Förutseende!

HA! För första gången – JAG HAR KÖPT DE FÖRSTA JULKLAPPARNA! Fyra stycken, en var. Tänkte göra det en gång per månad fram till december så periodiserar jag kostnaderna och besväret.

Känns helt sjukt men….

Så till en fråga – barn tätt och presenter..De vill ju ofta ha samma saker…S (twin 2,5) år brukar se lååångt efter storebrorsans presenter och försöka roffa åt sig dem så snabbt han kan vad-det-än-är och så är grälet i gång.
Man kan inte köpa exakt likadana presenter heller för då slåss de också så det ryker. Är det samma ska det vara olika färg så det blir utan minsta tvivel om vilken present är vems.

Men avundsjukan – det är inte lätt att veta i förväg på VAD- Tex gillar A (4 år) dinosaurier. Ska jag då vara förutseende och köpa tre dinosaurier i olika färg!?

I dag har jag i alla fall bland annat köpt 2 st batteridrivna lok (naturligtvis i olika färg) till twinsen för de båda stjäl A-s så fort de kommer åt. Naturligtvis är A-s i ytterligare en annan färg. Twinsen har inte fått låna det loket så mycket för de har hittills visat sig vara lite för, ja, kreativa, på ett oömt sätt. Lite nyfikna och teknikintresserade på lite, ja oömt, sätt och A älskar ju sitt lok…

Naturligtvis ska de lära sig att dela på saker. Absolut. Men man kan ju undvika de värsta bråken. När de har olika färg är det lättare att hålla ordning på vilken som är vems och därmed lättare att låna ut till varandra med, faktiskt, har jag upptäckt.

Men ändå - hur gör man med tre barn tätt och avundsjuka och allt...?

//manon

Kommentarer
Postat av: Qaroline

Det där med julklapparna är ju en toppen idé. Då kanske man har lite pengar kvar i januari också

Postat av: Ullis

Inte dumt alls att börja med julklappar nu. Det ska jag också göra straxt. Jag har gjort så i några år och tycker det känns mindre stressigt och det blir bättre koll på hushållskassan också!

2006-09-14 @ 15:57:29
Postat av: Annaa M

Minns inga bråk förrän mina var betydligt äldre än dina. Det var en kort period då storasyster alltid ville ha det jag köpt till lillasyster. Innan dess hade de alltid först fått och sedan önskat sig olika saker. Samma fast i olika färg, nej, bara väldigt enstaka gånger. Inga twins, men väldigt tätt emellan.

Nackdelen med att börja köpa tidigt är att det blir för mycket. Särskilt när de är lite äldre och önskar sig saker. Man står där färdigköpt rent ekonomiskt i början av december och har plötsligt en lång önskelista från var och en.

2006-09-14 @ 16:54:33
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Välkommen Qaroline! Ja FÖRHOPPNINGSVIS har man det!!!

Ullis - du gör också så? Ja, min förhoppning är tat ha bättre koll och vinna mer av den berömda "tiden" och få nöjet att skratta åt hysterin i december och få vara pain in the ass ang detta för en gångs skull:)))haha!

AnnaaM - hm, så de bråkade senare? Nja, hoss oss är det olika färger som gäller dåd e har lika som tre bobbycars- Var på McDonalds häromdagen och fick TRE likadan bilar och OJ vilket gråt det blir "nä dä MIN BIL" osv...som det blir då det blir lika:)). Ja, med twins blir detlite olika, lite annat än tätt, men inte så fasligt stor skillnad faktiskt! Det är mera att de är EXAKT på samma nivå:).

Men jag har tänkt den tanken att det går väl svårare att göra så när de blir större? N vet redan om min plan så hon går och önskar hela dagarna nu!

2006-09-14 @ 17:45:35
Postat av: Ullis

Jo, jag gör faktiskt så och det har fungerat varje år. Min 8 åring har inte fattat det ännu, för mina gömställen är superba. Kreativ skalle! ;-D
Jag har inte hur mycket pengar som helst heller, så klapparna blir inte fler bara för att jag börjar tidigt. Nej, det har fungerat bra och varje år sitter jag och njuter av lugnet i december när alla flår omkring som skållade troll. =)
December är ju en jättehärlig månad egentligen, med alla ljus och julmusik. Det är dock på senare år jag har börjat att uppskatta det, nu när min hetsiga och stressiga julmånad för alltid är över! =)

2006-09-14 @ 18:28:31
Postat av: Manon

Ullis - skönt att höra att det inte blev dyrare för dig! N tror inte på tomten längre så eftersom hon vet min plan blir jag ständight uppdaterad:). Jag hoppas det funkar för visst har jag rädsla för att sakerna blir obsoleta!

Men jag håller med, december ÄR en härlig månad! Jag vill kunna njuta av den, den var hemsk förra året:). Jag hoppas detta sätt funkar. December är en dyr månad annars...

Men den härligaste julen var då vi varken hade gran, pynt eller ljus eller mat utan vi kom hem med vår allra första bebis på julafton från BB och vi åt varma mackor och njöt av det nya livet! Aldrig haft en sådan julstämning trots ike-jul som då!!! Underbart! Stämningen kommer inifrån...

2006-09-15 @ 20:23:22
Postat av: Pappa funderar

Det där med syskonbråk och avundsjuka är inte lätt. Men med tre barn i bagaget har jag oftat när det känns som svårast och jobbigast tröstat mig med en sak, nämligen att det är ett sätt för barnen att lära sig något om hänsyn, generositet, förmåga att se andras behov. Men mest, tycker jag det verkar som om det handlar om att få uppmärksamhet från föräldrarna. Och ur ett barns perspektiv är det ju så att varje sak som någon annan har fylls med magi och blir oemotståndlig.

2006-09-15 @ 21:59:54
URL: http://pappafunderar.blogspot.com/
Postat av: Mimm

Ja för min del har jag i flera år tänkt att köpa julklappar tidigare, men det stannar alltid med tanken...
Bra gjort!
När det gäller avundsjuka/lika saker är det svårt. Trots att det är tre år mellan våra så finns den där. Ibland har vi köpt likadana grejor bara för att slippa den!
Men när det gäller lika grejor så märker vi dem för att slippa diskussionen om vems grejen är. Nu har ju vår stora kunnat läsa sitt namn i flera år, så namn funkar. (Det är för den större det är viktigast, dock lekar han gärna med den lillebrors grejor). Men när de är yngre funkar det med en symbol som märkning. Ge dem en var som ni alltid använder, t ex en sol, stjärna el liknande. Det har vi ibland gjort för att den yngre ska veta vilken som är hans.

2006-09-15 @ 22:09:49
Postat av: Manon

Pappafunderar - tack för dina ord! Så är det ju. De lär sig något.

Mimm - Få se om jag lyckas fortsätta bara men det är intentionen:). Tack för detta tips, jag har inte tänkt tanken men den är ju BRA med olika symboler för varje barn!

Kännner igen det där med storebror som anser sig ha lekrätt med yngre syskons leksaker men inte tvärtom:).

2006-09-16 @ 11:38:40
Postat av: Annaa M

Men det där med märkning förstår jag inte. Mina barn har alltid vetat exakt vems som är vems, det var något av det allra första de lärde sig. Att sedan bråka om att någon hellre velat ha den röda än den blå, det är ju liksom på ett annat plan.

Napparna som flickorna hade hölls strängt isär med färger. En gång, ett par månader innan Mellan fyllt 2, lurade hon sin mormor att köpa en 3-pack som innehöll en napp i "fel" färg. Mellan visste precis vad hon gjorde, hon tyckte synd om storasyster som just slutat med napp och hade helt enkelt sett till att lura mormor som inte hade så bra koll att köpa en ny åt henne!

2006-09-16 @ 14:59:33
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Hm, tror att detta är en fråga om personligheterna och dynamiken i syskongruppen som avgör vad som blir issue? Alla är olika:).

Mina bråkar i alla fall om de har fått samma sak i exakt samma färg så de inte går att skilja åt. Svårt då att fatta att om de lagt i från sig en nånstans och sedan ser saken i nån annans hand att fatta att det ÄR den andres sak! Men kansle det har med åldern att göra också?

2006-09-16 @ 15:27:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback