Upplopp och rådgivare

(verkar vara fel på blogg.se igen med kommentarer som inte alltid syns på en gång. Ibland hjälper det att gå in under tråden och uppdatera...kan inte påverka det, de brukar synas till slut, jag ser dem oftats om jag går in)

Det gnistrar om det lilla landet Ungern i dagarna. Ett
upplopp pga lögner av premiärministern. Han hade lovat skattesänkningar i valet tidigare men istället genomfört skattehöjningar och sänkta bidrag.

Den tändande gnistan var att man hade fått tag på en bandinspelning där premiärministern sagt att de i valrörelsen hade ljugit dag och natt…

Jag kan förstå att det hände när så många lever på knivsudden. Demokratin är skör och ny och nåt man ständigt pratar om och om politikers trovärdighet. Det var illa, illa gjort av honom att ljuga. Krav på nyval hörs nu. Regeringen kan knappast sitta kvar efter denna lögn, med eller utan upplopp. Det kan inte bli annat än nyval om demokratin ska räddas i folkets ögon.

Kunde samtidigt inte låta bli att le lite roat över nyheten. Ungern med dess känslor…De är stolta. Inte undra på att Ungern blev jämställt med Österrike till slut i den Habsburgska monarkin.

Tänker nu på revolten 1956. I år kom Bush på besök till Ungern med anledning av 50-års minnet av den ungerska revolutionen 1956. Han jämförde Ungerns kamp med Iraks för fred och frihet. Detta utlöste också arga känslor i Ungern som inte vill bli jämförda med Irak för Ungern blev övergiven av Västmakterna och USA. De VILLE ha hjälp men fick det inte för att inte den sköra maktbalansen skulle störas mellan öst och väst.
De sista förtvivlade radioutsändningarna från det fria Ungern 1956 ljöd ”hjälp oss, hjälp, ryssarna kommer, hjälp oss…” och INGEN kom! Det kommer man i håg....

Av den anledningen, att Ungern inte fick hjälp utan lämnades åt sitt öde, hade det tom varit stora diskussioner huruvida man alls skulle bjuda Bush. Och så kommer han med ett sådant uttalande…vad har han för rådgivare?

Ungern blev offrad på storpolitikens altare. Det hade kunnat bli annorlunda särskilt med tanke på att Österrike blev fri 1955, nåt de flesta glömt i dag…

Man kan i alla fall konstatera att det är inte lätt att vara politiker i Ungern. Man måste i alla fall hålla sina löften…

Måste ta reda på lite mer om detta…

//manon

*****************

Uppdatering - enl farmor är det upplopp över hela Ungern, även på landet. Hon tycker att stämningen påminner om 1956. Hon vågar inte gå ut, men är iof över 80 år. Bilar brinner och hon hör skottlossning. 150 människor ligger på sjukhus. Alla är upprörda över lögnerna. Regeringen lär avgå. De kan inte sitta kvar. Måste maila min kusin...

******************

Uppdatering 2

Ringde min kusin och enligt henne är det inte så farligt. Kul att höra en ungs åsikt. Hon jobbar nu och sett detta på TV. Hon vaknade vid halv 2 även hon (farmor gjorde det med) och hörde hur allt lät och inte sovit sedan dess. Hon säger att det är ett fåtal som bråkar och de flesta ser på och tar kort. Lugnt alltså, inget att bekymra sig över.

Måste säga att det är intressant att höra hur ung och gammal upplever detta:)!

Nåja, skulle bli förvånad om inte nyval utlystes!

****************

Uppdatering 3

Lyssnar på radion och svensk utbytesstudent i Budapest intervjuas. Enligt honom är det kaos överallt.

Så olika man kan uppfatta allt! Allt beroende av vad man har för referensramar..

Men jag misstänker att det i stora hela, yngre ungrare tar det hela med lite ro och axelryckning på nåt sätt. Man blir inte förvånad. Man kan inte vinna ett val på en lögn heller...jag vet inte hur jag ska förklara detta med stämningar och känslor. Lugnet i kaoset. Att man kan känna ett lugn trots det som händer runtomkring en. Jag känner så också på nåt sätt. Är inte orolig. Det kommer att lösa sig. Och man kan inte vinna ett val på lögner, det är omoraliskt och fel. Hinner inte utveckla detta nu.

********

Uppdatering 4

På bandet hade premiärministern talat väldigt nedlåtande om sitt folk. Ingen tycker om honom oavsett partitillhörighet. Läs aftonbladet och Fabrys intervju där. Hans utsaga stämmer med min uppfattning om läget där. Läs även expressen (långt ner på sidan )Han vill visst inte avgå, premiärministern, men jag kan inte se att det kan förändras till det bättre utan att han gör det...

50-års minnesfirandet av revolten 1956, en revolt...?

*************

Uppdatering 5

Det ska bli en demonstration utanför parlamentet i dag kl 19 med krav på premiärministerns avgång (som inte vill avgå). Få se hur det utvecklar sig.

Kommentarer
Postat av: Nicolin

Har varit i kontakt med min bästa väninna som befinner sig i Ungern just nu och hon rapporterar att det är oro i småstäderna runt om i landsbygden och att det är en inflammerad stämning.

Nicolin

2006-09-19 @ 09:11:25
Postat av: manon

Ja, de vann på lögner. Det ska bli spännande att se hur detta utvecklar sig. Det MÅSTE bli nyval. Han kan inte sitta kvar!

Man brukar säga där nere- finns det 2 ungrare finns det 5 åsikter...det är ett land med starka viljor...och ett land som är krasst och nyktert i grunden och kan överleva vad som än händer.

Kul att se dig Nicolin! Upptäckte att din blogg var lösenordssyddad helt plötsligt...

2006-09-19 @ 09:51:10
Postat av: Anonym

Det verkar vara samma fel som igår på bloggen. Kommentarerna syns inte fast det är markerat att de är skickade.

Provar igen.
Nicolin

2006-09-19 @ 10:11:14
Postat av: Anonym

Manon! Kan jag nå dig?

Nicolin.

2006-09-19 @ 10:12:55
Postat av: Manon

OK, skaffade en mailadress jag kan lotsa dig vidare från: [email protected]

2006-09-19 @ 11:07:59
Postat av: bless

Jag tänkte på dig och din släkt när de rapporterade om Ungern på radion i morse. Själv har jag förlorat kontakten sedan länge med mina vänner, fåraherdarna. Men de vaktar nog får som vanligt. Det ska bli spännande att se hur det går. Jag hoppas de inte blir för kaotiskt och trasigt bara.

Postat av: Manon

Tack Bless. Nej det hoppas jag också, men jag hör ändå ett lugn därifrån. Det kommer att bli bra. Jag har också hört om missnöjet med denna regering sedan åratal. Det här var en sak för mycket...Att känna sig lurade så...Folk har det för dåligt för att klara sådant...

De kommer klara sig, det gör de. Jag hoppas de får nyval.

Det ska visst bli fler demonstrationer ikväll. Ska ringa farmor igen ikväll för hon behöver det.

2006-09-19 @ 13:07:21
Postat av: Anonym

Manon jag får tillbaka mailen. Är det rätt adress.
Nicolin

2006-09-19 @ 15:20:21
Postat av: Manon

Det var fel! [email protected] ska det vara!!

Men, jag har försökt maila dit med. Testa [email protected]

2006-09-19 @ 16:09:13
Postat av: Lisa

Kan du ungerska?

2006-09-19 @ 23:37:22
URL: http://jam.blogg.se
Postat av: Manon

Ja

2006-09-20 @ 05:05:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback