H Ö S T L O V

Höstlovet här och, ja A (4 år) har förkylning med feber och en av twinsen (2,5 år) är kanonförkyld utan feber och den andre rinner snoret på hela tiden. Dottern är rasande besviken för vi skulle ju GÖRA saker under lovet. Tänkte mig även teater för de små.

Ja, vad gör man...ger A alvedon en dag så han orkar? Så TYPISKT när de har varit smått krassliga i 2 veckor, jag har sett till att de sovit mycket för att det INTE ska bryta ut till höstlovet och så, japp! Lov och sjuka!

Skulle åkt i morgon för att köpa goretexskor till Dottern. Hon gillar dem för de håller hennes fötter torra och hon är liten än och leker rätt bra och ovarsamt. Hon har fått stövlar för hon ville så gärna men de duger inte hela vintern med tanke på att de leker ute på fritids tex. Blir blöta på en gång. Men snygga är de...Jag inser att det snart är dags att helt överge funktionsvinterplagg av alla e slag (nåt jag satsar på för de leker rätt bra utomhus) till förmån för snygga jackor och skor och stövlar. Hon börjar bli Stor. Men än så länge är hon glad över att få goretexskor med! Än så länge LEKER hon obetänksamt utan att vara rädd om kläderna eller vara rädd för att bli blöt eller att förstöra sminket. Vilket är mycket bra tycker jag. Många av hennes klasskompisar börjar överge funktionsplagg od redan (jag klagar inte på det, bara konstaterar, och Dottern är typ 1 år yngre för hon är född så sent på året så det blir lite annat i vissa fall). Men Dottern längtar efter att få göra snöänglar och hoppa i snö så...det blir bra kängor med!

Alla tre har alltså varit krassliga i helgen och för A har det nu kommit till feber. Det har varit mycket gråt och gnäll för ingen av de små har orkat ta frustrationer direkt i detta skick. Men de har även rasat och lekt och stojat men som sagt, det gick lätt överstyr i dag för förkylningarnas skull normala motgångar blev för jobbiga för dem stundtals. Vi har i alla fall gjort play-doh, röd (blev rosa) och gul. Ska göra grön i morgon! Tänk att det var så enkelt att göra! Riktigt bra blev det! Jag som inte är pysslig (men snål) och lera är dyrt om man ska ha till 4 st....N har idéer om att färga papper och annat pynt och opyssliga jag suckar inombords men inser att vi lär nog göra det nu när allt är sjukt ändå...Hon är pysslig och duktig på sånt! Där är vi olika...Vi har bakat också! Moccarutor, jag tycker det nya namnet kärleksmums är bara så larvig. Vad får man om man ber om det på café? En tungkyss? Dottern däremot fnissar åt namnet "moccarutor" och associerar det till stall och hästskit. Så olika det kan vara...Alla tycker det är gott i alla fall och vi behöver det för att trösta oss i sjukan!

Håhåjaja! Funderar på att om de inte blir friska snart så tar jag en alvedon och åker i väg för dotterns skull. Men samvetet gnager, jag vill inte smitta ner andra..fast mot slutet borde det funka...Svårt ibland med så olika behov. N är jättebesviken över att de blev sjuka NU! Så nu hoppas jag att hon ska kunna leka med andra ordentligt med tanke på hur det blev för resten av familjen...

//manon

Kommentarer
Postat av: Annaa

Men kärleksmums är inte nytt! 1967 på hösten stiftade jag bekantskap med en jämnårig tjej helt krass för att jag var förälskad i hennes bror. Hon, upptäckte jag, var lika knäpp som jag och vi blev vänner för livet, det måste man väl kunna säga vid vår ålder med nästan helt osviken vänskap! Vi andra trodde hon var jättehuslig men det visade sig att hon var bra på en enda sak; kärleksmums! Hon hade lärt sig receptet av sin mamma som inte hade sviktat en sekund på namnet. Kärleksmums och inget annat!

Postat av: Manon

Det var intressant! Det är bara på senare tid jag hört namnet. Då kanske jag får lära om...

2006-10-30 @ 07:45:06
Postat av: Ullis

Vi fick en exakt likadan situation här hemma. Höstlov och förkylning. Den lille är förkyld, men utan feber lyckligtvis. =)
Har småbarnen inte så hög feber så kan du nog ge dem alvedon för att kunna ta er ut för att investera Gore Tex skor till stortjejen. Efter ett par dagar så är smittorisken inte särskilt stor. Det smittar som värst tre dagar innan det bryter ut och drygt tre dagar in på en förkylning. Så kan de busa och fara omkring hemma så orkar de säkert åka på en lugn (?) tur och handla skor.

Ja, det är väl så i denna ålder (8-9 år, att de fortfarande är ute och leker så mycket att bra skor behövs samtidigt som de får smak av snygga skor som är lite odugliga i lekhänseende? Min tös fick ett par Ecco Gore Tex för att klara alla utelekar och så fick hon göra ett eget val. Det blev ett par bruna moccastövlar som hon är så stolt för. Inga skor att ha i skolan dock, men att vara "fin" i... =)

Du har gjort play-doh lera skrev du. Jag gjorde det i fredags och de fick en gul. Du skrev att du skulle göra grön? Har du hittat grön karamellfärg?? Det har inte jag och jösses vad vi sökt. Mina barn vill nämligen absolut ha grön...*suck*. Det är minstingens favvofärg. Nu bor inte jag där du bor, så det är ingen idé att fråga var du köper grön färg. =)
Ha det gott, Manon!

2006-10-30 @ 09:06:16
Postat av: Sofie

Med lite alvedon kan det nog bli lite utflykter så småningom....veckan är ju lång! hoppas de snart blir bättre....

angående play-doh, så står jag över....däremot fick dottern ett "kit" där man kunde göra egna tvålar i fördelsedagspresent....mycket smidigt, allt man behövde fanns med, man behövde bara en micrivågsugn att smälta tvålmassan i....så nu har jag varit "pysslig" för ett tag framåt....

kram Sofie (som är ledig to och fredag "bara")

2006-10-30 @ 09:35:09
URL: http://zofy.blogg.se
Postat av: Manon

Vad trist med än till förkyld!! Jag undrar om det blir goretexskor i år. Bästisen kom i ett oar supersnygga moccastövlar och Dottern vill också ha. Visst är det bra att ha flera skor...

Jag har nu gjort grön och vit playdoh. Jag trodde att det fanns gult, rött och grönt i varje ICA-affär vid bakavdelningen??? Aldrig varit problem att hitta! Vitt gjorde jag utan att lägga i nån färg alls, förstås.

Nu leker dottern för fullt och jag behöver nog inte bli pysslig....

Vad hälrigt Sofi att vara ledig torsd-fredag!! Vi har det bra trots förkylning. A passades av N och kompis medan jag var och handlade:). Han ville inte följa med. Det gick bra. De fick varsin 20-lapp för besväret och köper godis nu...Bästisen verkar sova över här. Sjölv är jag lite outsövd och förkyld med så jag är grinig men hon verkar överleva:). Hon vågar sova över. Få se nu bara om hon får för sina föräldrar...

2006-10-30 @ 15:39:02
Postat av: Annaa M

Tihi, angående kläder; började förbereda systersonen på att hans dotter som fyller 9 i december kanske inte tar på sig vinteroverall som vardagsplagg så länge till, och han slog förstås ifrån sig. Det ska hon visst ha i flera år till! Jag skrattar hysteriskt... Jag vet att jag sörjde lite när man inte längre fick dra iväg och köpa höstens uppsättning av allvädersstövlar. Plötsligt hade man en som tyckte Doc Martens var utmärkta sommarskor och en som ansåg att Converse räckte över hela vintern. Tur man har en pojke som inser att svenska vintrar kräver gore-tex oberoende av ålder.

2006-10-31 @ 09:14:33
Postat av: Manon

Jag tror det är sista året som jag köper bra vinterjacka till henne, köpte från Pop, tyget är vattenavvisande och torkar snabbt vid väta. Goretexskorna, hon säger nu att hon vil ha det OCKSÅ! OK, tre par vinterskor. Egentligen är det rimliga krav för man ska inte bara ha ett elelr två par, då sliter man skorna för mycket (fast viking goretex håller!!)

Overall vid 9 års ålder!? Min fyller också 9 i december och hon har haft tvådelat sedan sexårs av eget val...Jag har faktiskt inte sett overaller sedan, 2an? på barnen. I ettan kunde enstaka ha.

Glömde säga att jag hade twinsen med på handlingsf'rden i går, A vaktades av Dottern och kompisen. Det gick bra, men du har rätt Annaa - Dottern ringer om ALLT! Personlighetesfråga alltså...Ibland kan jag inte svara som när man baxar upp vagb på buss eller twinsen stökar med nåt (hjälpa eller rätta till eller vi går berför trappor) men jag ringer upp sedan så hon inte ringer pappa på jobbet och bestämmer saker...i sin iver...när jag kan ta besluten eller säger kort att "det får vi ta hemma".

2006-10-31 @ 09:59:43
Postat av: Annaa M

Så var det väl ungefär här också, med overallerna. Men jag har märkt att del föräldrar drar ut på det så länge de kan. De anför praktiska skäl, men jag är elak nog att tro att det är ett sätt att dra ut på barnaåren, behålla barnen små så länge som möjligt.

Systersonfamiljen är mer än lite knäpp där. Stora pojken har ju ett neurologiskt handikapp som bl a gör att han inte uttrycket så mycket åsikter om något utom vilka filmer han vill se på videon. Så han fick gå i overall hela grundskolan.

2006-10-31 @ 10:12:06
URL: http://annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback