Vad gör man?

Jag vill inte tillrättalägga historien. Jag har fått en anonym kritiker. Jag har inte tagit bort tråden. Eller ska jag? Vad är brukligt? Men det känns också fel...någon har retat sig upp på mig, Jag vet. Jag kan inte tillfredsställa alla. Jag antar att jag förtjänar det iom att jag kan spetsa till saker för att få fram min mening. Jag får ta det.

Om ni inte trivs här så finns det en bakknapp. Jag kan inte tillfredsställa alla. Jag har sämre och bättre sidor.

Ni är välkomna att kritisera mig men jag vill ha det med ett nick jag känner igen. Jag ogillar anonyma kritiker. Visst är även jag anonym här men den anonyme som bemöter mig vet mycket mer om mig än tvärtom. Det haltar då och gör det därför svårt att bemöta.

Det nedan känns obehagligt men det har hänt.

Hjärtat bankar och jag känner mig illa till mods. Ja så kan en del uppfatta mig tydligen. Det gör mig ledsen men....Jag försöker rannsaka mig själv. Som alltid. Har "den" rätt nånstans? Jag har kollat igenom gamla inlägg om de ämnen som den anonyme berör. Även obehagliga sanningar bör man höra...men det här var rejält otrevligt ändå...

//manon

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Jag tycker den anonyme kritikern har gått flera steg längre i sina angrepp på dig än vad som är rimligt att acceptera på en blogg. Jag tycker du är tapper som försvarat dig, angreppen är inte värda den mödan.

Mitt råd till dig är att ta bort hela inlägget med kommentarer och allt och avvakta vad som händer. Ingen kan för övrigt vara helt anonym eftersom det alltid finns ett ips-nummer.

Postat av: Ullis

Så här ser jag på saken, Manon:
Till en början verkar "han" (ja, förlåt, men "han" skriver som en han)vara din överman, Manon. Anonym skriver bra, verkar vältalig och har hittat en sak du inte kan/vill besvara.
När man läser tråden så känns det som om Den anonyme har hittat en svag punkt hos dig.
Sedan när man fortsätter läsa på tråden så tycker jag istället att det går överstyr när personen skriver ner diagnoser om hur du "är". Det är sjukt! Den så förr vältalige anonyme förvandlas till en arrogant och otrevlig person.

Om du ska ta bort tråden? Fortsätter personen att vara så otrevlig i tonen så tycker åtminstone jag att du ska det. Det är din blogg och det är du som bestämmer när vissa går över gränsen. Den friheten har du.
Sedan är ju också jag anonym, egentligen. Vi känner inte varandra alls. Jag snubblade bara in här en dag, hos dig. Fast om du är observant så har du nog sett mig kommentera på en annan bloggsida som du också besökt... =)

2006-09-03 @ 18:21:56
Postat av: Manon

Tack för era snabba svar och tillåtelse att ta bort för det kändes obehagligt att ha det kvar.

Men jag tillstår och viker inte en tum från att det är viktigt för den framtida jämställdheten som jag vill uppnå att man försöker hemma som man och kvinna. Jag har inget emot hemmafruar, det jag har emot dem är att det inte finns hemmamän i motsvarande grad. Sedan att jag berättade om diskussion i går...det borde jag alltså inte ha gjort.

Ja, en öm punkt kanske...tänker...ja kanske. Som sagt jag har ju undrat varför jag inte fixar saker lika bra som hon så DET är en öm punkt! Ja.

Annars. Jag har IP-adressen och försökt filtrera just den bara men inte lyckats. Har tagoit bort ett inlägg till istället. Hur filtrerar man bort specifika IP-adresser?

2006-09-03 @ 18:36:18
Postat av: Manon

Glömde skriva. ATt jag inte ville besvara frågan beror på att det blir barn av folk oavsett hur de växt upp. Jag tog det som en jämställdhetsfråga. Barn blir bra av dagis, vara hemma med mamma eller pappa eller mormor eller farfar.

Men som sagt. Jämställdhetstanken var jag ute efter. Hur man förändrar kommande generationers inställningar aktivt.

2006-09-03 @ 18:38:34
Postat av: Ullis

Men, Manon, du får väl skriva vad du vill i din blogg? Är det inte därför du bloggar? Huvudsaken är väl att du censurerar? Eller har jag missuppfattat det hela?
Om någon retar sig upp på det du skriver så finns friheten att sluta läsa det du skriver. När jag läser din blogg har åtminstone jag tolkat det så att du presenterar dina åsikter, det som är du - Manon.

Dina åsikter är dina och och du har rätt till vilka åsikter du vill utan att du ska bli beskylld för att ha en personlighetsstörning.

Jag tycker inte alltid som du, men jag störs heller inte av vad du tycker. Tvärtom! Det är bara intressant och utvecklande.
Men jag skulle bara vilja säga att din syn på jämlikhet är en aning stelbent. Även om man är jämlika på alla plan så är det fullt möjligt att som kvinna välja att vilja vara hemma med sina barn en lång stund.
Jag har valt det och jag tycker inte om att bli betraktad som om jag inte "kommit loss" från spisen eller att jag är min man underdånig eller bli betraktad på något annat nedvärderande sätt (kvinnofälla) bara för att jag trivs att vara hemma med mina barn.
Observera nu att jag inte säger att du är den som betraktar mig så...jag vill bara ha det sagt. Jag tycker att det är viktigt att den sidan också får komma till tals. Jag är inte anhängare av KD. Bäst att skriva det också. =)

Jag är bara en sådan där jävlig *ironisk* kvinna som man kan läsa om i pressen, en sådan där som vägrar ge bort halva mammaledigheten till sin man. Det är mitt brott.

2006-09-03 @ 18:57:12
Postat av: Manon

Ja, skönt att nån ser på det som jag ser på det:). Censurerar gör jag ogärna men detta var för mycket:).

Ja, fast jag håller ärligt talat med dig i det där. Det är bara det att jag skulle se fler män göra samma val...

Hade vi råd skulle även jag vilja vara hemma nu. Intellektuell stimulans känner jag att jag kan få ändå nu när de är så stora och kan ge mig mer tid för andhämtningspauser ändå.

Men, jag ser gärna en värld där det är lika accepterat att en man gör samma val. I dag är det oftastt kvinnan som gör det av diverse orsaker...

Hinner inte mer för middagen jag lagar samtidigt...men nu blir det ju en intressant diskussion!

(jag minns dig och kul att även du är här var för uppbragd förut för att komma i håg att säga det:))

2006-09-03 @ 19:05:51
Postat av: Annaa M

Manon, jag delar naturligtvis din uppfattning om att det fantastiskt nog kan bli bra människor av barn med den mest skiftande bakgrund! Men att det inte något som helst argument i jämställdsarbetet. Hade ingen lust att ge mig in i diskussionen i det andra inlägget bara!

Och å andra sidan... Föräldrarna är de närmsta barn har att ta efter. En patriark med nedlåtande kvinnosyn riskerar naturligtvis i första hand uppfostra nya små patriarker. Hur ska en pojke lära sig göra rätt för sig i hushållet om inte pappa gör det? Osv.

Be Roland på blogg.se om hjälp med hur du ska göra!

2006-09-03 @ 19:16:24
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Lottaw

Hej!
Jag tycker du gjorde rätt att ta bort inlägget. Det är ju din blogg och känner du dig obekväm måste du ju göra något åt det. Jag tycker att din kritiker gick för långt och jag hade inte heller velat ha kvar det om det vore min blogg. Det är ju intressant med diskussioner, men inte med påhopp.

2006-09-03 @ 19:22:11
Postat av: lalandakid

Hej Manon!

Nu har jag missat vad som har hänt sedan jag kommenterade här sist. Men jag antar att det var den där som skulle rösta blankt av principiella skäl. Han lät som ett troll, en mobbare.
Men jag hann bara läsa en kommentar.

Fan att jag missade resten! (ursäkta franskan)
Du kanske såg att jag råkade ut för en sån "åsiktsmaskin" i min blogg nyligen?

Jag tog inte bort honom/henne. Jag valde att överexponera den personen och angripa den med mitt antivirusutfrågning...utan resultat såklart.
Han/hon stack med svansen mellan benen antar jag.
Ha ha! Han/hon visste inte vem den hade gett sig på!

För det är så, sådana typer försöker verkligen hitta ens svaga punkter och bara angripa.
Det verkar vara vad det hela går ut på. Enbart.

Och om du inte orkar sätta dit idioten, för sådana typer har inget annat namn, så förstår jag mycket väl att du väljer att ta bort inlägg och kommentarer. De suger kraft och energi från en och helt i onödan för de bryr sig inte ett smack om vad du säger, de vill bara ha uppmärksamhet.

Men fortsätt du att skriva vad Du vill!
Det är din blogg.
Och du skriver jättebra, det skulle bli astrist om du började censurera dig själv.

2006-09-03 @ 22:45:02
URL: http://www.lalandakid.webblogg.se
Postat av: Ullis

Nej, Manon..nu tror jag du missuppfattat vad jag menar med censur.
Att censurera en text menar jag att inte skriva ut vad de personer du skriver om heter, med för och efternamn och gatuadress. På så vis så censurerar du ju. Eller hur? Eftersom jag inte vet vem du är, vet jag således inte var du bor och vem som är din granne. Där har du redan då en effektiv censur. Men att dölja vad du tänker och tycker med koder, det menade inte jag som censur.

2006-09-04 @ 08:52:22
Postat av: Manon

AnnaaM - Jag förstår att du inte hade lust till det till fullo:)). Men jo. det du skriver om här kan jag skriva under.

LottaW - tack. Jag vill ju inte anpassa verkligheten men detta var lite för mycket för mig. Skönt att "få" ta bort det.

Lalandakid - jag läste det på din! Ja så är det. Jättetack för ditt långa svar. Kändes skönt! ÅS är det ju och det tar för mycket energi.

Ullis - aha! Ja, nej sådana saker skulle jag aldrig skriva om. Det känns självklart. Så det är så du menar! Jag tänkte mer på att censurera andra...

2006-09-04 @ 13:12:32
Postat av: Andreas

Har inte läst inlägget det gällde, inte heller alla kommentarer här. Vet alltså ingenting om vad saken egentligen gäller. Men en sak vet jag: du skriver vad du vill på din blogg, det är ingen som är tvingad att läas och är man så jävla feg att man klagar anonymt, och vad verkar ganska aggressivt, är man inte värd att tas på allvar.

2006-09-04 @ 22:58:14
URL: http://andreasstickler.blogspot.com/
Postat av: Manon

Andreas - Välkommen hit och du har helt rätt sm jag ser det:)!

2006-09-05 @ 08:12:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback