"Should I stay or should I go"

På uppmaning skriver jag lite mer om skeendena i Budapest. Jag vet också att det finns några stycken med ungersk anknytning som läser här.

(jag ska även gå förbi bloggar närmsta tuden men jag har varit på ungerska sidor sista tiden)

Jag läste en ordväxling mellan 2 personer. En av dem har precis tackat ja till ett jobb utomlands och kommer sticka från landet nästa månad och var väldigt glad över att få slippa Ungern. Den andra tyckte att han var feg och allt som inte stannar och gör det bästa av situationen.

Det där har varit centralt i mitt liv. Varför stannar en del och andra sticker? Vad är det som gör att det blir nog för en del? Jag är en av dem som stack, men det var till följd av vuxnas beslut, som barn. Varför mina föräldrar stack, ja...slippa kommunismen, ha chans till ett demokratiskt liv. sedan blev det ju så annorlunda. Premisserna för det största beslutet i mitt liv ändrades. Jag kan skatta mig lycklig över att vara här för jag skulle antagligen inte haft det så bra iom att mina föräldrar hoppade av och det gjorde att jag inte skulle få gå på gymnasiet ens. Kanske skulle jag läst in det som vuxen efter 1989/1990? Kämpat på? Bott hos min farmor pga bostadsbristen? Jag vet inte. Ingen aning och jag kommer aldrig få veta det. Vet bara att jag har en drivkraft vilket gör det svårt för mig att tro att jag skulle ha förblivit toalettvakt på nåt sätt om jag fick chansen att ändra det....

Jag har följt demonstrationerna via bilder på nätet på en ungersk sida som uppdaterar kontinuerligt. Det känns bara så surrealistiskt att se alla dessa för mig välbekanta gator och hus som jag vet hur de ser ut, hur spårvagnslinjen går, vilka bussar som kör förbi och allt, fulla med kravallpoliser och demonstranter, upplopp och kravaller på så välkända gator och så långt bort! Min födelsestad. Mitt ursprung. En stad jag romantiserar och som symboliserar barndomens trygghet för mig. Där fick jag kärlek.

Det finns stöd för demonstrationerna ute i landet med men diskussionerna om vad som är bäst demokratiskt är inte klara än och lär ju inte bli det hur det än går? En del folkvalda ur andra partier säger sig, för demokratins skull, stödja premiärministern. Andra vill inte ha honom kvar. Det är ganska 50/50. han är trots allt folkvald. En vecka har nu protesterna pågått med en våldsam kulmen tisdags natt. Få se vad som händer. Så det är inte klart. DN skriver om detta idag. Cynismen är stor i Ungern och demokratin ny. Det är inte klart än hur det ska sluta. Premiärministern vill inte avgå. En del verkar sova utomhus nu under protesterna, spontana soppkök växer upp, tält. Högerextrema som lägger sig med diverse tal men de tror jag inte kommer göra varken till eller från i längden.

Så, det händer inte så mycket nu, eller inget är klart än. Det är en tuff uppgift. Övergången från planekonomi till kapitalism, det var de gamla kommunisterna som kunde roffa åt sig mest och tjäna på den. De som visste och redan hade makten och insynen och affärssinnet. Resten lämnades åt sitt öde.

Cynismen är jättestor. Men (som nån skrev) ungrare är målmedvetna och krismedvetna. De har varit med om en hel del under historiens lopp. Krassa är de med. Så, min personliga analys är att detta kommer att lösa sig på hyfsat sätt för att alla vet att Ungern behöver pengar och ingen vill ha diktatur och Ungern vill fortsatt vara en del av EU. Ungrare är bra på att anpassa sig. De gör inte jättedumheter även om känslorna kan svalla. Uttalandet var "bara" för mycket eftersom alla kämpar så ändå. Det kan komma gott ur detta.

Jag tänker mycket på detta. Mitt ursprung har för mig aktualiserats. Konstigt på nåt sätt...Jag är tex faktiskt på lagligt sätt tom dubbel medborgare. Jag gillar att ha flera ankdammar. Att jag känner för Ungern och inte vill avstå betyder inte att jag är mindre integrerad här. Tvärtom. Det är utvecklande. Jag tycker om det, att vara del i olika sätt att leva. Perspektiv. Det finns så många alternativa levnadssätt. Det ena utesluter inte det andra. Att det gör det tror jag mest de tror som aldrig har fått pröva på nåt nytt? Jag är jag är jag och jag tar upp det som jag tycker om. Jag är jag, inte nån prebestämd viljelös kulturell varelse. Kulturen är inte statisk utan levande och föränderlig, Det är VI alla som är det. Vi som lever närmast ihop som bestämmer spelreglerna. Det är därför jag oftast fintar frågvisa, de vars första fråga är ursprunget, de som vill nischa in en. Antingen säger jag glatt oförstående sista staden jag bott i eller så drar jag ramsan med de 4 länders blod jag har i mina ådror. Allt för att jag inte ska nischas och för att mitt JAG ska synas. Inte nåt ursprung DE tror är viktigt för mig.

En gång var det nån viktigpetter som hörde att jag hade tyskt namn och dömde att tillhöra den tyska minoriteten i Ungern. Bara för att han var "påläst" och "kunnig". Jag kunde inte få honom att fatta att jag trots tyskt namn var ungrare men med blandad bakgrund som bara är så vanlig i centraleuropa. Bah och blä. Tänk att man kan döma nåt på så lite....

***************************

Uppdatering!

Fantastiskt! Jag har vågat ge mig in i en diskussion kring detta på en blogg. Frågan är att om det inte finns ett alternativ till en korrupt lögnaktig statschef, om landet bara får en annan likadan och/eller kanske tom faller i sär pga lagar inte kommer att följas etc etc - ska man då byta statschef eller inte? Ja vad säger man...Skulle man det i Sverige? Vad gör man???? Någon som har svar här? Skulle man avsätta en sådan i Sverige? Vad gör man? Jag tyckte att demokratiska metoder övertskuggar ilskan över lögnen. Alltså att man måste se främst till att allt går demokratiskt till speciellt som att demokratin är så ny. Ideér om någon är intresserad?

(få se om jag får på nöten på den bloggen, människor där kan vara väldigt starka i sina åsikter:))

//manon

Kommentarer
Postat av: Ullis

Du skriver som vanligt intressant och medryckande, tack Manon!
Jag vet inte vad man skulle göra om vår statschef (kungen?)var korrupt och lögnaktig. Jag tror det pågår en hel del bakom våra ryggar även här i Sverige. Kanske skulle man dölja det som man gör med så mycket annat?? Jag har ärligt talat ingen aning.
Du har tyskt namn sa du, hur kommer det sig när du är ungare? Du behöver absolut inte svara på detta, jag blev plötsligt så nyfiken!! =)

2006-09-23 @ 13:11:37
Postat av: carulmare

Inte minns jag precis hur det går till. Men inom en demokrati skall riksdagen kunna kontrollera regeringen. Det kallas visst parlamentarism. Ett antal riksdagsledamöter kan skicka en interpellation (fråga) till regeringen och så blir det interpellationsdebatt i riksdagen. Sedan röstar riksdagen om huruvida regeringen får sitta kvar eller inte... Jag tänker på Finland förstås, men jag tror inte att det är så annorlunda i Sverige..?

Jag skulle nog tro att det är statsministern som är statschefen också i Sverige...?

Postat av: Ullis

Har kollat upp det jag inte var säker på: Sveriges statschef är kungen. (statschef är en monark eller president).

2006-09-23 @ 15:05:55
Postat av: Manon

Sant! Statschef var fel, premiärminister är det.

Tack carulmare - jag har faktiskt fört det vidare....

2006-09-23 @ 15:59:34
Postat av: carulmare

Ullis: Ja, du har rätt i det. Statschef är namnet på den som har den högsta formella makten, men den högsta reella makten brukar statsministern ha (i demokratier).

Manon: Det andra borde vara rätt, kollade med en lärobok i samhällskunskap.

2006-09-23 @ 23:31:03
URL: http://carulmare.blogspot.com/
Postat av: Manon

Får höra nu att det största problemet är inte om premiärministern har ljugit eller inte utan att de vill stanna kvar vid makten till varje pris hur de än beter sig och ljuger och även till priset av inbördeskrig. Ett annat problem är att de därför även drar in ungrare som bor utom gränsen (alla de som hamnat utanför gränserna vid världskrig då Ungern förlorat mark under 1900-talet och alltså hamnat i grannländerna) och de därför skramlar med vapnen (som inläggsskrivaren uttrycker det). De vill alltså till varje pris sitta kvar även med hjälp av dessa.

En mycket mörk beskrivning av situationen som jag hoppas inte inte stämmer, att det inte går så långt. Jag hoppas att de löser sig med demokratiska metoder.

Läste artikel om detta som var sansad om vad man borde göre, tex byta partiledare/premiärminister till någon annan. Men detta borde avgöra på parlamentarisk väg men problemet är väl att de som sitter där. är ju anhängare av denna premiärminister och inte är så intresserade av denna förändring? Då funkar ju inte heller demokratin för fullt?

Ja, vad 17 gör man?

2006-09-24 @ 09:00:52
Postat av: Manon

En sak till:

Det är ju förför demokratin inte funkar till fullo. De som sitter i parlamentet i dag, som hör till det socialistiska partiet de har sinna rötter i det gamla kommunsitiska inkl premiärministern/partiledaren. De är därför de aldrig gör nåt misstroendevotum - de är karriärister som bara är intresserade av sin egen makt och plånbok. Det slår högre än folkets väl och ve. Och därmed sätts demokratin ur funktion och därmed ilskna människor på gatorna.
Därför får oppositionsledaren än mer ljus på sig för HAN för diskussionen och därmed kommer även han i sämre ljus för då ser folket även honom som nån som vill roffa åt sig makten....svårt svårt svårt. Ett hårt prövat land.

Ovan där hopps jag är det värsta scanariot som någon målade ut. En som verkligen har förlorat sina illusioner om allt och ser pessimistiskt. Jag hoppas det kan lösa sig på bra sätt.

2006-09-24 @ 09:18:34
Postat av: carulmare

Om det är som du säger, då frågar man sig: När är nästa val? Och kommer det att gå rätt till?

2006-09-24 @ 11:47:12
URL: http://carulmare.blogspot.com
Postat av: Manon

1 oktober blir det kommunala val. Parlamentsvalet skedde i år i april och nästa blir om 4 år.

Den jag pratar med just nu har en mycket mörk sy på det hela. Det är det allra allra värsta scenariot han har hängt upp sig på för han är så desillusionerad. Men som sagt, jag har läst artiklar som vill ha en demokratisk lösning på det hela. Dettta är en tenta i demokrati för Ungern.

Antingen går det åt h-e eller så blir det jättebra!

2006-09-24 @ 11:57:08
Postat av: Manon

Jag skrev till honom ungefär så här att jag inte direkt tror att något dylikt kan hända för hur korrupt denna partiledare/minister verkar vara så kan han inte vara så dum att han riskerar eus ilska. Han får då varken mer pengar i sin ficka eller till landet. Jag tror ärligt talat att alla i landet är tillräckligt kloka och krassa för att inte äventyra det de ändå har hittills har byggt upp.

På nåt sätt känns didkuterandet bra. På ett ytters mikromikroplan kan man vara delaktig....

2006-09-24 @ 13:54:47
Postat av: carulmare

Ja, antagligen har du rätt. Det kommer nog att reda upp sig. Jag tyckte att Ungern kändes så 'västligt' och 'modernt' också på den tiden när det hörde till östblocket...!

Diskuterar du med någon i Ungern, Manon? Ja, du kan ju ungerska, förstås. Språket lär vara lite släkt med finskan (finsk-ugriska språken), men det är nog en ganska avlägsen släktskap. Jag förstod inte ett ord, när jag var där i slutet av 70-talet...

2006-09-24 @ 17:42:34
URL: http://carulmare.blogspot.com/
Postat av: Manon

JA, ABSOLUT! Hade bara oturen att bli "befriat" av ryssarna!

JA, jag är på en ungersk blogg och diskuterar. Hittade dit via en snacksida om politilk som jag förljer nu. De har även bilder och artiklar om allt detta. På den snacksidan vågar jag inte prata:))!

Jo, det är släkt, det är finsk-ugriska. Det som är likt är grammatiken, lika antal kasus och språkföljden. Alltså grammatiskt. Det finns dockl ett ord enda ord som är lika. Vet du:)? Vér - veri!

2006-09-24 @ 20:01:10
Postat av: carulmare

Blod alltså! :) Nej, det visste jag inte.

2006-09-24 @ 20:11:59
URL: http://carulmare.blogspot.com
Postat av: Manon

Skriver fortsättninge här.

Det är nu "stenkastning" mellan partier. Stora löften från opposition och premiärministern anklagar oppositionen för att flörta med högerextremismen. Lätt iom att de som är våldsamma bland demonstranterna, de flesta tillhör den. De passar också på liksom i den allmänna oredan. Men jag tror inte de kan ställa til med nåt.

Detta borde ha avgjorts inom parlamentet, partiledare/premiärminister bytts ut iom att han ständigt ställer till med skandaler och inte har folkets förtroende längre. Vid val igen om fyra år kunde då folket ha röstat ut hela partiet.

Men, tyvärr, folk är cyniska, ovana vid demokrati, lessna, fattiga etc etc. Det är ett hårt prövat land. Ändå tror jag att det kommer sluta hyfsat bra. De är för krassa för at ställa till med nåt rejält. Hoppas i alla fall.

2006-09-25 @ 07:41:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback