Små tonåringar

Är lugnare i dag vad gäller frihetslängtan för min stora. Första barnet är ofta svårast. Första barnet plöjer marken. Nej, nej, nej får den höra för att man själv inte fattar...Men de klarar mycket och vill mycket. Man får balansera och förhandla.

Hennes bästis får gå hem från fritids när hon vill. Hennes bästis mamma gick hem själv när hon var 7 år. SÅ är det. Barn växer upp. Det är skönt att få prata med andra och få perspektiv. Oj, vad fort de växer upp!

Jag får njuta av att hon fortfarande vill hålla min hand så alla ser och att jag kan krama och pussa henne när andra ser!

Underbart!

//manon

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Jag gillade inte det där med barnen som fick gå hem från fritids när de ville och drog med sig andra av bara farten. Sådana trender uppstod ibland och ställde till riktigt med problem. Dels blev plötsligt fritids tomt på eftermiddagarna och barnen drällde på gatorna i stället. Dels ville jag verkligen inte ha hem ett gäng ungar "när dom ville" eftersom jag jobbade hemma. Skulle faktiskt inte velat ha huset fullt av 8-åringar om jag jobbat borta heller! Jag fattade inte varför en del hade fritidsplats över huvud taget när de "gjorde en grej av" att barnen skulle vara där så lite som möjligt.

Postat av: Manon

Aha - det var en synvinkel förstås! Ja, svårt är detta för jag vill inte sätta käppar i hjulet för hennes sociala liv heller...
Fritids är ju bra:) och de har koll på barnen.
Nåja...det är i alla fall inte kutym än att barnen springer hejvilt till varandra...men snart får de inte gå på fritids.
Tänker...Vi måste ju ha regler vi trivs med...
Hittills har det hänt enstaka gånger att 2 kompisar gått hem till varandra själva...
Ja, vad svårt det kan vara ändå!

Jag känner mig som värsta vindflöjeln nu!!!! Hon är pålitlig i alla fall...skönt det!

2006-09-06 @ 18:34:12
Postat av: Annaa M

Så till en helt annan sak; lämnar över skrivarpinnen till dig. Ämnet blir det rykande aktuella "I valet och kvalet". Som naturligtvis går att tolka precis hur som helst och inte behöver ha något med det stundande valet alls att göra!

2006-09-07 @ 00:35:08
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: johannapannan

Åh. jag kommer att njuta av dessa stunder då barnen är små och _vill_ att man är med. Hålla handen och kramas in public. Inte så länge man får det. Eller leka med dem. Snart blir det "stick mamma" eller nåt.

Vad gäller fritis så tycker jag inte att de ska få gå hem som de vill. De är väl på fritis av en anledning? Kommer att vara jätteorolig att barnen går hem med någon när man inte vet om att de gjort det. Bäst är att bestämma dagen innan vem som ska leka med vem efter skolan. Men ensamma hemma vid liten ålder tror jag inte är bra.

2006-09-07 @ 20:12:04
URL: http://johannapanna146.blogg.se
Postat av: Manon

Ja, fritids ÄR bra! Jag lyssnar på vad du säger ,ed, men det är svårt ibland...Klart, hon går aldrig hem bara så dör, det gör hon inte...

Samtidigt, snart får hon inte gå på fritids alls...

Uacsh....

2006-09-07 @ 21:51:43
Postat av: Magdi

Jag har läst ett tag här i din blogg som är otroligt bra och tänkvärd. Nu kommer min första kommentar:
Jag har inga barn själv, men är väldigt intresserad av pedagogik eftersom jag arbetat på fritidshem i flera år. På flera ställen där jag jobbat har fritids haft en allmän regel som säger att barnen inte får gå hem själva när de vill. Men om det är så att de regelbundet går hem själva ska de ha en bestämd tid när de går hem på dagarna. Det gynnar alla parter, både barnets föräldrar som slipper oroa sig, personalen som inte behöver lämna barnet vind för våg, och sist men inte minst så är det en trygghet för barnet att ha en kontinuitet.

Tycker denna metod fungerar väldigt bra. Existerar den på andra fritidshem också? Och har inte fritidshemmen den regeln kan man väl själv ha en sådan överenskommelse med sitt barn? Bara en tanke från mig, vill inte ge några pekpinnar...

Tack för mig, och tack igen för en bra blogg!
/Magdi

2006-09-10 @ 16:19:53
URL: http://www.versrymden.se/blogg
Postat av: manon

Hej magdi! Kul att du skriver! Jo, vi har även denna regel på vårt fritids. Men -sedan kan de ringa i förväg om att "får jag gå hem med x då hon ska hem eller får jag ta hem y då vi ska hem". NÅN gång har det hänt att vi dagen innan bestämt att hon får gå hem med en kompis innan jag kommer hem (bara hänt med hennes bästis och hennes mamma tycker det är OK och det har bara hänt 2-3 ggr). Just det där att vara ensam hemma med kompis verkar locka ibland. Jag märker att hin är nyfiken på nya gränser...Måste också säga att de varit väldigt skötsamma då. Ringt då de gått från fritids, ringt när de kommit hem, ringt för att fråga om de får ta frukt etc etc.

Jag är noga med att ändrade tider/sätt ska bestämmas dagen före så fritids får veta.

2006-09-10 @ 17:09:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback