Lagad mat

Ska man äta två lagade mål mat om dagen? Det kanske är kulturellt det där? Här i Sverige lägger man stor vikt vid det där, men nog kan man göra annorlunda men ändå bra?

Som frukt, grönsaker, skinka, bröd, ägg, yoghurt på kvällen?

Har alltid varit förvånad över att folk lagar mat om kvällarna egentligen. Är inte hungrig då, har ju ätit under dagen. Gillar däremot starkt att äta frukost men orkar inte så mycket av den nuförtiden pga att jag äter lagad mat krig 18--18.30 vilket gör mig oerhört mätt. Jag sover ju sen bara, gör inte av med det jag stoppar i mig om kvällarna!

Eller så är det bara så att jag har en lustig ämnesomsättning? Kan det inte bli en (o)vana det där med att äta lagat om kvällarna så man lurar magen att tro att det är just det man behöver? Måste verkligen barn äta två lagade mål mat om dagen?

//manon

Kommentarer
Postat av: Zofy

ja, du vet ju min åsikt....

fast jag kan känna tvärtom ibland...att jag skulle vilja äta en enklare lunch och sedan lite mer på kvällen (som man gör när man semestrar söderut) man blir så himla trött av att äta för mycket på lunchen. Jag har ju mest manliga kolleger och vår restaurang på jobbet verkar fokusera på husmanskost för manliga grovarbetare (fast grovarbetare är ju ingen här) fett, massor kött potatis , hela kittet med salladsbord och bröd. Alternativet baguette, bakade potatis et c finns inte....försöker övetala dem att gå till andra restauranger med lättare alternativ....lyckas ibland....

Postat av: Havsfrun

Det där tror jag är väldigt individuellt. Att det skulle vara nödvändigt med 2 lagade mål mat tror jag inte alls.
Men jag vill ha det. Har däremot jättesvårt att få i mig frukostar tidigt på morgonen.
Min man däremot äter nästan aldrig lagad mat på kvällen. Barnen säger alltid att nu äter pappa frukost på kvällen igen. Ibland när jag inte orkar laga nåt så blir det "kvällsfrukost" för oss alla.

2006-11-28 @ 10:06:43
URL: http://www.havsfrun.blogspot.com
Postat av: Li

Jag äter aldrig lagad mat på kvällen. Kanske om jag inte ätit på dagen, men det är sällan .

Jag tror att om lagad mat är en stressfaktor i familjen med lagande och handlande så är det väl bättre att stressa mindre och äta "kvällsfrukost" (jättebra uttryck :-)

2006-11-29 @ 21:51:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback