUMMISTÖVLAR." Ty Gud hade resignerat och insett att skapelsen inte var vattentät. Och han insåg att gummistövlar lär behövas i tusen och åter tusental och skapade dyiika med jordgubbar på, randiga, gröna, med prickar och blommor, ända tills hans fantasi tröt. Och Eva och Adam sågo förvirrat på sin hög med gummistövlar i olika storlekar och förstodo ingenting - tills de fick en tvååring. Och ännu flera tvååringar.

2-åringar är de visaste små människorna på jorden ty de är våra profeter vad gäller gummistövlar. Lätta att ta på och av, vattentäta, funkar till allt från blöjor till sommarklänningar och shorts och allt däremellan.

Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den sjätte dagen.

rosagummi

__________

Denna har jag redan publicerat men vill det igen för jag tycker om den. Och jag vill vara glad. Jag vill leta upp saker jag är nöjd med som jag skrivit. Den här vill jag dela med mig igen! Den påminner mig dessutom hur kul det är med 2-åringar! Med deras små idéer...

//manon

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Den som skapade två-åringarna bestämde också att man ska vila på den sjunde dagen? Inte så realistiskt kanske. Bättre med gummistövlarna då!

Elisabet

2007-04-25 @ 13:42:24
Postat av: Inga M

Det är helt ok att recycla blogginlägg. Det här var en trevlig text som duger länge!

Postat av: Minks

Fantastiskt bra skrivet!!

jag skulle också uppskatta en vilodag!//M

2007-04-26 @ 09:48:37
URL: http://www.ettbraliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback