Apropå blåbärspaj

Blåbärspajen (som f.ö. blev vidbränd) som jag smygnallar av under påsklovet väckte lite minnen.

Jag är nämligen barnsligt förtjust i vaniljsås. Alltid tyckt att caféer är fasligt snåla med vaniljsås på diverse pajer. Jag har aldrig tyckt att "less is more" i fallet vaniljsås.
När jag var gravid med min äldsta och hade tid att gå på caféer under graviditeten - ja då stod jag där framför servitrisen med min stora mage och bad om mera - och mera - och mera vaniljsås. De såg på min stora mage och öste och öste på.

Det hade sina förelar med att vara gravid. Aldrig lyckats göra om detta utan mage...tro mig, jag har försökt.

Så nu går jag och dränker min bläbärspaj i vaniljsås. Bara jag får ut ungarna först- men det är inga problem de tjatade på mig redan kl 8 om att få gå ut...."men jag måste äta frukost och duscha först" de svarade "GÖR DET SNABBT!"

Åh, nej. Jag vägrar. Hur sugen jag än är på dränkt blåbärspaj.

//manon


Kommentarer
Postat av: Ullis

Så äter jag också blåbärspaj: mer vaniljsås än paj! Det är ju vaniljsåsen som är hela grejen ju!! =)

2007-04-11 @ 08:55:29
Postat av: Ulrica i Piteå

Köper du vaniljvispen i 3dl tetra som är vid grädden i kyldiskarna? Annars prova den! Testa också att vispa den och hacka i en dubbeldajm och frys en timma. Oslagbar glass!
Ulrica

2007-04-11 @ 17:50:29
Postat av: carulmare

Föräldrar är ena opålitliga typer! :) En mamma som jag känner brukar äta kex med choklad på med den ickechokladade sidan upp... Min son, igen, han var alldeles otroligt bra på att känna igen det speciella rasslet av omslagspappret på Faxers blå, rakt genom hans sovrumsdörr...

Postat av: Annaa M

Usch så hemskt, med barn som vill ut åtta på morgonen när det är lov... kan inte påminna mig att mina någonsin bad att få gå ut, men de hade som tur var en far som drev på när de var små. Så de kom ut framåt 11 i alla fall. I bästa fall. De och han alltså.
God vaniljsås är gott... för tunn och smaklös kan man vara utan! Äter det nästan aldrig nu för tiden eftersom jag har slutat baka pajer och sånt.

2007-04-11 @ 23:20:01
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Idun

När mina var små satt jag alltid först i sandlådan, var alltid nästan först när ICA-butiken öppnade o.s.v. och när vi sen skulle in och äta kom de andra barnen ut.

Fullständigt otajmade till omvärlden var vi, men jag hade barn som nästan aldrig sov på nätterna - och upp kl. 05.00 - då var det ingen återvändo....

Bakat pajer mm försökte jag mig på, men tiden var knapp så allt bakande av pajer, kakor och bullar skippade jag. Men vaniljsås är ruskigt gott - jag håller med. :)

2007-04-12 @ 07:56:54
URL: http://idun.webblogg.se
Postat av: Annaa M

Idun; Hi hi, det var alltid lugnt och fint på lekplatserna när vi var ute i kvällningen... Och på chartersemestrarna hade vi poolen för oss själva redan vid fyra på eftermiddagen när barnfamiljerna gick hem för att "göra kväll". Men vad vi hatade samma familjer när de lät sina barn springa i hotellkorridorerna klockan sex på morgonen!

2007-04-12 @ 11:26:12
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Vad många som gillar vaniljsås!!!! Ska testa det där med att hacka dubbeldajm och frysa till glass med vaniljsås!! Kul att du är kvar Ulrica i Piteå!

Hehe - meningen med paj är ju vaniljsåsen!

Hehe - inte springer jag ut tidigt på morgonen! Nu är många på jobbet så vill de ut får de göra det på fm men bara i trädgården så jag kan hålla öga på dem från inne:)))!

Mian är hemskt morgon tidiga med men nu sover de til ca 06.30-07 så jag får vara nöjd...

Åker vi charter nån gång ska jag tänka på det där med att det är lugnt i bassängen vid 16:)!!!!!

2007-04-12 @ 11:36:35
Postat av: Idun

Ja Annaa - nog är det härligt med olika tider för olika familjer... :/ Åh, vad jag njuter när jag ser ett stökigt barn som skriker och en svettig småbarnsförälder nuförtiden.... Jag slipper ju !!
(Men man vill ju inte ha varit utan erfarenheten heller - det var härlig tid... väldigt speciell... man saknar vissa saker ibland... :))

2007-04-12 @ 11:37:04
URL: http://idun.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback